مراقبت از تخم های نطفه دار پیش از انکوباسیون

مراقبت از تخم های نطفه دار : تخم های جوجه کشی باید کاملا در دمای زیر نقطه فیزیولوژیک ذخیره شوند (۲۳/۹ درجه). دمای مناسب برای ذخیره سازی ۱۲/۸ تا ۱۵/۵ درجه می باشد. برای یک جوجه کشی خوب میزان رطوبت توصیه شده ۷۵ تا ۸۰ درصد است. رطوبت نسبی بالا منجر به افزایش رشد قارچ ها می شود که این خود سبب آلودگی تخم ها میگردد. بیشترین زمان نگهداری تخم جوجه کشی تحت دمای لازم و رطوبت ۵ تا ۷ روز است و مقدار بیشتر از ان روی جوجه کشی اثر معکوس دارد و اگر لازم باشد که تخم ها بیش از یک هفته نگهداری شوند بایستی چرخانیده شوند. این چرخانیدن برای جلوگیری از چسبیدن نطفه به پوسته لازم است.

تخمگذاری بلدرچین ها از بعد از ظهر شروع و در غروب پایان می پذیرد که بر اساس فصلی، شرایط آب و هوائی و برنامه کاری جمع آوری تخمها چندین بار در طول این مدت صورت می پذیرید. دمای مناسب محل ذخیره سازی تخمها ۱۵/۵ – ۱۲/۵ درجه سانتیگراد و با رطوبت ۸۰ – ۷۵ ٪ میباشد که این شرایط برای ذخیره تخمها در مدت زمان ۷-۵ روز است.

قبل از قرار دادن تخمها در داخل در دستگاه ستر باید تخمهای آلوده را به وسیله کاغذ سمباده یا پارچه پشمی سفت به آرامی تمیز و در محلول گرم ۴۳ درجه سانتیگراد ضدعفونی کرد. سپس آنها را در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد و رطوبت ۷۵ ٪ به مدت ۲۰ دقیقه به نسبت ۲۰ گرم پرمنگنات پتاسیم و ۴۰ سی سی فرمالین گازدهی می نمایند. سپس تخمها را در داخل دستگاه ستر قرار میدهند.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی حرفه ای
دستگاه جوجه کشی خانگی ۹۶ تایی

برای مراقبت از تخم بلدرچین رعایت نکات زیر ضروری میباشد:

در صورت پرورش پرنده در قفس یا روی بستر، تخمها را در ۲ تا ۳ نوبت در روز جمع آوری نمائید. این امر از ترک خوردن پوسته تخمها جلوگیری خواهد کرد.

۲- تخمها را با دقت فوق العادهای جابجا کرده و توجه داشته باشید که پوسته تخمهای بلدرچین نازکتر از پوسته تخم مرغ های معمولی است.

۳- تخمهای جمع اوری شده پیش از انکوباسیون را بایستی در جای خنک با دمای ۱۴ تا ۱۷ درجه سانتی گراد و با رطوبت ۷۰ درصد نگهداری نمود.

۴- حداکثر مدت نگهداری تخمها ۷ روز بوده، چرا که قابلیت جوجه در اوری پس از ان به مقدار زیادی کاهش مییابد. ولی بهترین زمان نگهداری ۳ روز است. هیچگاه تخمهای جمع آور شده را زود تر از ۲۴ ساعت بعد از تولید داخل دستگاه نگذارید.

۵- در صورتی که نیاز است تخمها برای مدت طولانی تری نگهداری شوند باید انها را با یک کیسه پلاستیکی، پی وی سی، محفوظ نگهدارید، زیرا سبب خشک نشدن محتوای تخم میشود.

قفس بلدرچین برای نگهداری تخم

قفس بلدرچین برای نگهداری تخم

انکوباسیون و هج شدن

تکثیر موفقیت امیز بلدرچین ها در دوره قبل از انکوباسیون شروع می شود. تخمها بایستی روزانه چند بار جمع اوری شده و با دقت زیاد نگهداری شوند زیرا تخمهای بلدرچین خیلی نسبت به آسیبهای وارده بر پوسته حساس هستند. قبل از انبار کردن تخمهای هج شونده بایستی تحت تاثیر گاز فرمالدئیه بمدت ۲۰ دقیقه قرار داده شوند و سپس ذخیره سازی در درجه حرارت ۱۵،۵ در جه با رطوبت ۸۰ درصد بمدت ۷ تا ۱۰ روز انجام شود.

یک انکباتور با با ناحیه هچری کثیف منبع مهمی از آلودگی و بیماری است. با استفاده از ترکیب آمونیا ک چهار تایی (Quaternary Ammonium) یا برخی ضد عفونی کننده های تجاری بایستی واحدها به خوبی شستشو و ضد عفونی گردند.

فقط تخم های تمیز را که در مواجهه با بخورها بوده اند بایستی مورد استفاده قرار داد. به عبارت دیگر تخمها را می توان در عرض ۱۲ ساعت بعد از اینکه در داخل انکوباتور قرار داده شدند بخور داد. برای بخور دادن ۲۵ گرم پرمنگنات پتاسیم را در یک ظرف سفالی یا لعابی ریخته و سپس ۳۵ میلی لیتر فرم الدئید را برای هر متر مکعب فضای انکوباتور به ان اضافه می نمایند. از انکوباتورهایی که Forced pOWer هستند در صورتی میتوان استفاده نمود که باد بزن کار کند و وانتیلاتورها به هنگام بخور دادن بایستی بسته باشند و بعد از ۲۰ دقیقه هواکش ها را میتوان باز نمود. رطوبت در این مرحله بایستی بالا باشد و درجه حرارت بین ۲۰ تا ۳۰ درجه مناسب است. دوره انکوباسیون بین ۱۷ تا ۱۸ روز بستگی به گونه و روش های عملی تغییر می کند.

قرارگیری تخم

تخم ها بایستی به گونه ای در سینی قرار داده شوند که انتهای بزرگ انها در بالا باشد و میزان چرخانیدن تخم باید هر ۲ تا ۴ ساعت یکبار باشد. در روز چهاردهم یا زودتر جابجا کردن تخمها به سینیها بایستی دنبال شود که در این حالت برای برگرداندن بعدی علامتگذاری می شوند. هچر جداگانه ای بایستی با گرمای ۲، ۳۷ با رطوبت ۷۰ درصد مورد استفاده قرار گیرد. هچر باید کاملا بسته برای تمام پروسه های هج باقی بماند تا جوجه های بلدرچین در روز ۱۷ یا ۱۸ از انکوباسیون خارج شوند.

تخم نطفه دار در سبد هچر

تخمها را میتوان پس از ۱۴ روز انکوباسیون یا زود تر به سینی های هج انتقال داد جوجه ها را بعد از ۱۸ روز انکوباسیون به دستگاه جوجه کشی انتقال میدهند. بلدرچین ها در مقایسه با مرغها ظریف تر بوده و نیاز به مراقبت بیشتری در ۲ هفته اول زندگییشان دارند.

 

شرایط انکوباسیون

به سبب کوچکی تخم بلدرچین و ترد و شکننده بودن پوسته آن از سینیهای جوجه کشی استفاده می شود. در هر خانه ۲ تخم قرار داده می شود. نگهداری طولانی تخمهای نطفه دار بر قابلیت هچ آنها تاثیر منفی دارد لذا توصیه میشود که تخمهای بلدرچین نهایتا ۱۴ روز در اطاقی با دمای ۱۰ تا ۱۵ در جه و رطوبت نسبی ۷۵ درصد نگهداری شوند و عملا با آب پاشی کف اتاق میتوان به رطوبت مطلوب رسید. درجه حرارت مناسب جهت انکوباسیون تخمهای بلدرچین ۵، ۳۷ تا ۲، ۳۷ درجه می باشد. نطفه بلدرچین در دمای ۳۹ و بالاتر از ان بیش از چند ساعت دوام نمی آوردو میمیرد و لذا تنظیم درجه حرارت دستگاه جوجه کشی اهمیت زیادی داشته و حرارت پائین تر از اپتیمم (بهینه) سبب طولانی تر شدن زمان انکوباسون تخم میگردد.

زمان

به طور کلی زمان انکوباسیون تخم بلدرچین با توجه به تاثیر فاکتورهای رطوبت و درجه حرارت بین ۱۶ تا ۱۸ روز میباشد و در شرایط مناسب ۷۰ درصد تولدها در روز هفدهم صورت می گیرد. در پایان روز چهاردهم تخم بلدرچین ها از دستگاه ستر به دستگاه هچر منتقل می شوند. دمای ۵، ۳۷ درجه و رطوبت ۷۰ درصد بستر و دمای ۳۷ درجه و رطوبت ۸۵ درصد به هج ۷۵ درصد منجر می شود.

انکوباسیون بلدرچین

انکوباسیون بلدرچین

بالاترین راندمان مربوط به نطفه دار بودن تخمهای بلدرچین یک گله در بلدرچینهای ۳ تا ۵ ماهه می باشد و بنا براین بلدرچین های گله مادر در هر ۶ ماه یکبار حذف شده و گله دیگری جایگزین می شود. در شرایط طبیعی و بدون استفاده ار نوردهی مصنوعی بلدرچین ها بین ماه های فروردین یا شهریور و به طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تخم می گذارند اما با اعمال یک تغذیه مناسب و نور دهی مطلوب لانه تا ۲۸۰ عدد تخم تولید می کنند. وقتی در بعضی از بلدرچینها در ۲۴ ساعت ۲ عدد تخم گذاشته می شود مدت نور دهی مصنوعی معمولا بین ۱۴ تا ۱۸ ساعت می باشد.

مدت زمان

تخم گذاری بلدرچین

در آغاز سن تخم گذاری فاصله زمانی بین دو تخم ۲۴ تا ۳۰ ساعت بوده و بتدریج با افزایش سن آنها این زمان کوتاهتر می شود. وزن یک تخم بلدرچین ۹ تا ۵.۱۰ گرم یعنی ۷ درصد وزن بدن بلدرچین می باشد یک بلدرچین ماده در سال ۲ تا ۳ کیلو گرم یعنی ۲۰ برابر وزن خودش تخم تولید می کند. بلدرچینهای ماده معمولا در سنین ۳۵ تا ۵۰ روزگی شروع به تخمگذایی می کنند و در سن ۱۳ هفتگی به پیک تولید می رسند. باروری با افزایش سن کاهش مییابد.

از گله های جوان برای داشتن باروری خوب حدود سن ۱۰ تا ۱۳ هفتگی استفاده می نمایند. نسبت ۳ یا ۴ نر در برابر ۲۰ ماده در سیستم قفس باروری بالائی را بدست میدهد. باروری به تدریج افزایش پیدا می کند و در ۴ یا ۵ روز پس از وارد شدن نر به گله به اوج خود می رسد و بعد از آن باروری تا ۳ روز پس از جدا کردن نرها به حالت ثابت باقی می ماند از چهارمین روز افت شدیدی در باروری ایجاد شده و تا دوازدهمین روز پس از جدا کردن نرها افت می کند.


دستگاه جوجه کشی – مراقبت از تخم های نطفه دار – مراقبت از تخم های نطفه دار در انکواسیون – مراقبت از تخم های نطفه دار بلدرچین – مراقبت از تخم های نطفه دار پرنده بلدرچین – مراقبت از تخم های نطفه دار در دوره انکوباسیون  – شرایط مراقبت از تخم های نطفه دار

گروه صنعتی اسکندری در یوتیوب
گروه صنعتی اسکندری در تویتر
گروه صنعتی اسکندری در تلگرام
گروه صنعتی اسکندری در اینستاگرام
گروه صنعتی اسکندری در فیس بوک
گروه صنعتی اسکندری در آپارات
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله