نکات اصلی تهویه سالن پرورش بلدرچین – روش های تهویه :

تهویه طولی :

در این روش فن ها را روی یکی از دیوارهای عرضی نصب می کنیم و دیوار مقابل را دست نخورده باقی می گذاریم این روش تهویه را فقط در سالن هایی با طول کمتر یا مساوی ۱۰ متر می توان اجرا نمود و در غیر این صورت باید از انتهای سالن با فاصله های هر ۹۰ متر : یک فن قرار دهیم تا به سمت دیگر سالن برسیم یا بر روی یکی از دیوارهای عرضی دریچه تعبیه کنیم و فن ها را در میان سالن مستقر کنیم تا تهویه انجام شود یا برعکس سروش ذکر شده عمل کنیم .

 

دستگاه جوجه کشی ۳۰ تایی
دستگاه جوجه کشی ۳۰ تایی

تهویه عرضی :

در این روش فن ها را روی یکی از دیواره های طولی نصب می کنیم و نکات ذیل را در نظر می گیریم :

۱. هرگز نباید دریچه ها و هواکش ها را روبروی یکدیگر قرار دهیم تا باعث ایجاد کوران شود و نقطه کوری را باقی گذارند.

۲. عرض سالن باید در حدود ۱۲- ۸ متر باشد زیرا کمتر از این محدوده باعث کوران شده و بیشتر از این محدوده تهویه سالن را با اختلال روبرو می کند.

۳. فاصله هر فن با فن بعدی هرگز نباید بیش از ۱۲ متر باشد.

 

نکات اصلی تهویه سالن پرورش بلدرچین

نکات اصلی تهویه سالن پرورش بلدرچین

تهویه سقفی :

این روش برای سالن هایی با طول بیش از ۱۰ متر و عرض بیش از ۱۲ متر کاربرد دارد لیکن باید به شرایط و نکات زیر توجه داشت:

۱. در یک منطقه گرمسیری باید هواکش ها را در قسمت سقف نصب نمود تا هوای گرم و سبک به راحتی از سالن خارج شود ودریچه ها را در نزدیکی کف و بر روی دیواره ها نصب کنیم تا هوای سنگین و سردتر به راحتی وارد سالن شود .

۲. در یک منطقه سردسیری باید هواکش ها را روی دیوارها نصب کنیم تا هوای سنگین راحت تر از پایین خارج شوند و دریچه ها را در ناحیه ی سقف قرار داد تا هوای گرم با حرکت به سمت بالا در تمام سالن پخش شود و بر روی طیور جریان پیدا کند .

۳. از مهمترین خواص این هواکش این است که در محیط های گرم و کم جریان به خوبی عمل می کنند ولی در محیط های سرد زیاد جالب نیستند زیرا گرما را راحتتر از دست می دهند و این به علت سبکی هوای گرم است.

 

تهویه از کف

اگر به دنبال انجام این چنین تهویه ای هستید بهتر است از انجام آن خودداری نمایید چون اینجانب شخصا برای اینگونه تهویه کنجکاو بودم و سعی در اجرای آن داشتم زیرا می شد به کمک آن یک تهویه یکنواخت ، عاری از استرس به همراه تازه ترین و خشک ترین هوا در تابستان و گرمترین هوا در زمستان را در ابتدا به سراغ پرنده فرستاد تا سراسر بدن آن را فرا گیرد که البته مشکلات بعدی آن فراوان است آنقدر که این روش را با شکست مواجه می کند زیرا برای داشتن چنین تهویه ای باید کف سالن را یکسره از نرده بپوشانیم که به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست و بیشتر بدرد سیستم پرورش بر روی بستر می خورد و نهایتاً برای جمع آوری فضولات با مشکل مواجه میشویم . تنها راه انجام این روش آنست که تنها در برخی قسمت های کف شیارهایی بدین جهت فراهم آوریم که این امر ما را از داشتن هدف های فوق برای این سیستم دور می کند و در کنار سایر روش ها غیرعاقلانه به نظر می رسد.

 

تهویه فن جت :

در ادامه مقاله نکات اصلی تهویه سالن پرورش بلدرچین این روش تهویه که از سیستم دمنده تبعیت می کند متشکل است از یک لوله استوانه ای شکل به قطر ۱۰۰-۵۰ سانتی متر که با توجه به اندازه سالن قطر آن در محدوده ذکر شده تغییر می کند و در ارتفاع ۳۰ سانتی متری از سقف قرار می گیرد و با کمک یک فن قدرتمند شعاعی که در ابتدای این استوانه گالوانیزه یا پلاستیکی قرار گرفته هوا را با قدرت به درون استوانه هدایت می کند و هوای دمیده شده نیز از سوراخ هایی با قطر۲۰-۵ سانتی متر که بر روی سطح استوانه تعبیه شده اند با شدت خارج می شوند.

 

مزایای سیستم تهویه فن جت در نکات اصلی تهویه سالن پرورش بلدرچین :

۱. از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آمده و هوای گرمی را که به واسطه سبکی در بالای سالن جمع می شود و کاربردی ندارد را به سمت پائین هدایت می کند.

۲. می توان هوای ورودی را از لحاظ دما ، رطوبت و بهداشست کنترل نمود.

۳. تهویه به صورت یکنواخت انجام شده و نقطه کور ندارد.

۴ در دراز مدت مقرون به صرفه تر از سایر روش هاست.

۵. طول عمر فن ها کاهش نمی یابد زیرا از سیستم دمنده بهره می برد.

۶این روش چون دارای فن های متعددی نیست کنترل آن توسط رئوستا و ترموستات راحتتر از سایر روش هاست.

کلمات مرتبط : تهویه سالن ، تهویه سالن بلدرچین ، تهویه سالن پرورش بلدرچین ، ابعاد سالن نگهداری بلدرچین ، پرورش گله بلدرچین مولد ، روش نگهداری بلدرچین

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله