کنترل کیفیت خوراک آماده طیور

کنترل کیفیت خوراک آماده طیور : گاهی مرغداران، مواد اولیه خوراک طیور را تهیه می کنند و سپس در مرغداری آنها را با هم مخلوط می نمایند. گاهی هم خوراک آماده را از کارخانه های تولید خوراک دام و طیور تهیه می کنند. در هر دو حالت. ترکیب مواد مغذی بسیار مهم است و باید کنترل شود.

الف) خرید مواد اولیه خوراکی

کنترل کیفیت خوراک آماده طیور : هنگام خرید مواد اولیه، مرغدار باید از کیفیت بهداشتی و غذایی این مواد، آگاه شود. مرغدار ابتدا باید مواد اولیه را از نظر ظاهری بررسی کند. این بررسی شامل وجود فساد و کپک زدگی، رنگ ظاهری غیر طبیعی و میزان رطوبت زیاد موجود در مواد اولیه است. در صورت وجود حالت غیر طبیعی از نظر موارد گفته شده، مرغدار باید از خرید آن خودداری کند. سپس یک نمونه از آن ماده اولیه را به منظور کنترل بیشتر به آزمایشگاه ارسال کند. در آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد خوراکی، مقدار رطوبت، پروتئین خام، فیبر خام، چربی خام، فسفر، کلسیم و نمک طعام در آن ماده خوراکی بررسی می شود.

اندازه گیری رطوبت، اهمیت زیادی دارد.
رطوبت ینج

رطوبت ینج

زیرا بالا بودن رطوبت در ماده خوراکی باعث میشود که خوراک زودتر فاسد شود. به علاوه، وزن ماده خوراکی را بیشتر می کند که بدین معناست که میزان مواد مغذی آن در واحد وزن کاهش مییابد و در نتیجه مرغدار باید هزینه بیشتری را بپردازد.

اندازه گیری پروتئین خام نیز مهم است ، زیرا مواد پروتئینی گران ترین مواد جیره خوراکی هستند. کمبود پروتئین سبب کم شدن رشد، تولید و گاهی موجب بروز بیماری در طیور می شود. زیادی پروتئین هم هزینه اضافی برای مرغدار به دنبال دارد.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی

به علاوه سبب بروز برخی ناراحتی ها در طیور می شود. مثل ناراحتی کلیه ها در طیور، اندازه گیری چربی خام به خصوص در خوراک هایی مانند پودر ماهی و پودر گوشت مهم است.زیرا چربی زیاد در این مواد خوراکی ، از یک طرف میزان انرژی را افزایش میدهد و از سوی دیگر فساد پذیری آنها را زیاد می کند. مرغدار با آگاهی از میزان چربی ماده خوراکی می تواند مقدار انرژی لازم در جیره خوراکی را تنظیم کند. به علاوه در نگهداری و انبارداری آنها دقت بیشتری می کند.

اندازه گیری فیبر خام نیز همیشه انجام میشود. زیرا بالا بودن آن در خوراک، موجب کم شدن بازدهی طیور در رشد و تولید می شود. بهتر است بدانیم که طیور، مواد فیبری را خوب هضم نمی کنند.

خوراک آماده

خوراک آماده طیور

خوراک آماده طیور

خوراک آماده : اندازه گیری پروتئین خام نیز مهم است ، زیرا مواد پروتئینی گران ترین مواد جیره خوراکی هستند. کمبود پروتئین سبب کم شدن رشد، تولید و گاهی موجب بروز بیماری در طیور می شود. زیادی پروتئین هم هزینه اضافی برای مرغدار به دنبال دارد.

به علاوه سبب بروز برخی ناراحتی ها در طیور می شود. مثل ناراحتی کلیه ها در طیور، اندازه گیری چربی خام به خصوص در خوراک هایی مانند پودر ماهی و پودر گوشت مهم است.زیرا چربی زیاد در این مواد خوراکی ، از یک طرف میزان انرژی را افزایش میدهد و از سوی دیگر فساد پذیری آنها را زیاد می کند. مرغدار با آگاهی از میزان چربی ماده خوراکی می تواند مقدار انرژی لازم در جیره خوراکی را تنظیم کند. به علاوه در نگهداری و انبارداری آنها دقت بیشتری می کند.

کنترل کیفیت خوراک آماده طیور : اندازه گیری فیبر خام نیز همیشه انجام میشود. زیرا بالا بودن آن در خوراک، موجب کم شدن بازدهی طیور در رشد و تولید می شود. بهتر است بدانیم که طیور، مواد فیبری را خوب هضم نمی کنند. اندازه گیری کلسیم، فسفر و نمک طعام هم مهم است. زیرا سبب میشود که جیره خوراکی از نظر مواد مغذی با دقت بیشتری تنظیم شود. گاهی در آزمایشگاه، مواد خوراکی را از نظر سلامت و بهداشتی بودن آن آزمایش می کنند.زیرا آلودگیهای میکروبی، سم های قارچی و مواد مسموم کننده که از فساد چربی به وجود می آیند، ممکن است در مواد خوراکی وجود داشته باشند.

ب) خرید خوراک آماده

کنترل کیفیت خوراک آماده طیور : گاهی مرغداران، خوراک آماده را از کارخانه های تولید خوراک دام و طیور تهیه می کنند. در این حالت نیاز به آزمایش خوراک آماده وجود ندارد؛ به شرطی که این خوراک از کارخانه های معتبر تولید خوراک تهیه شده باشد. همچنین خریدار از مشخصات و ترکیب مواد مغذی خوراک (ترکیب شیمیایی) آگاه شود. خوراک آماده باید در کیسه های نو، تمیز، سالم یا پاکت های چند لایه که رطوبت در آن نفوذ نمی کند، بسته بندی شود.

خرید مواد غذایی آماده طیور

خرید مواد غذایی آماده طیور

کنترل کیفیت خوراک آماده طیور : جنس کیسه باید طوری باشد که بر مواد خوراکی اثر نگذارد. درب کیسهها باید با ماشین، دوخته شده باشد. استفاده دوباره از کیسه ها و پاکت ها مجاز نیست. کیسهها باید هم وزن باشند. یعنی مواد خوراکی در کیسه های با وزن مشخص مثلاً بیست و پنج یا پنجاه کیلوگرمی بسته بندی شوند. اگر هم به صورت باز یا فله هستند، در کامیون های مخصوصی و بهداشتی حمل شوند. محصول کارخانه ها باید دارای مشخصات باشد. پس ضروری است که برچسب مشخصات روی کیسهها وجود داشته باشد. برای محصولات فلهای نیز باید مشخصات اعلام شود.

بر روی برچسب کیسه خوراک باید وزن خالصی، میزان رطوبت، پروتئین خام، چربی خام، فیبر خام، کلسیم، فسفر، سدیم و….. نوشته شده باشد. همچنین نام تجارتی، تاریخ ساخت، نام و آدرس کارخانه سازنده و تاریخ انقضاء یا مهلت مصرف، مشخص شده باشد. به علاوه، روی کیسه خوراک باید نوشته شده باشد که آن خوراک برای چه دسته ای از طیور است. اگر دارویی در خوراک استفاده شده است باید نام دارو و میزان آن مشخص باشد. همچنین، چگونگی نگهداری خوراک، یعنی دما و رطوبت مناسب نیز باید بر روی برچسب نوشته شود.

 عامل های مؤثر در کم شدن کیفیت مواد خوراکی در انبار

کنترل کیفیت خوراک آماده طیور : عامل های گوناگونی سبب کم شدن کیفیت و وزن خوراک های انبار شده می شوند. به طور کلی می توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد: عامل های غیر زنده و عاملهای زنده. عامل های غیر زنده – حرارت و رطوبت از مهمترین عامل های غیر زنده هستند که سبب تغییر کیفیت مواد خوراکی می شوند. به علاوه، محیط را برای فعالیت عاملهای زنده در انبار آماده می کنند. بالا بودن رطوبت، موجب رشد و گسترش آفتهای انباری و کپک زدگی و فساد چربیها می شود. حرارت زیاد نیز موجب تغییر ساختمان و کاهش کیفیت پروتئین، چربی و ویتامین ها در مواد خوراکی می شود.

در این حالت، اثر این مواد در مواد خوراکی از بین میرود. به علاوه، گاهی هم این تغییرها سبب به وجود آمدن سم در خوراک می شود. در نتیجه، مصرف آنها برای طیور خطرناک است. تهویه یا جریان هوای مناسب در انبار نیز بسیار مهم است. تهویه نامناسب انبار، سبب بالا رفتن حرارت و در نتیجه کم شدن کیفیت و وزن خوراک می شود.

برای پیشگیری از اثر عاملهای غیرزنده بر مواد خوراکی، کارهای زیر باید انجام شود:

۱ – کنترل مواد خوراکی قبل از ورود به انبار از نظر رطوبت، چربی، آلودگی و کپک زدگی و …

۲ – جداسازی قسمتهای مرطوب و آبدیده از بخشهای سالم مواد اولیه.

۳- زیرورو کردن مواد فلهای و باز در طول مدت نگهداری در انبار؛ این کار برای جلوگیری از بالا رفتن حرارت در داخل مواد نگهداری شده انجام می شود.

۴ – رعایت اصول فنی انبارداری که شامل اطمینان از سالم بودن سقف و دیوارهای انبار، جلوگیری از نفوذ بارندگی، هوادهی مناسب به انبار و مواد خوراکی و… است.

عامل های زنده

کپک زدگی مواد خوراکی طیور

کپک زدگی مواد خوراکی طیور

کپک زدگی مواد خوراکی در انبار یکی از شایعترین عاملها است. بالا بودن رطوبت، حرارت و تهویه نامناسب انبار، محیط را برای رشد قارچ ها آماده می کنند. در نتیجه، مواد خوراکی به سرعت آلوده می شوند و تغییر رنگ می دهند.

مهمترین قارچی که خسارت زیادی وارد می کند، سیاهک است. این قارچ سبب کوچک و پهن شدن دانه می شود. همچنین رنگ دانه به قهوهای مایل به سیاه تبدیل می شود. این قارچ به شدت کیفیت دانه ها به خصوص ذرات را پایین می آورد. برخی قارچ هاسم تولید میکنند که بسیار خطرناک هستند. مصرف این خوراک ها برای طیور، موجب بیماری و تلفات آنها می شود.

کنترل کیفیت خوراک آماده طیور : آفلاکتوسین یک سم خطرناک است که توسط قارچی به نام آسپرژیلوس در دانه غلات ، بویژه ذرات تولید میشود. این سم با مصرف غلات توسط طیور باعث مسمومیت آنها می شود.این سم باعث صدمه دیدن قسمتهای مختلف بدن؛ بخصوص کبد شده و در نهایت باعث مرگ طیور می شود. این قارچ در رطوبت زیاد دانه غلات نگهداری شده در انبار (بیش از ۱۷/۵ درصد) و حرارت زیاد(۳۸-۲۵ درجه سانتیگراد) رشد کرده و سم آفلاتوکسین را ترشح می کند.

چگونکی مبارزه با قارچ ها

قارچ ها

قارچ ها

کنترل کیفیت خوراک آماده طیور : کنترل و بازدید دائمی از انبار، اهمیت زیادی دارد. جداسازی قسمت هایی از مواد که دارای رطوبت زیاد هستند یا در اثر بارندگی و چکه کردن سقف خیس شدهاند، بسیار مهم است همچنین درست چیدن کیسه های مواد خوراکی و زیر و رو کردن خوراک های فله و باز از رشد قارچ ها جلوگیری می کند. جداسازی قسمتهای کپک زده نیز اهمیت زیادی دارد. زیرا از گسترش کپک زدگی جلوگیری می کند.

۲- آفت های انباری

آفت های انباری به دو دسته اصلی که حشره ها و جوندگان هستند، تقسیم می شوند. گاهی پرندگان نیز به عنوان آفت مواد خوراکی انبار به حساب می آیند.

حشره ها

حشرات

حشرات

کنترل کیفیت خوراک آماده طیور : مهم ترین حشره ها، شپشه یا سوسک سرخو طومی غلات، سوسک سیاه انباری، شپشه یا سوسک آرد، شبپره هندی و پروانه انباری هستند. حشره ها به سرعت زیاد می شوند و از مواد خوراکی تغذیه می کنند. به علاوه با رهاسازی پوسته و فضولات خود و نیز باقی ماندن اجساد آنها، کیفیت مواد انبار شده پایین می آید. همچنین در اثر فعالیت حشره ها ، رطوبت و حرارت انبار بیشتر می شود. در نتیجه، محیط برای کپک زدگی آماده میشود.

جوندگان

جوندگان

جوندگان

موش ها جانوران پستانداری هستند که در انبارها، مزرعه ها و باغها خسارت های زیادی به بار میآورند. به علاوه، بیماری های گوناگون مانند طاعون را منتقل می کنند. مهمترین انواع موشها، موش سیاه، موش نروژی و موش خانگی هستند. تولید مثل موشها خیلی سریع است. یعنی در مدت کوتاهی تعداد آنها چند برابر می شود. برای مثال، موش نروژی در هر سال دو تا هفت نسل دارد. هر موش ماده در هر نوبت، پنج تا چهارده بچه می زاید. نوزادان پس از سه ماه میتوانند تولید مثل کنند. یک جفت موش نر و ماده در محیط مناسب در مدت سه سال می توانند بیست و پنج هزار موشی به وجود بیاورند.

دستگاه جوجه کشی

  • دستگاه جوجه کشی
  • ماشین جوجه کشی
  • دستگاه جوجه کشی خانگی
  • دستگاه جوجه کشی صنعتی

دستگاه جوجه کشی

  • قیمت دستگاه جوجه کشی
  • خرید دستگاه جوجه کشی
  • فروش دستگاه جوجه کشی
  • فروشگاه دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی

  • دستگاه جوجه کشی بلدرچین
  • دستگاه جوجه کشی مرغ
  • دستگاه جوجه کشی شترمرغ
  • دستگاه جوجه کشی کبک

دستگاه جوجه کشی

  • دستگاه جوجه کشی غاز
  • دستگاه جوجه کشی اردک
  • دستگاه جوجه کشی بوقلمون
  • دستگاه جوجه کشی طوطی سانان

دستگاه جوجه کشی

  • دستگاه جوجه کشی خانگی
  • دستگاه جوجه کشی باکیفیت
  • دستگاه جوجه کشی ارزان
  • لیست قیمت دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی

  • دستگاه جوجه کشی خارجی
  • دستگاه جوجه کشی آرکام
  • دستگاه جوجه کشی ایرانی
  • دستگاه جوجه کشی اسکندری
دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی

ماشین جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی خانگی

دستگاه جوجه کشی صنعتی

دستگاه جوجه کشی

قیمت دستگاه جوجه کشی

خرید دستگاه جوجه کشی

فروش دستگاه جوجه کشی

فروشگاه دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی بلدرچین

دستگاه جوجه کشی مرغ

دستگاه جوجه کشی شترمرغ

دستگاه جوجه کشی کبک

دستگاه جوجه کشی غاز

دستگاه جوجه کشی اردک

دستگاه جوجه کشی بوقلمون

دستگاه جوجه کشی طوطی سانان

دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی خانگی

دستگاه جوجه کشی باکیفیت

دستگاه جوجه کشی ارزان

لیست قیمت دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی خارجی

دستگاه جوجه کشی آرکام

دستگاه جوجه کشی ایرانی

دستگاه جوجه کشی اسکندری

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله