نکاتی درباره تخم مرغ جوجه کشی

عوامل مهم در جوجه کشی و  پرورش مرغ بومی
سن
در مرغ های خیلی پیر و خیلی جوان، تعداد کمتری از تخم مرغ ها، نطفه دار هستند. تولید تخم مرغ نطفه دار در مرغ های جوان بهتر است. برای مرغوب ماندن تخم مرغ تولید شده باید مرغ ها را مجبور کرد برای مدتی، تخمگذاری نکنند. به این حالت، ” تولک ” رفتن مرغ می گویند. تولاک رفتن، باعث میشود که مرغها استراحت کنند. وقتی دوباره شروع به تخمگذاری کنند، تخم آنها مرغوب تر می شود. سن شروع تخمگذاری در مرغ ها به طور معمول، بین پنج تا شش ماهگی است.
تولید
میزان نطفه دار بودن تخم مرغ ها در یک مرغ به اندازه تخم مرغ و تعداد تخم مرغ های تولید شده بستگی دارد. یعنی اگر تخم مرغ های تولید شده کوچک باشند، درصد نطفه داری پایین می آید. و اگر بزرگ، یعنی استاندارد باشند، نطفه داری در آنها بیشتر است.
انتخاب تخم مرغ مناسب
برای تولید بیشتر و به دست آوردن جوجه های مرغوب تر در پرورش مرغ بومی باید تخم مرغ های جوجه کشی، ویژگیهای مناسبی داشته باشد.
نطفه دار باشند.ویژگی و شکل ظاهری مناسب داشته باشند.دارای خاصیت جوجه در آوردن باشند.

اجزای اصلی تخم مرغ

  • نطفه
  • پرده زیر پوست
  • سفیده تخم مرغ
  • پوسته آهکی
  • زرده تخم مرغ

ویژگیهای ظاهری تخم مرغ جوجه کشی پرورش مرغ بومی

وزن تخم مرغ

در انتخاب تخم مرغ جوجه کشی باید خیلی دقت کنیم زیرا ممکن است تعداد زیادی از تخم مرغ ها، جوجه تولید نکنند. یکسان بودن اندازه تخم مرغها خیلی مهم است. هنگام انتخاب باید ابتدا تمام تخم مرغ ها را وزن کنیم، سپس انتخاب کنیم. مناسب ترین وزن تخم مرغ جوجه کشی، ۵۱ تا ۶۱ گرم است . تخم مرغ های ریز، جوجههای ریز و تخم مرغ های درشت، جوجههای درشت به وجود می آورد.
پوسته تخم مرغ
در انتخاب تخم مرغ جوجه کشی به پوسته تخم مرغ نیز باید دقت کنیم. تخم مرغ هایی که پوسته نازک دارند، زود می شکنند. همچنین عامل های بیماری زا به راحتی وارد آنها می شوند. به همین دلیل، این تخم مرغ ها باید کنار گذاشته می شوند.
به طور کلی این تخم مرغ ها از نظر جوجه کشی، مناسب نیستند:
تخم مرغ های کثیف، شکسته، پوسته نازک، پوسته زبر، لکه دار، دراز(کشیده)، سوراخ شده، چروکیده، تراکم کلسیم، گرد(کروی)، بزرگتر از اندازه، بد شکل و تخم مرغ های خیلی درشت و خیلی ریز.
در پوسته تخم مرغ، بین ۶۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ سوراخ ریز وجود دارد. بیشتر این سوراخ ها با لایهای که به طور طبیعی روی پوسته وجود دارد، پوشیده شده اند. این لایه ها، در اثر شستشو از بین میروند و سوراخ های پوسته باز می شوند. در این حالت، میکروب ها به راحتی وارد تخم مرغ می شوند.
قسمت پهن تخم مرغ که اتاقک هوایی در آن قرار دارد باید پاکیزه باشد. زیرا محل ورود اکسیژن و هوا به داخل تخم مرغ است. اگر این قسمت، کثیف و پوشیده از آلودگی باشد سوراخ های آن بسته شده باشند جوجه دهی چنین تخم مرغ هایی کم می شود. تعداد زیادی از جنین ها در این تخم مرغ ها از بین میروند. تخم مرغهای دارای پوسته بسیار ضخیم و نازک مناسب جوجه کشی نیستند. نازک بودن پوسته منجر به تبخیر آب بیشتر و کاهش درصد جوجه در آوری می شود، از طرفی در این حالت کلسیم کافی برای رشد جنین تامین نمی گردد. ضخیم بودن پوسته سبب بوجود آمدن مشکل در زمان خروج جوجه از تخم می شود.

دستگاه جوجه کشی 336 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۳۳۶ تایی

ویژگی های تخم مرغ مناسب جهت جوجه کشی پرورش مرغ بومی

نطفه داری – پرورش مرغ بومی
این مورد در نژادهای سبک مثل لگهورن حدود ۹۰٪ و در نژادهای سنگین حدود ۸۰٪ است و در مورد مرغ بومی اصلاح شده ۸۲٪ می باشد.

عوامل موثر برنطفه داری در پرورش مرغ بومی

  1. مرغها و خروسهای بومی مولد توجه در انتخاب مرغها و خروسهای مولد حائز اهمیت می باشد. باید از خروسهای جوان استفاده کرد تا به اندازه کافی فعال باشند و به اندازه کافی اسپرم تولید کنند. جهت استراحت کافی خروسها باید از آنها به طور متناوب استفاده نمود زیرا قدرت باروری خروسها از سال دوم به بعد کاهش می یابد. در نژاد مرغ بومی اصلاح شده برای هر ۱۰ مرغ یک خروسی کافی می باشد.
  2. تغذیه گله
    کمبود برخی ویتامینها به خصوص A و E و پروتئین جیره باعث کاهش نطفه داری می شود.
  3.  شرایط آب و هوایی
    از عوامل موثر در تولید اسپرم می باشد. در هاوای سرد به علت یخ زدن تاج خروسی میزان تولید اسپرم کاهش می یابد، از این رو برای جلوگیری از این مشکل تاج خروسی را قطع می کنند. هوای گرم نیز منجر به کاهش تولید اسپرم می شود، همچنین در هوای بسیار گرم جمع آوری تخم مرغ جهت جوجه کشی صورت نمی پذیرد.
  4. نور
    نور کافی در سالنهای پرورشی از جمله عوامل موثر بر نطفه داری می باشند. نور با تاثیر بر ترشح هورمونهای هپوفیز موجب رشد بیضه ها و افزایش تولید اسپرم می شود.
  5.  تولید تخم مرغ
    با افزایش میزان تخمگذاری، درصد نطفه داری نیز افزایش می یابد.
  6. سن مرغ
    در اوایل تخمگذاری، اندازه تخم مرغها کوچک و میزان نطفه داری پایین است و در طول دوره تخمگذاری با افزایش وزن تخم مرغ درصد نطفه داری نیز افزایش می یابد. در مرغهای جوان درصد نطفه دارای پایین اسات و با افزایش سن نیز درصد نطفه دارای کاهش می یابد.
  7.  روش های جفتگیری
    خویش جفتی اثر منفی بر میزان نطفه داری دارد. در نتیجه با افزایش همخونی نطفه دارای کاهش می یابد و آمیخته گیری منجر به افزایش میزان نطفه داری می شود. میزان نطفه داری در جفتگیری گله ای بیش از سایر روشها از جمله جفتگیری لانه ای و تجربی است.
  8. نژاد نطفه داری
    در نژادهای گوناگون متفاوت می باشد. معمولا در نژادهای سنگین به دلیل تمایلی کمتر برای جفتگیری میزان باروری کمتر از نژادهای سبک است ولی در مرغ بومی چون یک نژاد سبک به شمار می رود جفت گیری در حد نرمالی می باشد.

ذخیره سازی تخم مرغهای قابل جوجه کشی

تخم مرغها پرورش مرغ بومی پس ازجمع آوری بلافاصله در ماشینهای جوجه کشی قرار نمی گیرند بلکه مدتی نگهداری می شوند و یکباره به ماشین جوجه کشی منتقل می شوند.
از جمله عوامل موثر بر نگهداری تخم مرغ موارد زیر می باشد:

  1. حرارت
    دمای مناسب محل نگهداری تخم مرغ حدود ۱۷-۱۰ درجه می باشد و در این دما امکان نگهداری تخم مرغ برای یک هفته فراهم است. به دنبال افزایش زمان نگهداری دمای محیط را باید اندکی کاهش داد. البته افزایش مدت زمان نگهداری منجر به کاهش جوجه درآوری می شود. شایان ذکر است اگر دمای محیط بیش از ۲۱درجه سانتی گراد باشد رشد جنین آغاز شده و به علت عدم مناسب بودن شرایط رشد پس از مدتی متوقف می گردد و جنین از بین میرود.
  2.  رطوبت
    تبخیر آب داخل تخم مرغ و در نتیجه کاهش میزان جوجه در آوری می شود.

وضعیت قرار گرفتن تخم مرغها

تخم مرغها در محل نگهداری به صورتی قرار می گیرد که قسمت پهن تخم آنها رو به بالا باشد. البته طی زمان نگهداری باید تخم مرغها را روزی چند بار چرخاند، زیرا عدم توجه به این موضوع منجر به چسبیدن جنین به پوسته و کاهش جوجه در آوری می باشد.

حمل و نقل تخم مرغهای جوجه کشی در پرورش مرغ بومی

عملی نقل و انتقال تخم مرغها باید با احتیاط کامل صورت گیرد. عدم توجه به این موضوع و وجود تکانهای شدید ضمن حمل و نقل ممکن است منجر به پاره شدن کیسه های هوایی و یا ایجاد تغییراتی در داخل تخم مرغ و به دنبال آن کاهش جوجه در آوری شود. از این رو باید با قرار دادن قسمت پهن تخم مرغ به طرف بالا باید در بسته بندیهای مناسب حمل شوند.

خلاصه این بخش به طور مختصر ( پرورش مرغ بومی )

۱. تمام تخم ها باید از نظر اندازه یکسان باشند .( زیاد بزرگ و کوچک نباشند )
۲. تخم ها نباید آلوده باشند.
۳. تخمها باید سالم بوده و پوست نازک و زیر نداشته باشند.

۴. تخم های تیره (رنگی ) از تخم های سفید قابلیت جوجه در آوری بهتری دارند.
۵. تخم ها باید تازه باشند و بیشتر از ۱۰ روز از زمان نگه داری آنها نگذشته باشد.
دمای محلی نگه داری تخم ها (قبل از قرار دادن در دستگاه ) باید بین ۱۰ تا ۱۷ درجه باشد.
۷. رطوبت محل نگهداری بین ۷۰ تا ۷۵ درجه باشد.
۸. در زمان نگهداری ، تخم ها تکان شدید نخورند و سمت پهن تخم بالا و نوک آن پائین باشد. ( بهتر است در
شانه های مخصوصی تخم مرغ حمل یا نگهداری شوند )
۹. مرغ تخم گذار باید سالم و جوان باشد و از تغذیه خوبی برخوردار باشد.
۱۰. به ازای هر ۷ تا ۱۰ مرغ یک خروسی جوان در گله وجود داشته باشد.
۱۱. زمانی که مرغ ها بیشترین تخم گذاری را دارند فصل بهار است و احتمال وجود نطفه در تخم ها بیشتر است.

 

 

برای مطالعه ادامه این مقاله بر روی عدد صفحات در خط زیر کلیک نمایید.(برگه ها)

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله