پرورش گله های مولد بوقلمون

پرورش گله های مولد بوقلمون

پرورش گله های مولد بوقلمون

پرورش گله های مولد بوقلمون | بوقلمون های اصلاح شده که صفات مورد نظر را داشته باشند، بعنوان گله های مولد پرورش مییابند و از تخم آن ها برای تولید پولتهای گوشتی استفاده می شود. بوقلمون در ۳۰ هفتگی به بلوغ جنسی می رسد و دوره تخم گذاری اقتصادی آن ها ۲۵ هفته طول میکشد. در طول این مدت ۹۵ تا ۱۰۰ عدد تخم می گذارند. در بوقلمونهای بومی این تعداد بسیار کمتر است و حدود ۳۵ تا ۴۰ عدد میباشد. چنانچه بوقلمونها مجبور به پرریزی شوند، میتوانند W. یک دوره دیگر را هم تخم تولید کنند که تعداد آن از دوره اول کمتر است ( در حدود تخم). تخم بوقلمون حدوداً ۸۵ گرم وزن دارد.

گله های مولد بر روی بستر و نر و ماده بصورت جدا از هم پرورش مییابند و بارورسازی بصوراست تلقیح مصنوعی انجام میگیرد. برای تخم گذاری ماده ها، لانه های مناسب قرار می دهند و هر روزه در سالن تخمها جمع می شوند تا از آلودگی در امان باشند و درصد جوجه در اوری کاهش نیابد. بایستی گله ماده ها به گونه ای کنترل شود که تخم دهی مناسبی داشته و ازدوام خوبی برخوردار باشد. به این منظور ماده ها را بایستی در زمان مناسب تحریک به توسعه جنسی نمود. برای این هدف باید فضای لازم بهینه تأمین و تغذیه ماده ها برای رسیدن به وزن هدف (وزن بلوغ جنسی) انجام شود. همچنین پولت های نر که دارای مشکل حرکتی هستند یا وزن سبک تری نسبت به بقیه دارند، بایستی حذف شوند. این بوقلمون ها به درد اسپرم گیری نمیخورند.

کنترل وزن گله های مولد بوقلمون

کنترل وزن بوقلمون

کنترل وزن بوقلمون

پرورش گله های مولد بوقلمون | برای جلوگیری از چاقی و کاهش باروری جنسی، بایستی اقداماتی نظیر محدودیت غذایی را اعمال نمود. برای کنترل وزن بایستی بصورت دورهای وزن بوقلمون ها کنترل شود و با کاتالوگ سویه مطابقت داده شود. ماده ها در پایان ۶ هفتگی وقتی سالن اولیه را ترک میکنند، بایستی وزن مناسبی در حدود ۱۵ کیلوگرم داشته باشند. همچنین نرها در اولین اسپرم گیری بایستی وزن مناسب حدودا ۲۲ کیلوگرم داشته باشند.

کنترل نور در سالن گله های مولد

نور سالن پرورش بوقلمون

نور سالن پرورش بوقلمون

پرورش گله های مولد بوقلمون | از آنجا که نور عامل تحریک کننده جنسی است، بایستی در سالن گله های مولد کنترل شود. در عمل طول مدت روشنایی در سالن، تعیینکننده فرآیند تخمگذاری می باشد. برای تحریک و توسعه سیستم تناسلی میتوان با کاهش و سپس افزایش طول مدت روشنایی در سالن چرخه تولید مثلی را تحریک نمود. از ۱۱-۲ هفتگی ، روزانه ۱۴ ساعت نور و ۱۰ ساعت تاریکی اعمال می گردد. از ۱۴ تا ۱۷ هفتگی، روزانه یک ساعت به تاریکی افزوده میگردد و از ۱۸ تا ۲۹ هفتگی ، روزانه ۶ ساعت نور و ۱۸ ساعت تاریکی اعمال میشود. از سن ۳۰ هفتگی و شروع تخمگذاری روزانه ۱۴ ساعت نور مداوم لازم است.

دستگاه جوجه کشی صنعتی
دستگاه جوجه کشی ۳۰۰۰ تایی

اصولاً نور طبیعی نسبت به نور مصنوعی ارجحیت دارد. ولی در سالن های بسته نور مصنوعی استفاده می شود که شدت ان در روزهای اول ( ۲ تا ۴ روزگی) به ۱۰ لوکس و در مابقی زمانها ۵۰ لوکس کفایت میکند. بوقلمونهای نر علاوه بر کنترل وزن به برنامه نوری مناسب نیاز دارند تا حداکثر باروری را داشته باشند. برنامه نوردهی نرها ۸ هفته قبل از شروع اسپرم گیری با هدف توسعه اندام های جنسی انجام میشود. در نرها شدت نور بایستی بیشتر باشد (۱۰۰ لوکس). از زمان خروج از تخم تا حدود ۱۶ هفتگی ، روزانه ۱۰ ساعت نور و ۱۴ ساعت تاریکی برای نرها اعمال میشود. سپس از سن ۱۷ هفتگی تا انتها ۱۴ ساعت نور و ۱۰ ساعت تاریکی را اعمال مینماییم.

تعیین جنسیت گله های مولد بوقلمون

تعیین جنسیت بوقلمون

تعیین جنسیت بوقلمون

پرورش گله های مولد بوقلمون | تعیین جنسیت پولت های بوقلمون در روز اول ممکن نیست. اما در ادامه پرورش پولت ها، بوقلمون های نر از ماده ها سنگین تر شده و در حدود پنج هفتگی غبغب صورتی یا قرمز نرها معلوم می شود و از این طریق می توان نرها را تشخیص داد. علاوه بر شاخصی وزن بدن، می توان از طریق رفتارهای نمایشی نرها مانند : بازکردن بال ها و سر و صدا کردن، نرها را تشخیص داد. هر چه تفکیک جنسی زودتر انجام شود، راندمان مدیریت گله های مولد بالاتر خواهد بود.

جفتگیری گله های مولد بوقلمون

به ازای هر بوقلمون نر ۳ تا ۵ ماده در نظر گرفته می شود. انتظار می رود در هر سال ۵۰-۴۰ جوجه از هر ماده بدست آید (مابقی تخم ها نابارور و کم کیفیت می باشند و تعدادی بعد از تولد میمیرند). نرها بیش از یک سال برای جفتگیری استفاده نمی شوند.

تلقیح مصنوعی گله های مولد بوقلمون

تلقیح مصنوعی تلقیح مصنوعی به معنای جمع آوری اسپرم نرها و انتقال آن به دستگاه تناسلی ماده می باشد.

 


 

توجه داشته باشید به جهت پرورش پرنده بوقلمون نیاز به یک دستگاه جوجه کشی دقیق خواهید داشت، برای این منظور میتوانید از دستگاه های جوجه کشی ساخت گروه صنعتی اسکندری دیدن فرمایید.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله