مقدمه اصول پرورش بوقلمون

مقدمه اصول پرورش بوقلمون

مقدمه اصول پرورش بوقلمون

مقدمه اصول پرورش بوقلمون | بوقلمون مانند مرغ از دسته طیور سریع الرشد میباشد. در سال های اخیر پرورش بوقلمون به منظور تولید بخشی از پروتئین جامعه رواج پیدا کرده است. منشاء بوقلمون قاره امریکا میباشد ولی هم اکنون با انتقال ان به کشورهای اروپایی و اسیایی در جهان شناخته شده می باشد. بوقلمون نژادها و سویههای مختلفی دارد و نژاد برونز آمریکایی و سفید هلندی از معروفترین نژادها میباشند. لاشه این پرنده، ۶۰ درصد گوشت سفید و ۴۰ درصد گوشت قرمز دارد. بوقلمونها بسیار اجتماعی هستند و در حالت انفرادی تحت استرسی قرار میگیرند و بسیار پر سر و صدا هستند.

بوقلمونها در فواصل معین سرفه و عطسه می کنند و دم خود را تکان میدهند. گوشت بوقلمون نسبت به گوشت مرغ و گوسفند چربی کمتری دارد و بنابر این در زمان پخت افت کمتری پیدا می کند. در حال حاضر گوشت بوقلمون دیگر کالایی لوکس به حساب نمیآید و این موضوع به دلیل پرورش صنعتی آن میباشد. در کشور ما نیز مصرف گوشت بوقلمون نسبت به سال های قبل افزایش یافته است. در این نشریه اطلاعات لازم در رابطه با اهمیت، جایگاه و تجهیزات و اقدامات اساسی در طول دوره پرورش بوقلمون ارائه می گردد. امید است مطالب آن مورد استفاده شما پرورش دهندگان و همچنین سایر علاقه مندان این حرفه قرار گیرد.

 

مقاله پرورش بوقلمون

محل پرورش بوقلمون

مقدمه اصول پرورش بوقلمون | جایگاه و تجهیزات پرورش بوقلمون پرورش بوقلمون به سه شکل بسته، نیمه بسته و پرورش در مرتع انجام میشود. در حالت بسته بوقلمون ها تنها در سالن پرورش مستقر هستند و در سیستم نیمه بسته و یا پرورش در مرتع، بوقلمونها امکان چریدن در فضای بیرون را دارند. معمولا بوقلمون را بصورت گلههای نر و ماده و بصورت مجزا پرورش می دهند. زیرا میزان رشد در نرها بیشتر از ماده ها می باشد و پرورش جداگانه به لحاظ مدیریتی و تغذیه ای اهمیت پیدا می کند (الیته در ایران و در بسیاری از واحدها به دلیل سختی تفکیک جنسیت، پرورش توآم نر و ماده انجام میشود). بوقلمونها تا سن ۶ هفتگی در سالن های اولیه و پس از آن در سالنهای رشد پرورش مییابند.

ماشین جوجه کشی صنعتی 2016 تایی سوپر مینیاتور
ماشین جوجه کشی ۲۰۱۶ تایی

مساحت مورد نیاز برای پرورش صنعتی بوقلمون تا هشت هفتگی یک متر مربع برای ۱۰ جوجه بوقلمون جوان (پولت)، از ۸ تا ۲۱ هفتگی ۲ متر مربع، از ۲۱ هفتگی به بعد هر ۱۰ بوقلمون ۲/۵ متر مربع فضا نیاز دارند. در پرورش بوقلمون رعایت تراکم پرنده در سالن بسیار حائز اهمیت است. بستر و کف سالن بایستی ۵۷ سانتیمتر از پوشال پوشیده باشد و معمولا بدلیل بیماریهای تاول سینه و اختلالات کف پا، بستر میلهای یا سیمی توصیه نمیشود. سالن پرورش بایستی از لحاظ هوا (آکسیژن)، رطوبت، دما و نور کنترل شود و شرایط مناسب فراهم اید.


توجه داشته باشید با استفاده از دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری میتوانید به راحتی و البته کاملاً اتوماتیک جوجه کشی از هر پرنده ای را از جمله بوقلمون انجام دهید.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله