ادامه مقاله نیازهای اساسی تغذیه بلدرچین نر و ماده – بخش دهم : برای محاسبه میزان هوایی که باید از سالن خارج شود باید یکسری از فاکتورها را مد نظر داشته باشیم که در زیر به آنها اشاره می کنیم :
۱. نوع پرنده ( که در اینجا بلدرچین است )
۲. وزن پرنده ۲۵۰-۱ گرم
۳. سن پرنده که بستگی دارد برای کدام امر تولیدی نگهداری شود ۳۹۰-۵؛ روز
۶. دمای هوای بیرون سالن : بسته به فصل و اقلیم محل فارم تغییر می کند
۵. نوع عایق بندی سالن
ا”. دمای استاندارد داخل سالن ۳۷-۲۱ درجه سانتی گراد
۷. رطوبت استاندارد ۷۰-۱۰ درصد رطوبت نسبی هوای سالن .
سه گاز انتهایی جدول فوق حاصل تخمیر و استحصال از کود می باشند که عدم حضور آنها در یک واحد پرورشی بسیار بهتر از حضور آن هاست که از جمله خواص ان ها به جز متان بقیه ان ها دارای بو هستند.
تهویه :
همانطور که گفته شد بلدرچین به عنوان جانوری بسیار پر جنب و جوش نیاز مبرم به هوای پاکیزه و پراکسیژن دارد و به همین جهت واحد پرورش ما باید دارای یک تهویه خوب، کار آمد و متناسب با شرایط ما اعم از حداکثر وزن پرنده ، حداکثر دما و اکسیژن لازم برای بلدرچین در هر سالن : بسته به سن مورد پرورش باشد چراکه رعایت این نکات از نظر اقتصادی به صرفه تر است و برای تمام گله ها مهم محسوب می شوند ولی می توان آن را برای جوجه ها و گله های مادر قدری مهم تر تلقی کرد، لذا ما در اینجا به معرفی برخی از سیستم ها و روش های متناسب با پرورش این پرنده زیبا و در واقع اکثر آن ها می پردازیم.

 

نیازهای اساسی تغذیه بلدرچین نر و ماده

نیازهای اساسی تغذیه بلدرچین نر و ماده

تهویه در یک سالن نقش تأمین کننده ی یک هوای سالم را برای استفاده طیور در سالن ایفا می کند که این هوای سالم عبارتست از هوایی که از نظر رطوبت ، دما و میزان گازهای موجود همچنین آمونیاک و اکسیژن در سطح مطلوب و استاندارد برای استنشاق استعمال بلدرچین قرار داشته باشد. لذا برای داشتن یک هوای استاندارد و مطلوب پرنده باید یک سیستم تهویه ای استاندارد و مطلوب داشته باشیم بدین جهت شرایط لازم را برای داشتن چنین سیستم تهویه ای به شرح ذیل اعلام می نمائیم .
۱. تهویه باید در تمام سالن یکنواخت عمل کرده و در هیچ کجا باعث کم یا زیاد شدن جریان هوا نشود و نقطه کور ندهد.
۲. باید حرکت هوای تمام سالن در یک جهت بوده (مثلاً شمال به جنوب و یا شرق به غرب ) در غیر اینصورت در طیور ایجاد استرس می کند.
۳. یک سیستم سالم تهویه به دو بخش تهویه هوا و هواکش تقسیم می شود، حال اگر این دو بخش مکمل یکدیگر نباشند و اثر هم را خنثی نمایند باعث بروز مشکل در سالن می شوند. .
۴٫ باید در انتخاب تهویه نوع منبع حرارتی را در نظر گرفت تا هم در میزان اکسیژن سالن خللی وارد نیاید و هم مصرف سوخت به میزان کافی تنظیم شود و حداکثر صرفهجویی بشود و با تهویه هماهنگ شود.
برای مشخص کردن تهویه ها باید آنها را به قسمت های مختلف دسته بندی کنیم و دیگر آنکه سیستم های تهویه را نباید هرگز با روش های تهویه ای اشتباه بگیریم .
سیستم های تهویه عبارتند از :
تهویه طبیعی :
عبارتست از تهویه ای که توسط نیروهای طبیعی انجام می شود و نیازی به مصرف انرژی و صرف هزینه ندارد.
این نوع تهویه در یک واحد پرورشی از طریق دریچه ها انجام می شود که در پرورش بلدرچین به ازی هر ۶۰۰۰ بلدرچین یک مترمربع مساحت دریچه را در نظر می گیریم و یا به ازای ۱۰-۵ درصد مساحت کل سالن را با توجه به اقلیم و خود سالن پنجره در نظر می گیریم : که البته این یک رقم دقیق نمی باشد زیرا عوامل دیگری نظیر جهت وزش باد، جهت دریچه ها و سالن در تعیین تعداد پرنده نسبت به مساحت دریچه ها دخیل هستند.

کلمات مرتبط : نیازهای بلدرچین ، نیازهای تغذیه ای بلدرچین ، تذیه بلدرچین نر ، تغذیه بلدرچین ماده

دستگاه جوجه کشی 336 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۳۳۶ تایی
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله