محوطه مخصوص پرورش و جوجه کشی پرنده بلدرچین

محوطه مخصوص پرورش و جوجه کشی پرنده بلدرچین – راه‌های عبور و مرور راه‌های عبور و مرور اعم از اینکه ماشین‌رو یا پیاده‌رو باشند بایستی به‌گونه‌ای طراحی شوند که فرد را با کمترین فاصله به مبادی ورود برسانند. در نظر گرفتن راه‌های میان‌بر در همان ابتدای احداث کمک به حفظ محوطه دام‌پروری و ساختم آن‌های مجاور می‌کند در غیر این صورت افراد با انتخاب راه‌های میان‌بر سلیقه‌ای سبب تخریب محوطه‌سازی واحد می‌شوند. باید بررسی شود که یک کار روزانه چند مرتبه تکرار می‌شود، کارهایی که در فصول مختلف انجام می‌گیرد باید از هم دیگر تلیک شوند اگر این بررسی انجام گیرد معلوم خواهد شد که ساختم آن‌ها را در چه محل‌هایی باید ساخت تا از حداقل نیروی کار استفاده گردد. به‌عنوان‌مثال، اگر انبار علوفه نزدیک به محل نگه‌داری دام‌ها و نزدیک به راه داخلی مزرعه، و نیز آغل‌ها در نزدیکی مراتع ساخته شوند از حداقل نیروی کار استفاده خواهد شد و از پیاده‌روی بی‌مورد برای انسان و دام جلوگیری خواهد شد در همین ارتباط اگر ساختم آن‌های مسکونی در کنار راه ساخته شوند کسانی که وارد مزرعه می‌شوند بدون دسترسی به سایر ساختم آن‌ها می‌توانند به محل خانه‌های مسکونی خود وارد شوند.

– امنیت در برابر آتش‌سوزی در انتخاب محل ساختم آن‌ها باید مسئله آتش‌سوزی مدنظر قرار گیرد احتمال آتش‌سوزی مواد علوفه‌ای خشک و کاه زیاد است به همین دلیل باید فاصله انبارهای علوفه از محل نگه‌داری دام دور باشد و مسئله بادهای منطقه‌ای را نیز نباید فراموش کرد. این فاصله‌ها نباید آن‌قدر زیاد باشد که احتیاج به پیاده‌روی طولانی‌مدت باشد و یا آن‌قدر نزدیک باشد که خطر سرایت آتش‌سوزی در آن‌ها افزایش یابد. حداقل فاصله میان دو ساختمان که احتمال آتش‌سوزی در آن‌ها وجود دارد حدود ۵۰ متر هست. به‌منظور اطمینان بیشتر بهتر است این فاصله بیشتر در نظر گرفته شود. همچنین لازم است برای اطفاء حریق اقدام به گذاشتن شیرهای آب فشارقوی در ساختم آن‌ها شود و یا از کپسول‌های آتش‌نشانی استفاده گردد که در صورت بروز آتش‌سوزی در اسرع وقت اقدام به خاموش کردن آن گردد.

– امکان گسترش مزرعه هنگام احداث ساختم آن‌های دام‌پروری بایستی به گسترش ظرفیت و فضای آن‌ها توجه داشت به همین دلیل در طراحی آن‌ها امکان گسترش در آینده و انعطاف‌پذیری محوطه مرکزی مزرعه را باید در نظر گرفت.

– نماهای داخلی دیگر تا آنجایی که امکانات اقتصادی اجازه دهد توصیه‌شده است. ساختم آن‌های دام‌پروری که دید و منظره جالبی ندارند با کشت درخت از دید مخفی نگه‌داشته می‌شوند.

دستگاه جوجه کشی صنعتی
دستگاه جوجه کشی ۳۰۰۰ تایی

– تهیه پلان موقعیت محوطه مرکزی مزرعه پس از انتخاب محوطه مرکزی مزرعه و قبل از اقدام به ساخت ساختم آن‌ها باید تمام جوانب طراحی را با دقت بررسی نموده و ابتدا بر روی کاغذ، پلان موقعیت را ترسیم کنیم. در این پلان کلیه ساختم آن‌ها و پیش‌بینی فواصل لازم برای امنیت از آتش‌سوزی در نظر گرفته می‌شود. برای تهیه پلان موقعیت باید به ترتیب زیر عمل شود. پس از انتخاب زمین، برای ساخت محوطه مرکزی مزرعه از زمین موردنظر نقشه‌برداری می‌شود و درروی نقشه کلیه پستی‌وبلندی‌ها، بادهای منطقه‌ای و فصلی و شیب زمین مشخص می‌شود. مقیاس نقشه‌ها معمولاً ۱: ۲۰۰ تا ۵۰۰:۱ هست. در مرحله دوم بر روی نقشه، راه ورودی به مزرعه، محل سکونت و محوطه مرکزی مزرعه ترسیم می‌شود. ۱) ساختم آن‌های مسکونی در بلندترین نقطه مزرعه ساخته می‌شود. بادهای زمستانی حتی‌المقدور نباید به محل ساختم آن‌های مسکونی وارد شود. ساختم آن‌های مسکونی بایستی ۱۰ الی ۲۰ متر از راه اصلی فاصله داشته باشد. اگر جاده اصلی دارای ترافیک سنگین و یا جاده خاکی باشد بایستی این فاصله را بیشتر در نظر گرفت. ۲) بر اساس نوع مزرعه و با در نظر گرفتن محل ساختم آن‌های مسکونی سایر ساختم آن‌ها روی پلان مشخص می‌شوند. در واحدهای دامداری ساختم آن‌های مسکونی کارکنان مهم‌ترین واحد به شمار می‌آید. در نزدیکی اسطبل‌های گاو و آغل‌های گوسفند، انبار علوفه باید در نظر گرفته شود. سیلوی ذخیره‌سازی مواد سیلویی نیز نباید فراموش شود. قابل‌ذکر است که فواصل گاوداری، مرغداری و آغل‌های گوسفند باید بر اساسی استانداردهای نظام دام‌پروری انجام گیرد. برای جلوگیری از نفوذ بو و مگس از واحدهای دام‌پروری به ساختم آن‌های مسکونی باید فاصله ۵۰ متری را رعایت نمود. به‌طورمعمول مرغداری‌ها از ساختم آن‌های مسکونی باید فاصله بیشتری داشته باشند. برای استفاده از نور آفتاب، اسطبل‌های باز و مرغداری‌ها رو به جنوب ساخته می‌شود. بخش ماشین‌آلات را می‌توان در نزدیک ساختم آن‌های دامداری ایجاد نمود ولی به خاطر دلایل امنیتی و ایجاد سروصدا بهتر است از ساختم آن‌های دامداری حداقل ۱۵ متر فاصله داشته باشد. محل احداث آن‌ها اگر نزدیک راه‌های ارتباطی مزرعه و زمین‌های کشت و زرع باشد مناسب خواهد بود.

انبار مواد متراکم (کنسانتره) برای ذخیره مواد متراکم و جلوگیری از فساد و از بین رفتن آن‌ها در اثر رطوبت و برخی موجودات (موشی، پرندگان و غیره) باید از انبارهای مسقف استفاده نمود. برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، انبار مواد کنستانتره به ارتفاع ۰/۵ متر از سطح زمین (در مناطق گرمسیری ۰/۳ متر) ساخته می‌شود. برای ورود و خروج ماشین‌آلات جهت تخلیه و بارگیری ارتفاع وسط آن ۶ متر هست. کف انبار باید از بتن ساخته شود و جهت تهویه، نصب پنجره‌های تهویه و هواکش در آن ضرورت دارد. ظرفیت انبار مواد متراکم (شامل انواع غلات، گنجاله‌ها و فرآورده‌های فرعی کارخانه‌ها) به تعداد دام‌ها و همچنین مدت تغذیه دستی آن‌ها بستگی دارد.

انبار مواد علوفه‌ای در مناطق سردسیر انبار علوفه یک ساختمان بسته هست ولی عموماً در مناطق گرمسیر از سرپناه برای ذخیره علوفه استفاده می‌شود. علوفه ممکن است به‌صورت بسته‌بندی معمولی (پرس) در انبار قرارگرفته و هنگام مصرف به‌تدریج به‌وسیله خرمن‌کوب، خرد شود و یا در مزرعه خرمن‌کوب شده به انبار منتقل می‌شود. محوطه کاملاً باز تنها برای انبار کردن علوفه‌های بسته‌بندی‌شده مورداستفاده قرار می‌گیرد و انبار کردن علوفه‌های خردشده در آن‌ها به علت نبود دیوار با مشکل مواجه است. ظرفیت انبار علوفه با توجه به تعداد دام‌ها و تغذیه دستی آن‌ها در طول سال تعیین می‌شود.

 


پیشنهاد گروه صنعتی اسکندری برای شروع پرورش و جوجه کشی بلدرچین یکی از دستگاه های مخصوص بلدرچین را تهیه فرمائید.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله