ادامه مقاله نیازهای اصلی تغذیه بلدرچین نر و ماده – بخش نهم – کوکسیدیو استاتیک :
همان طور که از نام این مواد پیداست این مواد نقش باز دارنده کوکسیدوز را در بدن بلدرچین ها بازی می کنند و به عنوان نمونه می توان موادی نظیر آمپرولیوم ،DIT و …. را نام برد باید توجه داشت که دوز مصرفی برای بلدرچین ها از ۱ میلی گرم تا ۲۵ میلی گرم متغیر است و باید بسیار توجه کرد که این میزان از حد استاندارد خارج نشود و منع مصرف آن رعایت شود یعنی برای گله های تخم گذار بلدرچین از سن ۶۰ روز به بالا هرگز مصرف نشود زیرا ممکن است این مواد با تخم دفع شوند و در گله های گوشتی نیز حداکثر تا ۵ روز قبل از کشتار مصرف کوکسیدیوستاتیک ها را به دلیل باقی ماندن مواد در لابهلای بافت های گوشت متوقف کنیم و نکتهٔ مهم دیگر در مصرف این مواد این است که به دلیل پرورش خیلی متراکم بلدرچین ها استفاده از این پیشگیری کننده ها را با توجه به منع مصرف ها و دوز مصرف ها توصیه می کنیم.

 

مدیریت پرورش
مدیریت پرورش بلدرچین در شرایط عمومی :
اگر قصد آن را داشته باشیم که پرورش بلدرچین را از بدو تولد تا پایان زندگی بررسی نمائیم یا باید سیکل زندگی آن را به طور کلی به قسمت های متفاوت تقسیم نماییم و آنها را از نظر دما ، نور، تغذیه و تاسیسات و هوای مورد نیاز پرورش جداگانه مورد بررسی قرار دهیم و یا باید هر کدام از فاکتورهای پرورشی مثل نور، دما و… را جداگانه مرور کنیم و سنین مختلف را میان آن ها تقسیم کنیم به عبارتی عکس عمل فوق را انجام دهیم و یا اینکه پرورش هر نوع گله را جداگانه بررسی کنیم که ما برای سهولت قسمت اول و دوم را توأماً با هم و به طور جداگانه و مختصرتر بررسی می کنیم. قسمت سوم نیز به دلیل آنکه در اغلب موارد می تواند بین گله های بلدرچین یکسان باشد .

 

دستگاه جوجه کشی ۲۵۲تایی
نیازهای اصلی تغذیه بلدرچین نر و ماده

نیازهای اصلی تغذیه بلدرچین نر و ماده

هوا، گازها، سسیستم ها و روش های تهویه :
در ادامه مقاله نیازهای اصلی تغذیه بلدرچین نر و ماده باید توجه داشت که هوا و تهویه امری بسیار مهم در پرورش بلدرچین تلقی می شود زیرا به همان دلیل که بلدرچین پرنده ای بسیار پر جنب و جوش است لذا به همان نسبت نیز به اکسیژن فراوان تر و هوای تازه تر نیاز دارد تا جوابگوی سوخت و ساز سلولی اش باشد.
در بلدرچین نیز همانند سایر طیور حرارت تولید شده از روی اکسیژن مصرفی آن محاسبه می شود یعنی هر چه اکسیژن مصرف شده در پرنده بیشتر باشد مسلماً حرارت تولیدی توسط پرنده نیز بیشتر است . در کل طیور به اکسیژن بیشتری نسبت به سایر جانداران نیازمند هستند و باز در میان آن ها بلدرچین در میان پرنده ها یی جای می گیرد که به اکسیژن بیشتری نیاز دارد یعنی برای هر بلدرچین به ۰.۵ فوت مکعب در دقیقه هوا نیازمندیم پس این مبحث برای شناخت و ایجاد یک سالن ، سیستم تهویه ، سیستم های حرارتی و برودتی مناسب بسیار حائز اهمیت است البته این میزان مصرف اکسیژن و هوا در بلدرچین در سنین مختلف متفاوت است و رقم ذکر شده برای بلدرچین بالغ ۲۵۰ گرمی ژاپنی می باشد که حداکثر هوای مصرفی توسط بلدرچین است.
البته مسائل مهم دیگری نیز در این مقوله مطرح می باشد که مهمترین آنها وجود سایر گازهای استحصالی از تخمیر فضولات پرنده است و اگر این گازهای سنگین که اغلب در کف سالن جمع می شوند را به طریقی از سالن خارج نکنیم باعث بیماری ، مسمومیت و گاهاً مرگ و میرهای سنگین در دامداری می شود.
به طور کل هرگز و هرگز نباید هوای تازه را از بلدرچین ها دریغ نماییم این موضوع در مورد تمام طیور دارای اهمیت است ولی در مورد بلدرچین که حیوانی از دامان طبیعت است می تواند دارای تاثیر بسیار مطلوب تری باشد و آن به لحاظ خصوصیات خاصه اوست.

کلمات مرتبط : بلدرچین ، بلدرچین بالغ ، انواع دان بلدرچین ، چگونگی دان دادن به بلدرچین ، مصرف دان بلدرچین

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله