مراقبت های پیش از جوجه کشی بلدرچین

مراقبت های پیش از جوجه کشی بلدرچین : پرورش موفقیت آمیز بلدرچین از دوره پیش از جوجه کشی آغاز می شود. تخمها باید در زمان های گوناگون در روز جمع آوری و در دمای ۱۵ درجه سانتیگراد ذخیره شوند. یخچال های خانگی رضایت بخش نیستند چون میزان تولید سرمای انها بالا است. تخم های ترک دار اصلا هج نشده و یا به میزان ناچیزی هیچ می شوند. بهترین نتیجه در جوجه کشی هنگامی حاصل می شود که تخمها کمتر از یک هفته تا پیش از قرار دادن در درون دستگاه جوجه کشی نگهداری شوند. حمل و نقل تخم های بلدرچین می بایست کاملا با دقت انجام گیرد زیرا که پوسته انها در مقابل اسیب دیدگی بسیار شکننده می باشند.

رنگی بودن تخم های بلدرچین عمل کندلینگ (مشاهده تخم ها زیر نور برای مشخص نمودن باروری آنها) را مشکل می نماید. کثیف بودن دستگاه جوجه کشی و محوطه اطراف آن منبعی از آلودگی و بیماری ها می باشد. شستشوی کامل و ضد عفونی واحد جوجه کشی بعد از هر بار مصرف توسط ترکیبات چهار تائی آمونیوم و یا ضدعفونی کننده های تجاری دیگر توصیه می شود.

نکات مهم

تنها تخم های تمیز را در دستگاه قرار دهید زیرا که تخم های کثیف منبعی از بیماری و یا آلودگی می باشند. تخم های کثیف بهتر است توسط دستمال کاغذی و یا دیگر ساینده ها تمیز شوند. تخم هائی را که قرار است درون دستگاه جوجه کشی قرار دهیم را هرگز نباید شکست. تخم ها می بایست بعد از چیده شدن در دستگاه جوجه کشی ضدعفونی شوند اما می توان آنها را ۱۲ ساعت بعد از قرار دادن در درون دستگاه نیز ضدعفونی نمود. تخمهای ۲ تا ۵ روزهای که در آنها جنین تشکیل شده است را نباید ضدعفونی نمود.

تخم بلدرچین

تخم بلدرچین

نحوه ضد عفونی به شرح زیر می باشد:

۱- از ۲۵ گرم پرمنگنات پتاسیم و ۳۵ میلی لیتر فرمالین (۴۳٪) به ازای هر متر مکعب فضای درون دستگاه استفاده نمائید.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی

۲- ابتدا پرمنگنات را در یک ظرف سفالی و یا لعابی ریخته (اندازه ظرف به میزان ۱۰ برابر بزرگتر از حجم مواد مورد استفاده باشد) و سپس فرمالین را اضافه نمائید.

۳- در دستگاه هائی که با فشار هوا کار می کنند، در طول عملیات ضد عفونی هواکش ها را بکار انداخته و خروجی ها را ببندید و پس از ۲۰ دقیقه خروجی را باز نمائید.

۴- در دستگاه های جوجه کشی با هوایی راکد، خروجی ها و درب دستگاه را باز نمائید.

۵- در طول ضدعفونی، میزان رطوبت باید بالا بوده و دما باید مابین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد باشد.

 

جوجه کشی طبیعی

جوجه کشی طبیعی بلدرچین

جوجه کشی طبیعی بلدرچین

از آنجا که بلدرچین های ژاپنی به ندرت کرج می شوند، میتوان تخمهای بلدرچین را با قرار دادن در زیر مرغ های کرج نیز تبدیل به جوجه کرد. برای اینکار مرغ های نژاد کوچک ایده آل می باشند. گروهی از تخمها باید ذخیره شده و سپس در زیر مرغ گذارده شوند تا همگی انها با هم به جوجه یکروزه تبدیل شوند.

 

جوجه کشی و جوجه در آوری صنعتی

تخم گذاری بلدرچین ها از بعد از ظهر شروع و در غروب پایان می پذیرد که بر اساس فصلی، شرایط آب و هوائی و برنامه کاری جمع آوری تخم ها چندین بار در طول این مدت صورت می پذیرید. دمای مناسب محل ذخیره سازی تخمها ۱۵/۵ – ۱۲/۵ درجه سانتیگراد و با رطوبت ۸۰ – ۷۵ ٪ میباشد که این شرایط برای ذخیره تخمها در مدت زمان ۷-۵ روز است. قبل از قرار دادن تخمها در داخل در دستگاه ستر باید تخمهای آلوده را به وسیله کاغذ سمباده یا پارچه پشمی سفت به آرامی تمیز و در محلول گرم ( ۴۳/۳ درجه سانتیگراد) ضدعفونی کرد.

جوجه کشی و جوجه در آوری صنعتی

جوجه کشی و جوجه در آوری صنعتی

سپس آنها را در دمای ۲۱/۱ درجه سانتیگراد و رطوبت ٪۷۵ به مدت ۲۰ دقیقه به نسبت ۲۰ گرم پرمنگنات پتاسیم و ۴۰ سی سی فرمالین گازدهی می نمایند. سپس تخمها را در داخل دستگاه ستر قرار می دهند.

 

طول دوره جوجه کشی عوامل موفقیت

طول دوره جوجه کشی برای بلدرچین، ۱۸-۱۷ روز می باشد و تفاوت در آن به نوع سویه و شیوه جوجه کشی بستگی دارد. یک جوجه در آوری موفق بستگی به عوامل گوناگونی دارد که از آن جمله می توان به نکات زیر اشاره داشت:

۱- چگونگی تغذیه پرندگان مولد.

۲- مهیا بودن شرایط پرورش و جفت گیری.

۳- چگونگی جمع آوری و انبار داری تخم.

۴- چگونگی کنترل نمودن دستگاه جوجه کشی.


گروه صنعتی اسکندری در یوتیوب
گروه صنعتی اسکندری در تویتر
گروه صنعتی اسکندری در تلگرام
گروه صنعتی اسکندری در اینستاگرام
گروه صنعتی اسکندری در فیس بوک
گروه صنعتی اسکندری در آپارات
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله