کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در طیور

کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در طیور | وجود پسماندهای داروها در دام طیور که از منابع اصلی غذایی انسان هستند به دو صورت  بروز خواهد کرد. در حالت اول، به شکل آثار سمتی منجر به مسمومیت و یا به‌صورت واکنش‌های آلرژیک (پوستی، گوارشی) نمایان خواهد شد. در نوع غیرمستقیم و درازمدت نیز به صورت آثار میکروبی در دستگاه گوارش، سرطان‌زایی و تولیدمثلی و ناقص‌الخلقه زایی ظاهر می‌شود. به‌عنوان‌مثال، سرطان‌زا بودن فورازولیدون مهروموم‌ها پیش به اثبات رسیده است.

کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در طیور

برنامه کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در طیور | با شناسایی عواقب ناشی از مقاومت باکتریایی، اتحادیه اروپا استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های غیر درمانی در خوراک دام و طیور (به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌هایی که در پزشکی مصرف دارند) را ممنوع اعلام نموده است. در مهروموم‌های اخیر فشارهای عمومی بخصوص از طرف مصرف‌کنندگان، برای به حداقل رساندن و یا عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در  خوراک حیواناتی که برای تولید غذای انسان پرورش داده می‌شوند افزایش‌یافته و سازمان‌های نظارتی اروپا نیز در پاسخگویی به این فشارها، افزودن شماری از آنتی‌بیوتیک‌ها را در خوراک حیواناتی که برای تولید غذای انسان پرورش داده می‌شوند ممنوع اعلام کرده‌اند. در ایالات‌متحده آمریکا نیز استفاده از برخی آنتی‌بیوتیک‌ها ممنوع اعلام گردیده است.

برنامه کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

در سال ۲۰۰۹ میلادی حداقل چهار شرکت از ده تولیدکننده برتر گوشت مرغ در آمریکا به‌جز در موارد همه‌گیری (اپیدمی) بیماری‌ها، افزودن آنتی‌بیوتیک به جیره طیور را متوقف نمودند۔۔ در دهه اخیر در کشور ایران نیز موضوع کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مدنظر سیاست‌مداران، صاحب‌نظران، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قرارگرفته است. در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۸ ضوابط اولیه تولید گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک از سوی وزیر جهاد کشاورزی به سازمان دامپزشکی ابلاغ شد و تاکنون پرورش محدود مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی‌بیوتیک در چند استان کشور در حال اجرا است. بر اساس این دستورالعمل به مرغداری‌هایی که استانداردهای بهداشتی پرورش و تولید مرغ گوشتی را طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی دارند مجوز داده می‌شود.

در همین راستا از ابتدا تا پایان  فرایند تولید و مصرف (آماده کردن سالن مرغداری برای ورود جوجه، تهیه خوراک، تهیه جوجه یک‌روزه، جوجه ریزی، کشتار و عرضه مرغ به بازار مصرف) باید با نظارت و کت رل کامل کارشناسان دامپزشکی و تحت شرایط خاص انجام شود۔

دستگاه جوجه کشی 168 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی

برنامه کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

یکی از اهداف اصلی که در طول فرایند نظارت و کنترل کارشناسان دامپزشکی همواره مدنظر هست بهره‌گیری از اصول و فنون پیشگیری و کنترل بیماری‌های طیور هست. بهره‌گیری از اصول و فنون پیشگیری و کنترل انواع بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های عفونی، موجبات کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک و کاهش برخی هزینه‌های تولید را در پی دارد.

آنچه برای اجرای طرح کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک در واحدهای مرغداری اهمیت دارد همکاری و همدلی کامل همه متصدیان تولید و مصرف، اعم از کارشناسان و دست آندرکاران دولتی و غیردولتی هست. بدون شک، نقش تولیدکنندگان به‌عنوان صاحبان و مدیران واحدهای مرغداری از اهمیت بیشتری برخوردار است. بهره‌گیری از پرورش‌دهندگان متعهد، دلسوز، باتجربه و پایبند به اصول اخلاقی، موجبات موفقیت بیشتر طرح را فراهم می‌سازد. اطلاع‌رسانی و ارائه آموزش‌های ترویجی برای ارتقاء دانش، بینش و مهارت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز حائز اهمیت است.

 

توصیه‌هایی به تولیدکنندگان

سالن های پرورش طیور

سالن های پرورش طیور

کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در طیور | مرغداران عزیز برای کاهش پیامدهای نامطلوب مصرف آنتی‌بیوتیک در مرغداری‌ها باید بیش از هر چیز برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها اهمیت قائل شوند. برای پرورش مرغ بدون مصرف آنتی‌بیوتیک باید اقدامات مدیریتی و بهداشتی در واحدهای مرغداری تشدید شده و به‌ویژه در موارد ذیل حساسیت‌های لازم اعمال گردد:

به‌کارگیری مسئول بهداشتی:

کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در طیور | واحدهای مرغداری پرورش‌دهندهٔ مرغ بدون مصرف آنتی‌بیوتیک باید دارای یک نفر دامپزشک به‌عنوان مسئول بهداشتی بوده که وظیفه کنترل بهداشتی کامل واحد را به عهده دارد.  نظارت و اعمال‌نظر در رابطهٔ با قرنطینهٔ واحد و اصلاح سریع هرگونه نقص، ارائه برنامهٔ ضدعفونی اولیه و مستمر، نظارت بر تهیه نهاده‌ها و محصول نهایی، کنترل بهداشت کارکنان واحدها، بازدید مستمر از سالن‌ها، انعکاس سریع بیماری‌های احتمالی و تأیید سلامت گله جهت ارسال به کشتارگاه ازجمله مهم‌ترین وظایف مسئول بهداشت هست.

 

مدیریت سالن پرورش طیور

مدیریت سالن پرورش طیور

آماده‌سازی و مدیریت سالن پرورش:

واحد مرغداری و مخصوصاً مهروموم‌های پرورش باید دارای سیستم مناسب تهویه و کنترل رطوبت در همه فصول سال باشند.

مهر و مو من‌های پرورش باید دارای ساختار قابل شستشو و ضدعفونی، امکانات و تجهیزات مناسب توزیع آب و خوراک باشند.

رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای شامل استفاده به‌موقع از ضدعفونی‌کننده‌های مناسب، نظارت و کنترل ورود کلیه خودروها، افراد، پرندگان، حیوانات موذی و غیره به واحد پرورشی، سالن و انبارهای نگهداری اقلام مصرفی هست.

فشرده و سیمانی بودن کف محل پرورش طیور برای جلوگیری از مرطوب شدن و تجمع باکتری‌ها و قارچ‌ها اهمیت دارد.

آماده‌سازی و مدیریت سالن پرورش:

در بین هر دوره پرورش، باید کلیه وسایل مرغداری موجود در سالن که قابل‌انتقال می‌باشند را به بیرون از سالن انتقال داد و سپس تمام کود و مواد بستر دوره قبل را از سالن خارج کرد.

باید کلیه سطح اعم از سقف، دیوارها، کف و پنجره‌ها و درب‌ها و وسایل تهویه به‌خوبی گردگیری و تمیز شوند بطوریکه هیچ‌گونه کثافاتی در سالن وجود نداشته باشد.

شعله دادن کف و دیوارها به‌وسیلهٔ شعله افکن، شستشوی لوله‌های آبخوری و منبع ذخیره آب و ضدعفونی کردن کامل سیستم دان خوری و سالن از دیگر اقدامات مربوط به آماده‌سازی سالن پرورش هست.

در فرایند ضدعفونی می‌توان از فن‌آوری‌های نانو استفاده کرد. امروزه فن‌آوری نانو به‌صورت گسترده در بسیاری از میدان‌ها علمی و تحقیقی و حتی تجاری واردشده است؛ ازجمله مواد نانو که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی قوی و پایدار دارند نانو سیلورها هستند. مطالعات کار آزمایی بالینی استفاده از نانو سیلور در برخی مرغداری‌های گوشتی حاکی از آن است که با استفاده از این روش می‌توان با تلفات ناچیز و بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک و واکسن، مرغ‌ها را باکیفیت مناسب و با چربی کمتر به کشتارگاه ارسال نمود. بنابراین با توجه به‌سلامت نانو سیلورها در انسان و وجود مقدار بسیار کم سیلور در گوشت مرغ تولیدی (در حد کمتر از یک پی. پی. آم) استفاده از این فن کمک شایانی به تولید گوشت مرغ عاری از آنتی‌بیوتیک و کاهش بقایای واکسن‌های روغنی

 


گروه صنعتی اسکندری سازنده بهترین دستگاه های جوجه کشی

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله