سن مرغ مینا و جنسیت و مراقبت از آن

سن مرغ مینا و جنسیت و مراقبت از آن 

سن پرنده مینا:

امروز در سایت دستگاه جوجه کشی ، فصد داریم در مورد سن مرغ مینا ، جنسیت ، مراقبت از آن برایتان مطالبی را عنوان کنیم ، همراه ما باشید …

دوران زندگی این پرنده در ظبیعت بین هشت تا ده سال و در اسارت البته بسته به شرایط نگهداری متفاوت است و عموما کمتر از سن طبیعی می باشد. جهت حصول اطمینان از جوان بودن پرنده بهترین راه خرید جوجه مینا هایی است که پرنده فروشان آن را توسط دست تغذیه می نمایند. چرا که مستقیما شاهد جوجه بودن و جوان بودن آن خواهید بود .و تقریبا می توان مطمئن بود که به دلیل جوان بودن و کم سن بودن پرنده قدرت یادگیری آن فوق العاده زیاد خواهد بود. چنانکه پرنده سخن گویی در نمایشگاه پرنده فروشان موجود بود جهت تشخیص سن آن اگر خود آگاهی های لازم را ندارید در صورتی که فروشنده فردی امین و مورد اعتماد باشد می توان از او کمک گرفت. در غیر این صورت با توجه به وضعیت پا های پرنده می توان محدوده ی سنی پرنده را تخمین زد. زیرا پرنده مسن معمولا دارای پاهای ضخیم و خشن خصوصا در ناحیه ی ساق پا می باشد.در حالی که پرنده جوان ساق پای لطیف و نسبتا نازک دارد.

دستگاه جوجه کشی 840 تایی درنا 4
دستگاه جوجه کشی درنا ۴
عکس مرغ مینا - سن مرغ مینا و جنسیت و مراقبت از آن

عکس مرغ مینا – سن مرغ مینا و جنسیت و مراقبت از آن

جنسیت در پرنده مینا
اصولا تشخیص نر و مادگی مرغ مینا معمولی از طریق رنگ زبان و کام آن میسر می باشد. چنانکه رنگ زبان و کام یک دست سیاه باشد ماده است. و چنانچه سرخ یا نارنجی رنگ باشد ماده است. لازم به ذکر است که پرندگان مقلد نر و ماده به صورت یکسان قادر به تقلید صدا می باشند و جنسیت ربطی به تقلید صدا ندارد.

پر ریزی
پر ریزی افتادن و تجدید پر های بدن است و به منظور جایگزینی پر های از بین رفته ایجاد می شود . همچنین در برخی از گونه های پرندگان این مهم سبب تشکیل رنگ روشن پر های بدن برای معاشقه و جفت گیری می شود. عموما پرندگان پس از خروج از تخم و در طول زندگی مراحلی از پر ریزی را می گذرانند تا سر انجام پرنده ی بالغ صاحب پوش پر های یدنس کامل شود.

پس از این مرحله تمام پر های پرندگان حداقل سالانه یک بار و معمولا پس از فصل تولید مثل تعویض می شوند. پر ریزی امری منظم و تدریجی است به نحوی که همه بخش های بدن یکباره برهنه نمی مانند. پر های بزرگ بال ها و دم به صورت جفت های قرینه می افتد تا کار پرواز دچار اشکال نگردد. گاهی پر ریزی ممکن است جزئی و منحصر به بعضی نواحی پردار باشد و یا اینکه کامل باشد . در هر حال پر ریزی عبارت است از افتادن یک پر قدیم و روئیدن پر جدید.

معمولا پر های مرغ مینا در اواخر عمر بدون آنکه مجددا جایگزین شوند می ریزند. بنابر این بایستی ترجیحا مرغ مینا را علی الخصوص پنانکه مسن باشد در فصول سرد در دمای معتدلی نگهداری نمود . در غیر این صورت به عوارضی مثل لرزش و مشکلات تنفسی مبتلا می شود.

عکس مرغ مینا - سن مرغ مینا و جنسیت و مراقبت از آن

عکس مرغ مینا – سن مرغ مینا و جنسیت و مراقبت از آن

مراقبت از ناخن و نوک پرنده مینا
متاسفانه پرندگانی که در قفس نگهداری می شوند به دلیل عدم تحرک کافی و عدم سایش ناخن ها دچار عارضه ی بلند شدن بیش از حد معمول این اندام ها می شوند .یکی از مهم ترین عواملی که باعث مجروح شدن پای پرنده و یا دیگر قسمت های بدن پرنده می شود بلند بودن ناخن هاست. جهت کوتاه کردن ناخن های پرنده آن را با دست مقید نموده سپس محل و موقعیت رگ های خونی ناخن را مشخص می نماییم .

معمولا این عروق در قسمت بالایی ناخن قرار دارند و اگر ناخن پرنده بی رنگ باشد به صورت خطوط نازک صورتی رنگ به راحتی دیده می شوند. برای کوتاه کردن ناخن پرنده می توان از یک سیم چین تیز استفاده کرد. چنانچه ناخن پرنده درست کوتاه شود و به عروق خونی آسیب نرسد احتمال خونریزی وجود ندارد.این روش کاملا بدون درد است . استفاده از قیچی برای کوتاه کردن ناخن پرنده اصلا مناسب نیست چرا که قیچی در واقع به جای چیدن ناخن پرنده آن را پاره می کند.

بعضی افراد با قرار دادن تکه های کاغذ سمباده لوله ای شکل بر روی میله ی داخل قفس سعی در نگهداری ناخن پرنده در حد طبیعی دارند اما این روش اصلا مفید نیست و خود موجب تشدید جراحات پای پرنده یا ایجاد نقاط فشار و تراکم روی پای پرنده می شود. در هر حال چنانچه تجربه و آگاهی کافی در خصوص کوتاه کردن ناخن های پرنده ندارید حتما از افراد خبره و یا دامپزشک کمک بگیرید.

در خصوص منقار پرندگانی که در قفس نگهداری می شوند به دلیل این که فرصت کمتری برای استفاده از منقار خود در مقایسه با پرندگان آزاد دارند این عضو بیشتر و زود تر بلند می شود. جهت کوتاه نمودن منقار نیز می توان از یک سیم چین تیز استفاده نمود. البته مشخص کردن رگ های خونی منقار دشوار تر از عروق خونی ناخن های پرنده است. متاسفانه تجربه نشان داده که با کوتغاه کردن نوک پرنده رشد آن سریع تر می شود . بنابر این در واقع در یک دوره بی پایان مجبور خواهید بود نوک پرنده خود را مرتبا کوتاه کنید .

بهتر است پیش از کوتاه کردن منقار پرنده آن را با وضعیت یک منقار طبیعی مقایسه نمود . به هیچ وجه نبایستی کوتاه کردن منقار را مسئله ای کم اهمیت تلقی کرد. چرا که اگر بیش از حد لازم کوتاه شود نوک پرنده حساس می شود و ممکن است از خوردن غذا امتناع ورزد.

عکس مرغ مینا - سن مرغ مینا و جنسیت و مراقبت از آن

عکس مرغ مینا – سن مرغ مینا و جنسیت و مراقبت از آن

علاوه بر آن چنانچه منقار پرنده از فاصله بسیار نزدیکی نسبت به رگ های خونی کوتاه گردد آسیب دیده و امکان بروز خونریزی نیز وجود خواهد داشت. بنابر این در این مورد نیز بایستی از افراد خبره و یا دامپزشک امداد گرفت.

یکی از مهم ترین عوارضی که در خصوص پرندگان نگهداری شده در قفس وجود دارد عارضه پر کنی است که خوشبختانه در خصوص مینا این مساله وجود ندارد. با این حال گاهی فقر جیره غذایی یعنی جیره ناقص و یا عدم وجود امکانات آب تنی برای پرنده و یا کسلی و بی حوصلگی و یا حتی عدم ارضای تمایلات جنسی موجب پر ریزی های غیر طبیعی و نا منظم و عدم رشد طبیعی پر های جدید می شود.

عکس مرغ مینا - سن مرغ مینا و جنسیت و مراقبت از آن

عکس مرغ مینا – سن مرغ مینا و جنسیت و مراقبت از آن

بیماری ها
همیشه پیشگیری بهتر از درمان است . رعایت موازین و نکات بهداشتی علی الخصوص برای مرغ مینا که پرنده ای نسبتا غیر مرتب و با مدفوع زیاد و آبکی است حرف اول را در خصوص سلامتی آن می زند. با جراحت می توان گفت چنانچه قفس مینا همیشه تمیز باشد آب آشامیدنی و مورد استفاده آب تنی آن تمیز و تازه باشد غذای مورد استفاده آن تازه و غیر فاسد باشد و با پرندگان آزاد موجود در اطراف خود تماس نداشته باشد و در هوای معتدل و نسبتا گرم نگهداری شود تقریبا هیچ گاه دچار بیماری نخواهد شد.

ضمنا جهت خرید پرنده اگر شخصا تجربه کافی ندارید از افراد خبره کمک بگیرید و یا از فروشنده ی قابل اعتمادی خرید نمایید. برخی از نشانه های پرنده ی مبتلا به بیماری عفونی بدین قرار است: کاهش فعالیت و اشتها تغییر شکل مدفوع و احتمالا خارج شدن ترشحات از چشم و بینی پرنده . یک پرنده ی بیمار افسرده به نظر می رسد و ممکن است مدت ها با چشم بسته روی میله قفس استراحت کند.

عکس مرغ مینا - سن مرغ مینا و جنسیت و مراقبت از آن

عکس مرغ مینا – سن مرغ مینا و جنسیت و مراقبت از آن

چنانچه پرنده شما بیمار به نظر می رسد مهم ترین و حیاتی ترین مسئله این است که بلافاصله پس از مشاهده نشانه های بیماری درمان آن آغاز شود . چرا که پرنده بیمار خیلی زود زمین گیر می شود. بنابد این شروع سریع و آنی درمان به محض بروز نشانه های بیماری شرط اول در موفقیت درمان است.

بهتر است پرنده بیمار را بلافاصله به مکانی گرم که میانگین دمای آن حدود ۲۷ درجه سانتی گراد باشد منتقل نمایید تا افت درجه حرارت بدن پرنده به حد اقل ممکن برسد. ضمنا بایستی مطمئن شد چنانچه پرنده قادر نباشد خود را به روی میله داخل قفس برساند آب و غذا در دسترس آن قرار داشته باشد.

موما پرندگان بیمار از خوردن غذا امتناع می کنند. اما همه ی آنها آب می نوشند . بنابراین بهتر است دارو ها از راه آب آشامیدنی تجویز شوند. هر چند دارویی که به این ترتیب وارد بدن پرنده می شود چندان مشخص و قابل اطمینان نیست . تجویز آنتی بیوتیک ها به خصوص در بیماری های عفونی باکتریایی بسیار موثر است. با مشورت دامپزشک و افراد خبره می توان تشخیص داد که تجویز آنتی بیوتیک از راه های تزریقی و یا قرص خوراکی بهتر است و یا از راه آب آشامیدن؟

در خصوص جراهات معمولا روی زخم های سطحی را خیلی زود لخته ای از خون فرا می گیرد. اما چنانکه به عنوان مثال نوک ناخن پرنده بشکند خونریزی شدید تر خواهد بود . در این مورد و موارد مشابه می توان از محلول سرد آلوم پتاسیم استفاده نمود و پارچه ای پشمی و یا کتانی را به این محلول آغشته کرده و آن را روی محل خون ریزی قرار داد . خوشبختانه جراهات وارده به پرنده ی مصدوم معمولا شکل عفونی به خود نمی گیرد.

چرا که درجه حرارت نسبتا بالای بدن پرندگان از این امر جلوگیری می کند. در عین حال زخم ناشی از گاز گرفتگی گربه ها را حتی اگر سطحی باشد هیچ وقت نباید دست کم گرفت. چرا که معمولا میکروب های بالقوه کشنده به همراه دندان های گربه به بافت های بدن پرنده راه می یابند. تحت این شرایط معمولا درمان با آنتی بیوتیک ها تحت نظر دامپزشک و افراد خبره توصیه می شود .

در عموم پرندگان هر پا ۴ پنجه دارد که در راستای گنجشک سانان مثل مرغ مینا پا از نوع چنگالی است. پای پرنده ها معمولا بسیار حساس بوده و ممکن است داخل و یا خارج از قفس به جایی گیر کرده و دچار شکستگی شود و یا این که به شدت دچار پیچیدگی شود.

سن مرغ مینا و جنسیت و مراقبت از آن

 

دستگاه های جوجه کشی

 

۴ ۲ votes
امتیازدهی به مقاله