راهنمای ساده برای نیازهای تغذیه ای طیور

نیازهای تغذیه ای طیور  : جیره طیور از مخلوطی از چند مواد غذایی مختلف از جمله غلات، کنجاله سویا، چربی ها و ویتامین و مواد معدنی ساخته شده است. همراه با آب تازه شیرین، این عناصر ارائه انرژی و مواد مغذی برای رشد طیور، تولید مثل و بهداشت ضروری را تامین می نمایید.
تبدیل خوراک طیور به مواد مغذی مفید که نیازهای اساسی مرغ را به خوبی پوشش دهد عملی است که به سرعت و کارآمد می باشد. مرغ ها از جمله حیواناتی هستند که اثرات زیست محیطی نسبتا پایینی دارند در مقایسه با سایر حیوانات مزرعه، اما نرخ بالای خود را از بهره وری دارند بدان معنی است که آنها نیاز به نگهداری مواد غذایی نسبتا بالا برای آنها احساس میشود.
در این مقاله، ما نگاهی به الزامات پایه ای برای یک رژیم غذایی مطلوب و متعادل مرغ خواهیم داشت.

نیازهای تغذیه ای طیور آب

آب نوشیدن مرغ

آب نوشیدن مرغ

آب یک بخش اساسی از زندگی برای مرغ و دام است، اما مقدار مورد نیاز برای سلامت کافی و بهره وری بسته به درجه حرارت که در آن محیط پرندگان نگهداری می شوند ، همچنین نرخ رشد پرنده و یا سطح تولید تخم مرغ متفاوت خواهد بود.
هر مقدار از محرومیت از نوشیدن آب بیش از دوازده ساعت تاثیر نامطلوبی بر رشد طیور و تولید تخم مرغ به صورت مستقیم خواهد داشت. محرومیت از نوشیدن آب بیش از ۲۴-۳۶ ساعت در اکثر مواقع منجر به مرگ و میر میشود.
بسیار مهم است که محل دسترسی آب برای مرغ به صورتی باشد که بتواند به آسانی به آب مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد. جوجه ها نیز شرایط متفاوتی دارند ، در کل حدود ۷۹ درصد از بدن جوجه ها را آب تشکیل می دهد به همین خاطر آنها نمی توانند مقدار زیادی اب به یکباره مصرف نمایند و نیاز به تعداد دفعات بیشتری برای نوشیدن آب دارند.
از این رو امری حیاتی می باشد که آب تمیز برای مرغ خود داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که دسترسی به آب در تمام طول شبانه روز برای مرغ مغدور باشد.

کربوهیدرات

کربوهیدرات

نیازهای تغذیه ای طیور کربوهیدرات

کربوهیدرات غذایی منابع مهم انرژی برای مرغ است. ذرت، گندم، و دیگر دانه غلات جزء کربوهیدرات اصلی ترین جیره طیور می باشند.
نشاسته در این مواد غذایی نسبت به سایر مواد به آسانی توسط مرغ هضم میشود.
انواع خاصی از کربوهیدرات در رژیم غذایی نمی تواند به راحتی توسط مرغ هضم شود،پس بهترین کار اضافه کردن آنزیم های مورد نیاز برای بهبود هضم می باشد که میتوان به مواردی چون، چاودار یا جو اشاره کرد که تاثیر مثبت خوبی در هضم مواد غیر نشاسته ای در مرغ دارند.
اگر این موارد در رژیم غذایی مرغ به درستی اعمال نشود ، انرژی مورد نیاز طیور تامین نشده و تاثیر منفی در گله خواهد داشت.

غذای-مرغ

غذای-مرغ

نیازهای تغذیه ای طیور پروتئین ها و اسیدهای آمینه

الزامات رژیم غذایی برای پروتئین در واقع الزامات مورد نیاز برای اسیدهای آمینه موجود در پروتئین جیره می باشد. مرغ با استفاده از این اسیدهای آمینه میتواند به خوبی رشد کند به شکلی که این تغذیه تاثیر مستقیم بر روی بافت و ساختاردارد وفرایند محافظ از جمله پوست، پر، استخوان و رباط ها راتقویت می نماید.
اسیدهای آمینه همچنین نقش مهمی در تشکیل بافت نرم از جمله اندام و عضلات دارد و همچنین نقش مهمی در متابولیسم غذا و تولید انرژی روزانه مرغ دارد.
عدم ارائه پروتئین کافی در رژیم غذایی پرنده خود را باعث بروز مشکلات ساختاری و سلامت برای گله میشود و همچنین کاهش عملکرد در رشد و سلامت گوشت یا راندمان تخم گذاری مرغ خواهد شد.
با این حال، این مهم است که به یاد داشته باشید که پروتئین مرغ و الزامات اسید آمینه، بطور قابل توجهی می تواند متفاوت باشد، بسته به نرخ رشد یا سطح تولید تخم مرغ در هر مرغ و در هر گله متفاوت است.
بوقلمون و جوجه های گوشتی به اسید آمینه بالا نیاز دارند تا بتوانند سریع رشد کرده و گوشتی شوند. به عنوان مثال، خروس بالغ نیاز به اسیدهای آمینه کمتر دارد نسبت به مرغی که در حال تخمگذاری می باشد حتی اگر از لحاظ اندازه بدنی بزرگتر باشد.
درصد مورد نیاز از اسیدهای آمینه پروتئین برای گله در محیط های گرم افزایش می یابد زیرا در این هنگام است که متابولیسم به مراتب سریعتر افزایش می یابد و باید به این نکته نیز توجه داشت.
به طور کلی درصد پروتئین و آمینو اسید در مرغ ها در نژادهای مختلف متفاوت است.بهترین کار این است که بدانید تاثیر این مواد در رشد و تخم گذاری بسیار مهم است ولی میزان و مقدار آن را برای هر نژاد بایست به صورت جداگانه و دقیق بررسی نمایید.

دستگاه جوجه کشی آژاکس ۷۲ تایی
چربی

چربی

نیازهای تغذیه ای طیور چربی

به طور کلی ، چربی را در برنامه تغذیه مرغ قرار می دهند تا انرژی لازم برای فعالیت حاصل شود و همچنین بهبود بهره وری و بازده خوراک باشد.
ذرت یک منبع چربی به خصوص سودمند است، زیرا این اسیدهای چرب که عمدتا غیر اشباع می باشند ، و آن را معمولا به منزله یک بخش بزرگی از خوراک طیور در نظر می گیرند.

نیازهای تغذیه ای طیور مواد معدنی

مواد معدنی قطعات معدنی و آسیاب خوراک دام و یا بافت هستند.آنها برای عملکردهای مختلف در پرنده مورد نیاز است.
به عنوان مثال، کلسیم و فسفر در شکل گیری اسکلت حیاتی هستند و سدیم، پتاسیم، منیزیم و عملکرد کلرید برای ایجاد ثبات در سطح PH سراسر بدن است.
در رژیم غذایی رشد پرندگان کلسیم برای تشکیل استخوان استفاده می شود، در حالی که بخش عمده ای از جیره کلسیم در مرغان تخمگذار معمولا به تشکیل پوسته تخم مرغ استفاده می شود.

اگر به یک مرغ تخمگذار منابع مورد نیاز کلسیم نرسد ممکن است از کلسیم داخلی در اسکلت خود برای تشکیل پوسته تخم مرغ استفاده کند ، که این نیز بسیار بد است و به سرعت مرغ را ضعیف خواهد کرد.
در حیاط خلوت اغلب استفاده از پوسته صدف یا سنگ آهک زمین به اضافه کردن کلسیم به رژیم غذایی گله های کمک می کند.
اگرچه بهتر است بسته به نژاد مرغ میزان کلسیم لازم برای او ارزیابی شود.

نیازهای تغذیه ای طیور ویتامین ها

ویتامین ها به دو دسته مختلف طبقه بندی می شود: چربی ویتامین های محلول، A، D، E و K و ویتامین های محلول در آب، از جمله . B کمپلکس و ویتامین C
ویتامین A در زردی رنگ تخم مرغ تاثیر مستقیم دارد.
ویتامین C که معمولا به عنوان یک مکمل غذایی اضافی برای مرغ مورد نیاز نیست.ولی در کل بایست بسته به نژاد مرغ ویتامین C را به مقدار مورد نیاز در رژیم غذایی قرار داد.
مکمل های غذایی برای طیور به خوبی شامل تمام موارد نیاز مرغ هستند و در صورت استفاده از آنها معمولا نیاز به هیچ چیز خاص دیگر احساس نمیشود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله