محوطه مخصوص پرورش و جوجه کشی پرنده بلدرچین

محوطه مخصوص پرورش و جوجه کشی پرنده بلدرچین – درزمینهٔ پرورش بلدرچین نیز مزایا و معایبی هست که باید به‌گونه‌ای مدیریت بر آن اعمال گردد تا بتوان از حداکثر مزایا استفاده و از حداقل معایب متضرر گردید. مدیریت در هر بخشی پنج وظیفه اصلی را دنبال می‌نماید.

۱- برنامه‌ریزی

۲- سازمان‌دهی

۳- هدایت

دستگاه جوجه کشی 96 تایی حرفه ای
دستگاه جوجه کشی خانگی ۹۶ تایی

۴- هماهنگی

۵- کنترل تهیه ساختمان و تأسیسات پرورش بلدرچین

اولین و مهم‌ترین قدم برای شروع کار پرورش هست زیرا قسمت اعظمی از سرمایه‌گذاری اولیه را به خود اختصاص می‌دهد. اگر ساختمان و تأسیسات پرورش بلدرچین به‌درستی و با توجه به اصول صحیح پرورشی تهیه شوند می‌توانند باعث بروز حداکثر توان ژنتیکی پرنده شود. ساختمان و تأسیسات خوب باید شرایط زندگی راحت را برای پرنده فراهم نماید به‌طوری‌که فعالیت‌های فیزیولوژیکی بدن به بهترین نحو صورت پذیرد و قسمت عمده خوراک مصرفی صرف تولید گردد ضمن اینکه باید پرنده را از آزار و تجاوز پرندگان و حیوانات دیگر محفوظ نماید و همچنین کارایی بالایی داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر به‌گونه‌ای طراحی‌شده باشد که در حداقل زمان بتوان حداکثر کارهای لازم و جاری پرورش را انجام داده و کارگر به‌راحتی بتواند امور جاری آن را انجام داد. مدیریت ساختمان پرورش بلدرچین علاوه بر خصوصیات عادی هر ساختمان از قبیل جنسی، نقشه و غیره ساختمان‌هایی که جهت پرورش بلدرچین تهیه می‌شوند باید خصوصیات دیگری نیز داشته باشند، عواملی که باید در تهیه ساختمان پرورش بلدرچین در نظر گرفت در زیر ارائه‌شده است.

۱) عوامل بهداشتی مجموعه راهکارهایی است که می‌توان از آنها استفاده کرد تا شرایط نامطلوب محیط در سلامتی پرند‌ را از بین برد.

۲) اندازه ساختمان اندازه هر ساختمان یا واحد پرورشی با توجه به وسعت واحد و بنیه مالی پرورش‌دهنده تعیین می‌گردد ولی باید توجه داشته باشیم که ساختمان تهیه‌شده دارای فضای کافی برای قسمت‌های مختلف مانند واحد جوجه‌کشی، سالن پرورش جوجه یک‌روزه، سالن رشد، سالن تخم‌گذاری و سالن کشتار باشد. در ضمن کلیه قسمت‌ها باید به‌گونه‌ای ساخته شوند که به‌راحتی قابل نظافت و شستشوی کامل و ضدعفونی باشند.

مدیریت تأسیسات پرورش بلدرچین با توجه به اینکه پرورش بلدرچین هنوز جزء رشته‌های نوپا محسوب می‌گردد و هر پرورش‌دهنده باید کلیه مراحل پرورش را شخصاً انجام دهد بنابراین نیاز به تأسیسات و امکانات مختلفی باکیفیت‌های متفاوت دارد و این تأسیسات هرچقدر اصولی‌تر تهیه شود راندمان کار واحد را افزایش خواهد داد. در این قسمت تأسیسات موردنیاز هر واحد را به‌اختصار بررسی می‌نماییم.

پرندگان به‌طور طبیعی برای ازدیاد نسل خود دارای صفت غریزی کرجی می‌باشند که به‌حکم این غریزه خدادادی در زمان معینی از سال بر روی تخمه‌ای خود می‌خوابند و آن‌ها را به جوجه تبدیل می‌کنند. اما با توجه به ازدیاد نیازهای بشر بایستی چاره‌ای اندیشیده می‌شد تا این مشکل مرتفع گردد. بنابراین با بررسی حالات مختلف پرندگان عادی و پرندگان کرج به اصول اولیه جوجه‌کشی پی برده و طی سالیان آن را با جدیت دنبال کردند تا بتوان بالاترین راندمان جوجه‌کشی را به دست آورد. در جوجه – کشی مصنوعی چهار عامل دما، رطوبت، تهویه و چرخش با شرایط خاصی (که توضیح داده خواهد شد) پس از گذشت مدت‌زمان لازم (که برای هر پرنده متفاوت است) باعث تولید جوجه از تخم خواهد شد. تأسیسات جوجه‌کشی هر واحد پرورشی با توجه به ظرفیت واحد و ساختمانی که به بخش جوجه – کشی اختصاص‌یافته است انتخاب می‌گردد، ضمن اینکه ساختمان جوجه‌کشی نیز باید مانند دستگاه جوجه‌کشی قابلیت کنترل عوامل تأثیرگذار در جوجه‌کشی را داشته باشد تا شرایط محیط خارج دستگاه را به شرایط داخل دستگاه نزدیک نماید. دستگاه‌های جوجه‌کشی صنعتی که امروزه توسط شرکت‌ها و یا بعضاً توسط خود پرورش‌دهندگان ساخته می‌شوند شاید ازنظر ظاهر با یکدیگر متفاوت باشند اما درصورتی‌که آگاهانه تهیه‌شده باشند همگی کارایی مشابه خواهند داشت.


پیشنهاد گروه صنعتی اسکندری برای شروع پرورش و جوجه کشی بلدرچین یکی از دستگاه های مخصوص بلدرچین را تهیه فرمائید.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله