اطلاعات کامل درباره تغذیه کبوتر – بخش اول

اطلاعات مفید و کامل در مورد تغذیه کبوتر – بخش اول : دانه هایی را که امروزه به عنوان غذای پرندگان مصرف میشوند می توان به دو دستهٔ غلات و دانه های روغنی تقسیم نمود. دانهٔ غلات مقدار نسبتا زیادی کربوهیدرات و مقدار اندکی چربی دارد. دانه هایی که در این دسته قرار می گیرند عبارتند از: ارزن، جو نیمکوب، بلغور گندم و ذرت. دانه های روغنی برخلاف غلات حاوی مقدار نسبتاً زیادی چربی و مقدار اندکی کربوهیدرات هستند ولی این دانه ها در تغذیه کبوترها کمتر مورد استفاده قرار میگیرند. یکی دیگر از مهم ترین ترکیبات موجود که هم در دانه های روغنی و هم در غلات یافت می شود پروتئین است که خود از اسیدهای امینه ساخته شده است. با وجودی که ممکن است میزان پروتئین یک دانه بالا باشد، اما این امر ضرورتاً بدان معنی نیست که پرنده مقدار کافی پروتئین دریافت میکند؛ چه بسا تمام اسیدهای امینه به مقدار کافی در دانه ای موجود نباشد و بدن پرنده نیز نتواند اسیدهای امینه ضروری را که در مادهٔ غذایی نیز به مقدار اندکی یافت می شود سنتز کند. پرنده ها، به طور مشخص در معرض کمبود اسیدهای آمینه لیزین و متیونین قرار میگیرند؛ بنابراین می توان این دو اسید امینه را به عنوان مکمل غذایی به جیرهٔ غذایی کبوترها اضافه نمود. بسیاری از دانه ها از لحاظ داشتن مواد معدنی و ویتامین A فقیر هستند. کمبود ویتامین A ممکن است یکی از عوامل مستعد کننده در بیماری کاندیدیاز باشد. این بیماری به صورت نقاط کوچک قارچ مانندی در دهان تظاهر می کند که در صورت عدم درمان، تمام قسمتهای دستگاه گوارش را فرا می گیرد.

تغذیه کبوتر

یکی از اولین نشانه های بروز این بیماری آن است که پرنده با غذای خود بازی می کند و فقط مقدار بسیار کمی از آن را میخورد. در صورت بروز این بیماری می توان از مکمل ویتامین A استفاده نمود. در هنگام خرید دانه ها باید با دقت به آنها نگاه کرد تا مبادا آلوده و کثیف باشند. بهتر است مقداری از دانه را روی کف دست بریزید؛ دانه های خوب و مناسب، خیلی سریع جدا از هم روی کف دست قرار می گیرند. با مشاهدهٔ کوچک ترین اثری از رطوبت یا جوانه زدن یا وجود فضله موش در دانه ها باید از خرید آنها خودداری نمود. تغذیه کبوتر ها باید دستی داده شود و هر کبوتر دو یا سه وعده در روز تغذیه شود، یا این که مقدار غذای مورد نیاز روزانه برای هر جفت کبوتر محاسبه شود و این مقدار غذا در طول روز در برابر کبوترها قرار داده شود. بهترین نوع غذا برای کبوترها، دانه هایی همچون ارزن، عدس، گندم، ذرت، جو، بذر کتان، نخود، ماش، نخود گاوی، شاهدانه و قره ماش است. علاوه بر موارد مذکور، کبوتر به پوست صدف اسیاب شدهٔ مخلوط با نمک احتیاج دارد، این مخلوط باید در ظرفی مخصوص همیشه در دسترسی پرنده باشد، ظرف غذای کوچک برای استفاده کبوترها مناسب تر است. برخی پرورش دهندگان مخلوطهای دیگری مرکب از مواد معدنی که مورد علاقهٔ کبوتر می باشد به آنها می خورانند. باید توجه داشت در تغذیه کبوتر ذائقه و تمایل خود پرنده نیز شرط است و همیشه باید دانه هایی را در اختیار کبوتر نهاد که رغبت زیادی به خوردن آنها داشته باشد. البته کبوترهایی که آزادی بیشتری دارند و در شهرهای کوچک و یا روستاها زندگی میکنند معمولاً غذای خود را از دشتها و یا کشتزارها تأمین می کنند و غذایی که به آنها داده می شود غذای تکمیل کننده است.

عکس کبوتر

دستگاه جوجه کشی درنا 3
دستگاه جوجه کشی درنا ۳

کبوترها معمولا در زمستان به غذای بیشتری نیاز دارند. به غذای پرندگان باید به میزان یک درصد جیره نمک طعام اضافه شود، در صورت کمبود نمک در جیره کبوتر، پرنده اقدام به نوک زدن به در و دیوار خواهد نمود. تغذیه کبوترها با ماکیان تفاوت دارد. به طوری که کبوترها تمایلی به جیره های نرم و خرد شده ندارند و مقدار کمتری علوفه سبز میخورند، این پرندگان در طبیعت از دانه ها، حلزون ها و کرمها تغذیه می کنند، ولی به طور کلی کبوتر به عنوان یک پرنده دانه خوار معروف است. از آنجا که تقریباً کبوترهای پرورشی و پروازی از توقع یکسانی نسبت به کمیت و کیفیت غذا برخوردارند، لذا تاکنون برای هر یک جداگانه، جیره یا جیره های خاصی تدوین نشده است. این موضوع حتی برای جوجه های جوان نیز صادق می باشد. نسبت فیبر در جیره تهیه شده برای آنها باید از ۵/ بیشتر نشود. میزان پروتئین خام جیره های غدایی کبوترها برحسب سن بین ۱۲ تا ۱۸ درصد در نوسان است

ادامه دارد …

۳ ۱ vote
امتیازدهی به مقاله