برای تغذیه عروس هلندی باید از چه غذاهایی استفاده شود ؟

همه نژاد ها و گونه های پرنده از جمله عروس هلندی برای رشد و رسیدن به مرحله جفتگیری نیازمند یک تغذیه مناسب است . غذای عروس هلندی باید شامل تمام مواد غذایی مورد نیاز این پرنده باشد . افراد بسیاری در زمینه پرورش انواع پرندگان زینتی از جمله عروس هلندی می خواهند از یک برنامه و جیری غذایی مناسب بهره ببرند . از این رو ما قصد داریم تا در این مقاله تمام نکاتی که برای تغذیه عروس هلندی لازم است بدانید را برای شما توضیح می دهیم ، با ما همراه باشید …

غذای عروس هلندی

اساساً از تخم کتان و ارزن به عنوان غذای اصلی این پرنده یاد می شود . اما جالب است تغذیه پرنده بسته به زمان و دوره های مختلف زندگی پرنده متفاوت است . از این رو غذای عروس هلندی در بلوغ ، جفت گیری ، تخم گذاری و هر دوره مخصوص دستخوش تغییراتی می شود .

در ادامه به بررسی کامل این موارد می پردازیم .

غذای جوجه عروس هلندی

جوجه عروس هلندی که به تازگی از تخم خارج شده است از شرایط تغذیه ای نسبتاً حساسی برخوردار است و نیازمند رعایت برخی نکات می باشد . غذایی که برای این جوجه در نظر گرفته می شود باید کاملاً نرم بوده و تغذیه آن باید توسط عروس هلندی مادر یا در صورت نیاز توسط پرورش دهنده انجام شود .

دستگاه جوجه کشی 64 تایی شترمرغ
دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۶۴ تایی

برای تهیه غذای نرم لازم است در گام اول یک تخم مرغ آب پز نمایید سپس قسمت زرد رنگ تخم مرغ که به زرده معروف است را با مقداری آب جوش مخلوط (میکس) کنید ؛ توجه داشته باشید که ماده حاصل شده از این مخلوط نباید خیلی سفت یا خیلی حالت آبکی نباشد . بعد از گذشت مدتی که از گرسنگی و خالی بودن چینه دان جوجه اطمینان پیدا کردید ، با استفاده از یک سرنگ از گوشه دهان (نوک یا منقار) پرنده غذا را به او داده شود . حائز اهمیت است بدانید که شما می توانید از سفیده تخم مرغ نیز برای تغذیه جوجه عروس هلندی استفاده نمایید .. همان گونه که می دانید سفیده تخم مرغ یک منبع عالی ار پروتئین بوده و برای رشد و سلامت پرنده می تواند یک مورد بی نظیر باشد . برای استفاده از سفیده تخم مرغ باید آن را کاملاً به صورت نرم و با استفاده از سرنگ به جوجه بدهید .

این شیوه از تغذیه برای جوجه عروس هلندی که به تازه به عرصه زندگی در این دنیا وارد شده حتماً باید اعمال شود چرا که این جوجه برای ادامه حیات و رشد و نمو به آن نیازمند است .

غذای عروس هلندی بعد از ۴۰ روزگی

بسیاری از افراد این سوال را مکرر از من پرسیده اند که آیا جوجه عروس هلندی بعد از گذشت ۴۰ روز قادر به خوردن دان می باشد ؟

ابتدا توجه شما را به این نکته جلب می کنم که جوجه عروس هلندی بعد ۴۰ روزگی می تواند از پدر و مادر خود جدا شود . این پرنده بعد از ۴۰ روز خوردن غذای نرم تمایل چندانی به خوردن غذا های سخت نشان نمی دهد و رژیم فعلی خود را دوست دصارد از این رو این وظیفه پرورش دهنده است که روال تغذیه را برای این پرنده عوض کند . اما چگونه ؟

استارت رژیم غذایی جدید را می توانید با بهره گیری از غذا های نسبتاً نرم بزنید . برای نمونه می توانید تخم مرغ آب پز شده و یا گندم آب پز شده را در ظرفی قرار دهید سپس دانه ها را بر روی غذای آماده شده اضافه نمایید  تا جوجه هایی که به تازگی از پدر و مادر خود جدا شده اند از آنها تغذیه کنند . این روال را پیش بگیرید و هر بار مقدار دانه های را افزایش و مقدار غذای نرم را کاهش دهید .

تغذیه عروس هلندی قبل از بلوغ جنسی

تغذیه عروس هلندی قبل از بلوغ جنسی

 

همانگونه که اشاره شد دانه های ارزن و کتان بخش اعظمی از تغذیه عروس هلندی را تشکیل میدهند . اما بخش دیگر از غذای این پرنده شامل انواع متنوعی از میوه های و سبزیجات می باشد .

انواع سبزیجاتی که برای تغذیه عروس هلندی مناسب می باشد عبارت اند از :

کرفس – کاهو – شوید – فلفل دلمه ای – برگ کلم – هویج – کرفس – کلم بروکلی – جعفری – اسفناج – تره – برگ چغندر – گشنیز

انواع میوه هایی که برای تغذیه عروس هلندی مناسب هستند عبارت اند از :

انگور – سیب – انار – هلو – پرتقال

عزیزان فقط توجه داشته باشید که این پرنده علاقه ویژه ای به میوه های سیب و هلو دارند . یکی از نکاتی که باید در انجام آن بسیار دقت نمایید این است که دانه های میوه ها را قبل از مصرف پرنده حتماً خارج نمایید .

تخم مرغ نباید از تغذیه این پرنده قطع شود . استفاده از تخم مرغ آن هم به اندازه فقط یک بند انگشت برای پرنده تا قبل از رسیدن به دوران بلوغ مناسب و ایده آل است .

شما عزیزان هر ۷ روز یک باز می توانید از برخی حبوبات همچون ماش ، گندم و … به صورت پخته شده برای تغذیه عروس هلندی استفاده نمایید .

قبل از اینکه جوجه عروس هلندی به بلوغ جنسی برسد – چند نکته

۱- استفاده از دانه های گرم مانند شاهدانه ، کافشه و … برای تغذیه جوجه عروس هلندی قبل از رسیدن به بلوغ جنسی به هیچ عنوان مناسب نیستند .

۲- در استفاده از میوه و سبزی برای تغذیه پرنده دقت کنید . چرا که استفاده بیش از حد باعث اسهال عروس هلندی خواهد شد .

۳- ظرف آب پرنده را هر روز با تازه پر کنید .

۴- به هیچ عنوان به صورت خودسرانه مولتی ویتامین به پرنده داده نشود . برای این کار حتما با یک پزشک متخصص مشورت نمایید .

۵- وجود مواد معدنی و کلسیم در زمره غذاهای عروس هلندی یکی از موارد ضروری است ، از این رو از کف دریا برای تامین موارد نام برده استفاده می شود .

تغذیه در دوران بلوغ جنسی عروس هلندی و آماده شدن آن برای جفت گیری

در دوران بلوغ عروس هلندی که با گذشت ۱۴ ماه از روز تولد اش است ، شما می توانید از دانه های گرم برای تغذیه اش استفاده نمایید . اساساً این دوران آماده سازی پرنده برای جفت گیری و تخم گذاری است ، از این رو باید در تغذیه آن از مواد گوناگون آن هم به میزان کافی استفاده شود .

رژیم غذایی مناسب برای عروس هلندی در این دوره :

رژیم غذایی مناسب برای عروس هلندی

 

مخلوط (میکس) : ۲۵۰ گرم کتان – ۱۵۰ گرم شاهدانه – ۷۵۰ گرم شاهدانه – کافشه – تخم کاسنی

میوه ها : هلو – سیب

سبزیجات : هویج (به صورت رنده شده) – گشنیز – کلم سفید – فلفل دلمه – کاهو – کلم بروکلی – شوید

از سبزیجات ۲ بار در ۷ روز استفاده شود .

پروتئین : تخم مرغ پخته به شکل رنده شده (بر روی آن خرفه افزوده شود )

از جوانه گندم و حبوبات پخته شده به میزان کم استفاده شود .

دو هفته قبل از شروع تخم گذاری قطره های آ د ث ای به عروس هلندی داده شود .

قطره هایی مکمل کلسیم و مولتی ویتامین دقیقاً بعد از گذاشتن اولین تخم به پرنده داده شود .

 

نمایش فیلم یوتیوب | آپارات

مقالات مرتبط :

 

۵ ۱ vote
امتیازدهی به مقاله