سالن پرورش بلدرچین

سالن پرورش بلدرچین پرورش بلدرچین  (Quail Breeding) به دلیل بازدهی بالا و هزینه کمتر مورد نیاز نسبت به پرورش سایر پرندگان علاقه مندان بیشتری دارد. سالن پرورش بلدرچین باید امکانات لازم برای پرورش این پرندگان را داشته باشد تا پرورش این پرنده بازدهی قابل توجهی را در پی داشته باشد.

بلدرچین ها در مقابل بیماری ها و امراض مخصوص طیور مقاومت بالایی دارند بنابراین در پرورش آن ها نیازی به صرف هزینه برای واکسیناسیون نیست. البته واکسیناسیون آن ها در روز اول حیات در مقابل برخی بیماری ها مانند نیوکاسل به صورت چشمی انجام می گیرد.

دوره بلوغ بلدرچین بسیار کوتاه است به طوری که فقط در ۴۰-۳۵ روز به بلوغ می رسند و پس از طی این مدت می توان آن ها را برای کشتار به کشتارگاه فرستاد. همچنین به دلیل مصرف غذایی کمتر این پرنده و هزینه پایین جیره های غذایی مورد نیاز برای پرورش آن ، هزینه تمام شده پرورش بلدرچین به نسبت به سایر پرندگان بسیار پایین است.

قبل از دست زدن به هر عملی در ساخت یک سالن ویژه پرورش بلدرچین و پس از انتخاب زمین مورد  نظر که در بخش قبلی پیرامون شرایط آن توضیحات کافی را دادیم باید برخی از نکات واجب و لازمرا بدانیم زیرا همیشه علاج واقع را قبل از وقوع باید کرد که این نکات به شرح ذیل می باشند

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1 ارزان
دستگاه جوجه کشی خانگی ۴۸ تایی
 سالن پرورش بلدرچین

سالن پرورش بلدرچین

۱:جهت ساختمان را  طوری باید انتخاب کرد تا نورگیر ساختمان بیشترین و بهترین حالت را از هر نظر در سالن داشته باشد که البته این مسئله بیشتر برای  سالن های  باز و نیمه باز صادق است.

۲:جهت ساختمان طوری انتخاب شود تا جهت باد همیشه  از سمت مناطق مسکونی به سمت مزرعه باشد.

۳:در مناطق گرمسیر بهتر است ساختمان عمود بر جهت باد باشد و در مناطق سردسیر عکس  آن باشد.

۴:اگر امکان آن را داشته باشیم تا جهت ساختمان ها را شرقی – جنوبی انتخاب کنیم بسیار بهتر است زیرا از نظر درجه حرارت مناسب تر است .

۵:جهت ساختمان ها را طوری بسازیم که همیشه باد از طرف سالن های کم سن تر  به سمت سالن های پر سن تر  حرکت کند .

۶: جنس درب و پنجره ها را از چوب انتخاب کنیم و با مواد عایق رطوبت اندوه نماییم  و یا از  پنجره های دو جدار استفاده کنیم .

۷:حداقل تعداد پنجره را برای سالن ها به جهت انرژی به کار ببریم و سعی  شود تا برای  کاربری  بهتر تا جای  ممکن به زمین نزدیک  باشند ولی به این معنا نیست  که پنجره نداشته باشیم و از آن فاکتور بگیریم .

۸: اطراف مزرعه طوری حصارکشی  شده باشد  تا از ورود  هر نوع از حیوانات وحشی و اهلی به جز بلدرچین  به درون آن جلوگیری  شود.

۹:اطراف سالن های پرورش  رشد و تمام اتاقک ها  را تا فاصله ی یک متر از سالن با سنگ یا ماده سخت  دیگری فرش نماییم تا از ورود  حشرات و جوندگان بهخ سالن یا اتاقک جلوگیری  شود.

۱۰:در ساخت سقف ها می توان طرح های  ابتکاری  ارائه  داد مثلا برای  اینکه در سقفی مثل سقف بتونی  بتوان از برخی  خواص سقف های  شیب دار هم استفاده کرد می توان  بر  روی سقف اصلی  آرد و از چینی  کرد تا مثلا  مقاومت سالن در برابر گرما زیاد  شود.

۱۱: سعی شود حتی الامکان  سالن از ۱۲ متر  عریض تر  نشود  زیرا ممکن است  در تهویه  آن خلل ایجاد شود .

۱۲ : جهت وزش باد نسبت  به جهت ساختمان طوری باشد  که هم جریان خوب  و مناسبی  داشته باشد  و هم بلدرچین ها  از نظر  کور آن های  استرس زا  در امان باشند.

۱۳: در ساخت یک سالن مصالحی به کار رود تا رطوبت  محیط نتوانئد میعان کامل انجام دهد  پس از به کار بردن  مصالحی با  جنس فلز  پلاستیک و رنگ های  تیره و مات خودداری شود.

۱۴:مرحله بعدی  محاسبه ارتفاع  سالن ها از کف زمین است  و این مسئله بستگی  به اقلیمم محل  و موقعیت جغرافیایی  زمین محل ساخت دارد به هر حال ارتفاع سالن  از کف زمین بین  ۵/۰ تا ۱ متر متغیر است  و اهمیت این موضوع بدان جهت است که در فصول ببارش زای سال امکان  به راه افتادن آب به درون سالن عملا به صفر نزدیک شود  و یا با بارش  برف پس از  یک پارو  کردن کوتاه  و ساده ی برف  روی سکو از جاری شدن  آب و ایجاد گل ولای در سالن  و یا جلوی  درب آن  جلوگیری شود.

۱۵: اگر بخواهیم ویژگی  های یک سقف مطلوب  را در یک  سالن پرورش بلدرچین   بررسی کنیم  باید به نکات  زیر توجه کنیم  :

یک سقف مطلوب  باید دارای امکانات  و شیر های  آب برای  آب پاشی  در فصل گرما باشد  تا بتوان به کمک آن  ها سطح پشت بام را  آب پاشی کرد  ،دودکش برای   بخاری ها به تعداد لازم پیش بینی شود ؛ رنگ های روشن یا ایزوگام های  روکش دار  جهت دفع  حرارت به ویژه  در مناطق گرم  استفاده شود .

 سالن پرورش بلدرچین

سالن پرورش بلدرچین

۱۶: برای یک دیوار استاندارد  باید قطر ۲۰-۳۰ سانتی متر را در  نظر گرفت  که از این اندازه  حداقل  ۵ سانتی  متر آن را باید به مواد عایق اختصاص داد  همچنین باید  سعی شود دیوار ها را  با حداکثر  مقاومت در برابر  صوت رطوبت و حرارت  ساخته  شوند  و سطح داخلی آن با سیمان خالص تر  اندود شود تا همدیگر  خلل و فرجی  در آن باقی نماند  و هم بتوان  سطح دیوار ها  را شست و با  هر وسیله ای  ضدعفونی کرد .

۱۷: حتما اتاقک هایی نظیر گاز  هچر  ستر و دوش  از کاشی  پوشانده  شوند.

قبل از  سال  ۱۹۵۰ اهمیت  نور در پرورش و تولید طیور به خوبی  شناخته  نشده  بود لذا لانه  ها اکثرا  دارای پنجره بودند  و این نوع سالن ها  سالن های پنجره دار نامگزاری  گردید . بعد از این زمان  که نور در تولید  و پرورش طیور  اهمیت بیشتری  پیدا کرد  سیستم های بدون پنجره  نامگذاری گردید . بعد از این زمان که نور در تولید  و پرورش طیور  اهمیت بیشتری  پیدا کرد سیستم های بدون پنجره مورد استفاده قرار گرفت  . امروزه در نقاط مختلف  دنیا مزارع کوچک متوسط  و بزرگی  وجود دارند که به امر  پرورش  طیور ممی پردازند. با توجه به مسائل بهداشتی  ۳۵خئو انتشار  بیماری های طیور  در مورد استفاده از  ظرفیت های  کوچک  و بزرگ  مرغداری ها  بین صاحب  نظران  این صنعت  بحث های بیماری  وجود دارد  ولی هنوز ارجع  بودن هیچ یک از آن  ها به اثبات نرسیده است.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی سالن پرورش بلدرچین

برای راه اندازی سالن پرورش بلدرچین به تجهیزات زیر نیاز دارید:

سیستم سرمایش و گرمایش

اگر درجه حرارت در سالن پرورش بلدرچین به میزان مورد نیاز تأمین نشود ، شاهد کاهش بهره وری و حتی تلفات در حین پرورش خواهیم بود. دمای مناسب برای پرورش بلدرچین با توجه به سن پرنده متفاوت و چیزی بین ۲۱ تا ۳۸ درجه سانتی گراد است. دما در ابتدای پرورش جوجه ها از ۳۸ درجه سانتی گراد شروع شده و در عرض چند هفته به ۲۱ درجه سانتی گراد کاهش پیدا می کند.

با توجه به منطقه جغرافیای خود باید سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسبی را برای سالن پرورش بلدرچین تهیه کنید. دمای هوا نباید از این محدوده کمتر و یا بیشتر باشد.

سیستم تهویه مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی

بلدرچین ها نیز همانند سایر جانوران برای ادامه زندگی خود به اکسیژن نیاز دارند. به همین دلیل باید سیستم تهویه مناسب را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه جغرافیایی تهیه کرده و در سالن نصب کنید.

تصفیه هوای ورودی

هوای لازم برای پرورش بلدرچین باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد. هوای آلوده به دود نباید وارد سالن شود زیرا می تواند منجر به خفگی و از بین رفتن بلدرچین ها شود. همچنین وجود ریزگرد در هوا نیز می تواند تنفس پرندگان را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل توصیه می شود که در هنگام راه اندازی سالن پرورش بلدرچین حتماً به فکر سیستم تهویه هوای ورودی نیز باشید.

سیستم عایق بندی مناسب

با توجه به این که تلرانس و تغییر دما از دمای بهینه می تواند پرورش بلدرچین ها را تحت تأثیر قرار دهد باید سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی را تهیه کرده و البته محیط را عایق بندی کنید تا با محیط خارج تبادل گرمایی نداشته باشد.

قفس پرورش بلدرچین

در سالن های پرورش بلدرچین از قفس برای نگهداری و پرورش این پرندگان استفاده می شود. قفس های پرورش بلدرچین به صورت اختصاصی برای این پرندگان و به صورت چند طبقه طراحی می شوند. با استفاده از این قفس ها می توان چندین هزار پرنده را در فضای کمتر از ۵۰ متر مربع پرورش داد.

سیستم اتوماسیون برای کنترل اتوماتیک شرایط سالن

همان‌طور که اشاره شد دما و اکسیژن به همراه عامل دیگری به نام رطوبت از عوامل مهم و حیاتی در پرورش بلدرچین است. بنابراین سالن پرورش بلدرچین باید به یک سیستم اتوماسیون مناسب برای کنترل این المان ها تجهیز شود.

روشنایی

روشنایی سالن پرورش بلدرچین از فاکتورهای تأثیر گذار بر بلوغ جنسی و تخم گذاری بلدرچین ها است. هرچقدر مدت زمان روشنایی بیشتر باشد تخم گذاری بلدرچین ها بیشتر شده و مدت زمان بلوغ جنسی آن ها کاهش پیدا می کند.

در برخی از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا از سیستم روشنایی ۲۴ ساعته در سالن پرورش بلدرچین استفاده می شود که تسریع بلوغ جنسی بلدرچین ها را به دنبال دارد.

اما اگر نمی خواهید از این روش استفاده کنید باید بدانید که نوررسانی ۱۶ تا ۱۸ ساعته برای سالن های پرورش بلدرچین الزامی است.

دانخوری و آبخوری

برای تغذیه و آب دادن به بلدرچین ها به دانخوری و آبخوری های مخصوص بلدرچین نیاز دارید. دانخوری ها می توانند اتوماتیک یا دستی باشند. برای آب‌رسانی به بلدرچین ها هم می توانید از آبخوری های نیپل استفاده کنید.

توجه داشته باشد که این تجهیزات را باید در دوره های زمانی مناسب (مثلاً هر هفته یا هر سه روز یک بار) شستشو کرده و یا ضدعفونی کنید. زیرا آلودگی و رشد باکتری در این تجهیزات می تواند باعث بیماری و تلف شدن بلدرچین ها شود.

مخزن آب

برای تأمین آب به صورت اضطراری در مواقع قطعی آب و یا تولید محلول ویتامین و دارو و دادن آن به بلدرچین ها ، باید سالن پرورش بلدرچین را به مخزن آب مجهز کنید. مخزن آب نقش مهمی در سیستم آب‌رسانی سالن پرورش بلدرچین ایفا می کند.

 

 

 

دستگاه های جوجه کشی

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله