هج شدن جوجه بلدرچین ها

هج شدن جوجه بلدرچین ها : تخمهای بلدرچین بی نهایت ظریف هستند و بایستی با دقت زیاد گرفته شوند. بسیاری از پرورش دهندگان بلدرچین ترجیح میدهند که تخمها را قبل از ذخیره سازی در محلول سالم سازی غوطه ور سازند در اینصورت محل نگهداری بایستی بین ۱۶ تا ۲۰ درجه در نظر گرفته شود. رطوبت نسبی نباید کمتر از ۷۵ درصد باشد. 

آموزش جوجه کشی بلدرچین

آموزش جوجه کشی بلدرچین

طرز اداره ماشین به شرح زیر است:

در شروع کار درجه حرارت بایستی ۵، ۳۷ درجه و رطوبت ۳۰۶ باشد در سن ۱۵ روزگی درجه نسبی به ۹۰ درصد افزایش حاصل نماید.

درجه حرارت بایستی به ۲، ۳۷ در زمان خارج کردن تغییر پیدا کند و رطوبت نسبی ۸۰ درصد بایستی در نظر گرفته شود.

تخم ها را بایستی روزانه ۷ بار برگرداند و این در صورتی است که ماشین برگرداننده اتوماتیک نباشد.

آرکام 50 خارجی
دستگاه جوجه کشی کره ای ارکام

 

علل پایین بودن هج در زیر خلاصه شده است:

۱- تخم بی نطفه

نامناسب بودن نسبت نر به ماده

نامناسب بودن جفت گیری

مرگ خیلی زود جنین به خاطر وضعیت بد ذخیره سازی

۲- مرگ جنینی

نامناسب بودن و بالا بودن بیش از حد دمای انکوباتور یا پایین بودن ان

بیمار بودن گله مادر

گاز دادن اشتباه و نقص در تهویه  

۳- هچ زودرس

دمای خیلی پایین در دستگاه

 رطوبت خیلی پایین در دستگاه

 دیر هج شدن

دما و رطوبت بسیار بالا

۴- مرگ جنین کاملا رسیده

 رطوبت خیلی پایین در طول مدت جوجه کشی

 بزرگ بودن سلول هوائی

 دما و رطوبت خیلی بالا

 بالانس نبودن جیره گله مادر یا کمبود مواد معدنی

۵- جوجه های چسیبده

 بالا بودن میزان CO2 در دستگاه هج

 مرگ جوجه ها بعد از نوک زدن

 پایین بودن رطوبت و نامناسب بودن جریان هوا

۶- جوجه های خیس یا نا سالم بودن ناف

 رطوبت خیلی بالا – کاسته شدن رطوبت پس از هچ

۷- جوجه های اب بدن از دست داده

 جوجه ها هچر را دیر ترک کرده اند

ذخیره سازی تخمهای جوجه کشی

 

سیستم های پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین در روش صنعتی به سه شکل پرورش بر روی بستر، قفسی های دسته جمعی و قفس های انفرادی صورت می گیرد. پرورش روی بستر یا زمین از هزینه اولیه کمی برخوردار بوده ولی بازده اقتصادی کمتری خواهد داشت. در این روش سعی می شود که از پن بندی سالن جهت نگهداری کبک استفاده شود تا نزاع و جنگ میان گله کمتر باشد و به همان نسبت میزان نطفه در اوری تخمهای تولیدی نیز افزایش مییابد. قابل توجه است که در سیستم پرورش در صورت پن بندی نکردن سالن مقدار تخمهای تولیدی غیرقابل جوجه کشی افزایش یافته و میزان جوجه کشی نیز از حد پایین تری برخوردار است.

پرورش بلدرچین

در روش قفس اگرچه هزینه پرورش افزایش مییابد و سرمایه ثابت بیشتری برای تولید لازم است ولیکن مزایایی دربر دارد. در سیستم نسبت نرها و ماده ها، تولید تخم نطفه دار، میزان خوراک مصرفی و کنترل بیماری راحتتر و بهتر صورت میگیرد. علاوه بر این تراکم در واحد سطح نیز افزایش یافته و تعداد بیشتری را میتوان پرورش و تولید نمود.

 قفس بلدرچین

به دو صورت بستر یا قفس طبقاتی. در مدل ن:ن. قفس بستری می توانید از لوله داربستی ۲ اینچی و بست و توری گالوانیزه و کارتن پلاست و سیم گالوانیزه استفاده کنید. استفاده از قوطی فلزی ۲ و ۳ و ۴ هم می شود ولی لوله داربستی هزینه جوشکاری را دیگر ندارد. خوب به صورت قفس طبقاتی هم به طور Y مثال می توانید سبک کانکسی بسازید یک کانکس ۲/۵ در ۶ متر که داخلش در دو طرف قفس تعبیه می شود برای سیستم گرمایشی از سیستم سولار یا خورشیدی هم می توانید بهره ببرید.

قفس بلدرچین

خوب روش های مشابه هم وجود دارد. سایز هر قفس برای ۴ یا ۶ عدد بلدرچین می تواند ۴۰ در ۸۰ سانتیمتر باشد و ارتفاء هم می تواند ۴۰ سانتیمتر باشد ترکیب ۳ ماده مولد و ۱ نر مولد می تواند ترکیب مناسبی باشد اگر تعداد پرنده نسبت به زیر بنای قفس بیشتر بشود ممکن هست عصبی بشوند و پرخوره بگیرند یعنی پر همدیگرو بکنند که یک بیماری هست. قبل از اینکه به سن مولدی برسند می شود تعداد زیادی نر و ماده را کنار هم با توجه به شرط فضای مناسب نگهداری کرد.

نحوه اندازه و دانه بندی غذای بلدرچین چقدر است؟

وابسته به سن تولد میباشد اما پیشنهاد این است که کوچکتر از نصف دانه جو باشد الک و قلبالی باید انتخاب شود که دانه عبوری از آن از نصف دانه یک جو بزرگتر نباشد.

غذای بلدرچین

نحوه چیدمان آب و غذای پرنده در قفس به چه صورت باشد؟ آب برای بلدرچین بسیار پر اهمیت است مخصوصا در فصل گرما یعنی بهار و تابستان باید آب پاک و تمیز باشد. بهتر است که سیستم اب رسانی به صورت اتوماتیک یا در صورت نبود امکانات صنعتی مانند آب خوری قفس قناری ساخته شود و به طور مداوم اب در اختیار پرنده قرار گیرد. میتوان از قوطی آب یک بار مصرف جهت قمقمه آب قفس استفاده کرد تا هزینه یه پائین ترین مقدار برسد آب قفس باید حداکثر هر دو روز کامل از نظر سلامتی بررسی شود. دانه خوراکی نیز بهتر است خارج قفس ساخته شود تا بهداشت دانه در درجه بالاتری قرار گیرد.

شکستن تخم در درون شکم پرنده

یکی از عوامل فوت پرندگان بلدرچین ماده شکستن تخم در درون شکم پرنده است که می تواند در اثر جفت گیری شدید یا تصادفات درون قفس باشد. تخم پرنده بلدرچین پوست نازکی دارد و احتمال شکستن تخم درون شکم پرنده ماده بالا است و باد در مورد این نکته دقت بسیار زیادی شود. پرندهای که تخم درون شکمش میشکند معمولا بیش از یک روز زنده نمی ماند.

درجه حرارت محیط نگهداری

به درجه حرارت محیط در نگهداری پرنده بسیار دقت کنید آفتاب شدید بر روی قفسی احتمال بالا رفتن مرگ میر پرنده را بالا می برد.

گروه صنعتی اسکندری در یوتیوب
گروه صنعتی اسکندری در تویتر
گروه صنعتی اسکندری در تلگرام
گروه صنعتی اسکندری در اینستاگرام
گروه صنعتی اسکندری در فیس بوک
گروه صنعتی اسکندری در آپارات
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله