کنترل کیفیت مواد اولیه و خوراک آماده طیور

گاهی مرغداران، مواد اولیه خوراک طیور را تهیه می کنند و سپس در مرغداری آنها را با هم مخلوط می نمایند. گاهی هم خوراک آماده را از کارخانه های تولید خوراک دام و طیور تهیه می کنند. در هر دو حالت. ترکیب مواد مغذی بسیار مهم است و باید کنترل شود.

الف) خرید مواد اولیه خوراکی

هنگام خرید مواد اولیه، مرغدار باید از کیفیت بهداشتی و غذایی این مواد، آگاه شود. مرغدار ابتدا باید مواد اولیه را از نظر ظاهری بررسی کند. این بررسی شامل وجود فساد و کپک زدگی، رنگ ظاهری غیر طبیعی و میزان رطوبت زیاد موجود در مواد اولیه است. در صورت وجود حالت غیر طبیعی از نظر موارد گفته شده، مرغدار باید از خرید آن خودداری کند. سپس یک نمونه از آن ماده اولیه را به منظور کنترل بیشتر به آزمایشگاه ارسال کند. در آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد خوراکی، مقدار رطوبت، پروتئین خام، فیبر خام، چربی خام، فسفر، کلسیم و نمک طعام در آن ماده خوراکی بررسی می شود.

دستگاه جوجه کشی 64 تایی شترمرغ
دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۶۴ تایی

اندازه گیری رطوبت، اهمیت زیادی دارد. زیرا بالا بودن رطوبت در ماده خوراکی باعث میشود که خوراک زودتر فاسد شود. به علاوه، وزن ماده خوراکی را بیشتر می کند که بدین معناست که میزان مواد مغذی آن در واحد وزن کاهش مییابد و در نتیجه مرغدار باید هزینه بیشتری را بپردازد.

 

اندازه گیری پروتئین خام نیز مهم است ، زیرا مواد پروتئینی گران ترین مواد جیره خوراکی هستند. کمبود پروتئین سبب کم شدن رشد، تولید و گاهی موجب بروز بیماری در طیور می شود. زیادی پروتئین هم هزینه اضافی برای مرغدار به دنبال دارد.

به علاوه سبب بروز برخی ناراحتی ها در طیور می شود. مثل ناراحتی کلیه ها در طیور، اندازه گیری چربی خام به خصوص در خوراک هایی مانند پودر ماهی و پودر گوشت مهم است.زیرا چربی زیاد در این مواد خوراکی ، از یک طرف میزان انرژی را افزایش میدهد و از سوی دیگر فساد پذیری آنها را زیاد می کند. مرغدار با آگاهی از میزان چربی ماده خوراکی می تواند مقدار انرژی لازم در جیره خوراکی را تنظیم کند. به علاوه در نگهداری و انبارداری آنها دقت بیشتری می کند.

اندازه گیری فیبر خام نیز همیشه انجام میشود. زیرا بالا بودن آن در خوراک، موجب کم شدن بازدهی طیور در رشد و تولید می شود. بهتر است بدانیم که طیور، مواد فیبری را خوب هضم نمی کنند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله