پرورش و جوجه کشی پرنده بلدرچین

پرورش و جوجه کشی پرنده بلدرچین | رشد سریع و بلوغ زودرس (۳۵ روزگی)، میزان تخم‌گذاری بالا (بلدرچین در ۴۲ روزگی تخم‌گذاری می‌کند، درحالی‌که در مورد مرغ حداقل ۶ ماه طول می‌کشد).

 

مراحل کار

مهم‌ترین مسئله برای شروع پرورش بلدرچین، داشتن یک مکان سرپوشیده تمیز و مناسب است؛ « باید حداقل ۴۰۰ متر مکان سرپوشیده داشته باشید تا بتوانید ۱۲هزار بلدرچین را در آنجا نگهداری کنید. کمتر از این فضا و تعداد بلدرچین، به‌عنوان یک کار اقتصادی تمام‌وقت، توجیه‌پذیر نیست». اگر قصد انجام این کار رادارید، پیشنهاد ما این است که یا از مکانی که خودتان از قبل دارید استفاده کنید یا آنکه آن را برای مدتی اجاره کنید تا ببینید که آیا اصلاً به این کار علاقه دارید یا نه و در همان مرحله اول ۹ خوگیر نشوید که برای خرید مکان اقدام کنید. طبیعی است که این مکان باید دارای آب تمیز و گاز برق هم باشد، کف آن‌هم باید قابل‌شست‌وشو باشد تا بتوان راحت‌تر آن را تمیز و ضدعفونی کرد. بعدازآن نوبت می‌رسد به تهیه قفسی‌ها، قفسی‌ها را هم می‌توان به ۲ صورت تهیه کرد؛ اول اینکه خودتان دست‌به‌کار شوید و بعدازآنکه به چند مزرعه پرورش بلدرچین سر زدید یا آنکه در نمایشگاه‌ها، قفسه‌ای مخصوص بلدرچین‌ها را دیدید، از آن‌ها کپی‌برداری کنید و بسازید. روش دوم هم این است که قفس‌ها را از شرکت‌هایی که آن‌ها را می‌سازند خریداری کنید.

دستگاه جوجه کشی 12 تایی کاملا حرفه ای
دستگاه جوجه‌کشی ۱۲تایی (حرفه‌ای)

 

جوجه‌ها را بشمار

حالا نوبت می‌رسد به تهیه جوجه بلدرچین که آن‌ها را باید از مراکز معتبر خریداری کنید. جوجه بلدرچین‌ها خیلی حساس هستند، بنابراین باید با دقت حمل شوند. در چند روز اول انتقال، تلفات جوجه‌ها بالاست و به همین دلیل باید حواستان به آن‌ها باشد تا آن‌ها مخصوصاً از سرماخوردگی در امان بمانند. این شغل در صورتی فعالیت اقتصادی مناسبی است که توأمان باشد. باید بتوانید بعد از مدتی خودتان جوجه تولید کنید و بعد هم آن‌ها را پرورش بدهید و در مراحل بعدی بتوانید مجوزهای مربوط به کشتار را هم بگیرید و اگر بتوانید بسته‌بندی هم بکنید که دیگر واقعاً کار اقتصادی خوبی را شروع کرده‌اید. او طبق این دستورالعمل، در مزرعه‌اش چندین سالن پرورش بلدرچین گوشتی دارد و در آنجا جوجه‌هایی را توسط دستگاه جوجه‌کشی تولید کرده و پرورش می‌دهد. وقتی نرها به وزن مناسب رسیدند راهی کشتارگاه می‌شوند و ماده‌ها هم یا برای تولید تخمه‌ای نطفه‌دار به سالن مولدها فرستاده می‌شوند یا آنکه در سالن دیگری برای تولید تخم بلدرچین پرورش داده می‌شوند.

 

تولد جوجه‌ها در سالن مولدها، تخمه‌ای نطفه‌دار برای تکثیر، تولید می‌شوند. در طبیعت، یک نر و یک ماده باهم جفت شده و تخمه‌ای نطفه‌دار تولید می‌کنند اما در سالن‌های پرورش بلدرچین، به ازای هر ۳ قطعه بلدرچین ماده، یک قطعه نر نگهداری می‌شود؛ چون قفس محدود است و تعداد نرها زیاد. تخم‌ها برای چند روز در دمای ۱۶ تا ۱۸ درجه نگهداری می‌شوند و وقتی تعدادشان به‌اندازه کافی رسید، در داخلی دستگاه جوجه‌کشی قرار داده‌شده و بعد از ۱۵ تا ۱۷ روز، جوجه بلدرچین‌ها چشم به دنیا می‌گشایند. سالن مخصوص ماده‌های تخم‌گذار، در یک سالن مخصوص هستند. فوت کوزه‌گری در این سالن، تنظیم میزان نور است که می‌تواند به سوددهی بیشتر این کار کمک کند؛ برای تولید بلدرچین‌های گوشتی، چراغ‌های سالن دائماً روشن است تا پرنده‌ها دائماً دان بخورند و چاق و چاق‌تر بشوند اما در مورد بلدرچین‌های تخم‌گذار، میزان نوردهی سالن بسیار کمتر است تا پرنده غذای کمتری مصرف کند، در این شرایط جیره غذایی‌ای که در اختیار پرنده قرار می‌گیرد تقریباً ۳۰ گرم در روز است. با این مقدار جیره غذایی، قیمت هر تخم بلدرچین تقریباً ۲ برابر قیمت غذایی است که مصرف می‌کند. به‌این‌ترتیب پرورش بلدرچین‌های تخم‌گذار که تقریباً بعد از یک ماه و نیم از هنگام تولدشان، شروع به تخم‌گذاری می‌کنند کاری سودآور است. این زمان در مورد مرغ بیش از ۶ ماه است. هزینه‌ها هر جوجه بلدرچینی که برای استفاده گوشتی پرورش داده می‌شود، بر اساس آنچه در منابع علمی ذکرشده بین ۷۳۰ تا ۷۵۰ گرم غذا مصرف می‌کند اما با توجه به ریخت‌وپاشی که می‌شود، خوراکان را طی دوره رشدش باید ۸۰۰ گرم در نظر گرفت. در حال حاضر می‌توانید این دان بلدرچین را کیلویی ۱۵۰۰ تومان حساب کنید (یعنی هر بلدرچین ۱۲۰۰ تومان دان مصرف می‌کند) جوجه‌ها این خوراک را طی ۴۲ روز مصرف می‌کنند و وزنشان تقریباً می‌رسد به ۲۴۰ تا ۲۵۰ گرم و بعدازاین زمان است که بیشتر نرها راهی کشتارگاه می‌شوند و می‌رسند به آخر خط زندگی. ۱۵ سختی جوجه بلدرچین یک‌روزه تا ۱۵ روزه، نگهداری‌اش سخت است. در روزهای ابتدایی، دمای سالن باید دقیقه تنظیم شود که ۳۷/۵ درجه باشد. در این زمان، به خاطر آنکه جوجه بلدرچین خیلی کوچک است، در ظرف‌های خیلی کوچک – به‌اندازه نعلبکی- آب و غذا به‌صورت دستی برایش ریخته می‌شود.

 


پیشنهاد گروه صنعتی اسکندری برای شروع پرورش و جوجه‌کشی بلدرچین یکی از دستگاه های مخصوص بلدرچین را تهیه فرمانید.


 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله