کنترل کیفی خوراک بوقلمون

کنترل کیفی خوراک بوقلمون | خوراک تولید شده بایستی از لحاظ کیفیت شرایط لازم را داشته باشد.

از شاخص های مورد استفاده در کنترل کیفی خورالد میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- شاخص های تغذیه ای (شامل میزان مواد مغذی جیره، اعم از انرژی متابولیسمی، پروتئین، مواد معدنی، فیبر، چربی جیره، و …)

۲- شاخص های فیزیکی (شامل شکل جیره، میزان قوام پلت تولیدی، آلودگیهای مواد خارجی، فرآوری مناسب و…)

دستگاه جوجه کشی ۲۰۰۰ تایی

۳- شاخص های بهداشتی (شامل آلودگیهای میکربی، ویروسی و قارچی و مواد ضد تغذیهای در جیره)

لازم به ذکر است که کیفیت نهایی خورالد تولیدی بستگی به کیفیت تلک تلک اقلام مصرفی در تهیه خورالد دارد. لذا بایستی در ابتدا به کیفیت اقلام مصرفی توجه خاصی داشت.

احتیاجات تغذیه ای بوقلمون :

در جدول صفحه بعد احتیاجات غذایی بوقلمون در سنین مختلف ذکر شده است که بایستی در زمان تنظیم جیره به آن ها مراجعه نمود. همان طور که دیده می شود کل دوره پرورش از لحاظ تغذیه ای به ۶ دوره تقسیم بندی میگردد که مربوط است به سنین ۰ تا ۴، ۴ تا ۸ ، ۸ تا ۱۲، ۱۲ تا ۱۶ ، ۱۶ تا ۲۰ و ۲۰ تا ۲۴ هفتگی . ( بوقلمونهای ماده دوره پرورش کوتاهتری دارند و معمولاً حداکثر تا ۲۰ هفتگی پرورش مییابند.)

احتیاجات دوره جوجه کشی

احتیاجات غذایی بوقلمون

احتیاجات غذایی بوقلمون

شروع دوره پرورش بسیار مهم است. جیره اولیه ۲۸ درصد پروتئین دارد که برای تأمین آن بایستی مقدار زیادی سویا مصرف نمود (تا حد ۴۵ درصد) و برای تأمین انرژی کافی، باید از چربی که انرژی فشرده دارد، استفاده گردد. پروتئین مورد نیاز بوقلمونها برای تأمین رشد، نگهداری و رشد پرها مصرف میگردد.

بایستی توجه داشت استفاده از پروتئین بعنوان منبع انرژی مطلوب نیست، زیرا :

۱- پروتئین از چربی و کربوهیدرات گران تر است.

۲- تبدیل اسیدهای آمینه به گلوکز نسبت به چربیها و کربوهیدراتها مقدار بیشتری حرارت و انرژی مصرف میکند.

۳- دفع ازت نیاز به آب را افزایش میدهد و علاوه بر فشار به کلیه ها برای دفع ازت، بستر نیز مرطوب تر میگردد. لذا بهتر است پروتئین در جیره غذایی تا سرحد امکان دقیق و بر اساس نیاز پرنده تنظیم گردد.

 

عوامل مؤثر بر رشد

کنترل کیفی خوراک بوقلمون | رشد بوقلمون ها به عوامل ژنتیکی و غیر ژنتیکی وابسته است. در بین عوامل غیر ژنتیکی، محیط و تغذیه نقش بسزا دارند. بطور مثال دمای محیط یکی از عوامل تاثیرگذار بر رشد می باشد. در دمای بالا رشد بدن و مصرف خوراک کاهش مییابد و ضریب تبدیل غذایی بالا می رود. دلیل این مطلب به نقش استرسی زایی دمای بالا بر می گردد. در دمای بالامکانیسم هایی مانند له له زدن، کاهش تحرک و کاهش تغذیه همگی در جهت کاهش دمای بدن به کار میافتند و بدین ترتیب رشد کاهش مییابد.

ویتامین های لازم برای بوقلمون

ویتامین های لازم برای بوقلمون

یکی دیگر از عوامل غیر ژنتیکی، اقلام موجود در تهیه جیره می باشد. بطور مثال هضم چربی در چربی هم افزایش مییابد. بنابراین در سنین پایین نبایستی چربی بالایی در جیره وارد نمود.

 

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر میزان رشد

کنترل کیفی خوراک بوقلمون | شکل فیزیکی جیره می باشد. میزان افزایش وزن بدن در خوراک های پلت شده بالاتر است. در طی فرآیند پلت سازی، تغییرات فیزیکی (فراهم سازی همه مواد مغذی در یک حبه) و تغییرات شیمیایی (کاهش مواد مزاحم رشد) رخ می دهد و در نتیجه با تغذیه پلت، رشد بهتری حاصل میشود.

 کاهش هدر روی خوراک، ضد عفونی شدن خوراک، ماندگاری بیشتر و کاهش گرد و غبار جیره از دیگر مزایای خوراک پلت می باشد. در جدول زیر میزان مصرف خوراک بوقلمونها در سنین مختلف بیان شده است.

وزن بدن بوقلمون و مصرف خوراک


چنانچه بخواهید به پرورش بوقلمون بپردازید نیاز به یک دستگاه جوجه کشی کاملاً برای شما ضروری خواهد بود. پیشنهاد ما دستگاه جوجه کشی ایزی باتور و سوپر مینیاتور میباشد گروه صنعتی اسکندری یکی از بزرگترین تولید کنندگان دستگاه های جوجه کشی میباشد.

۵ ۱ vote
امتیازدهی به مقاله