علائم و بیماری های عروس هلندی و روش های درمان | اطلاعات جامع

در میان طوطی ها عروس هلندی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و بسیاری از افراد و علاقه مندان به پرندگان زینتی علاقه ویژه ای به این پرنده دارند . در این مقاله قصد داریم شما را با انواع بیماری ها و البته علائم این بیماری ها همراه با بهترین روش های درمان آشنا نماییم . عمده ترین عامل بیماری در عروس های هلندی تغییرات دمایی و کمبود رطوبت میباشد که باعث بیماری های تنفسی و یا عفونت در بدن پرندگان می گردد.
بیماری های عروس هلندی :
پر کندن – طاسی – عفونت روده – چاقی – اسهال – صدای خس خس در سینه – نفس های صدادار
در ادامه به بررسی هر یک از آنها می پردازیم ، با ما همراه باشید …

چاقی در عروس هلندی

بیماری های عروس هلندی

چاقی از جمله بیماری های عروس هلندی می باشد . علائم بیماری : علاقه نداشتن به پرواز – بروز برخی مشکلات در دوره تولک – نفس کشیدن شدید
علت : غذای نامناسب – تغذیه پرنده با دانه های پر چربی مانند شاهدانه و …
روش درمان : استفاده از انواع میوه ها و سبزی ها – پرواز دادن پرنده در محیط های بسته مانند اتاق – دادن غذا هایی مانند ارزن
هشدار : برخی افراد فکر می کنند گرسنه ماندن پرنده باعث کم شدن وزن آن خواهد شد و از این رو به پرنده غذا نمی دهند . این کار کاملاً اشتباه است و می تواند مشکلات عدیده ای برای عروس هلندی ایجاد کند.

بیماری اسهال

بیماری های عروس هلندی

بیماری های عروس هلندی

اسهال یکی دیگر از بیماری های عروس هلندی می باشد . علائم بیماری : مدفوع به حالت آبکی – کثیف بودن اطراف و دهانه مخرج – کم شدن اشتهای پرنده و اهمیت ندادن نسبت به حوادث اطراف
علت : وحشت زدگی – هیجان زیاد – تغییرات و جریان های آب و هوایی – بالا و پایین شدن میزان دما – غذا های خراب و فاسد – آب کثیف – سبزی خراب – سبزی مرطوب یا دارای آب حاصل از شست و شو
روش درمان : برای دفع چیزی که باعث بیماری پرنده شده می توانید یک قطره روغن زیتون یا روغن کرچک در دهان آن بریزید . بعد از بهتر شدن حال و شرایط پرنده تا ۳ یا ۴ روز از میکس زرده تخم مرغ سفت و البته رنده شده همراه با بیسکویت له شده پرنده را تغذیه نمایید .
نکته : اگر مخرج عروس هلندی به علت بیماری کثیف شده باشد و همچنین اگر پر های این پرنده به هم چسبیده باشند بهتر است ابتدا با آب ولرم آن را شست و شو دهید سپس پر های کثیف و به هم چسبیده را با قیچی بچینید و در گام آخر مخرج پرنده را با روغن مخصوص ضد سوزش چرب نمایید .

عفونت روده در عروس هلندی

یکی از نگران کننده ترین بیماری های عروس هلندی عفونت روده می باشد .

دستگاه جوجه کشی خارجی
دستگاه جوجه کشی خارجی آرکام

علائم بیماری : مدفدع به رنگ سبز – پاشیده شدن مدفوع – این موارد باعث می شود تا عروس هلندی در جفت گیری به مشکل مواجه شود .
روش درمان :دمای مکانی که عروس هلندی در آن نگهداری می شود باید در حدود ۳۰ یا ۳۱ درجه باشد – بهره گیری از چای معمولی برای رفع بیماری – استفاده از ذغال پرنده
صدای خس خس در سینه – نفس های صدا دار
علائم بیماری : توجه داشته باشید که این بیماری به ۲ دلیل پدید می آید :
۱- تغذیه نامناسب : خوردن دانه های آلوده شده به گرد ، خاک و مدفوع
۲- بالا و پایین شدن دما به صورت ناگهانی
علائم بیماری : نفس کشیدن صدادار با دهان نیمه باز و این در حالی است که تنفس به صورت بریده بریده انجام می شود .
روش درمان : لکل طبی رقیق شده را با اندکی گلیسیرین (۲ قطره) میکس کرده و در ظرف آب پرنده بریزید .

بیماری سرماخوردگی

بیماری های عروس هلندی

بیماری های عروس هلندی

سرماخوردگی یکی از بیماری های عروس هلندی است که شباهت های بسیاری به آسم دارد .

علائم بیماری : لرزش – نفس کشیدن تند تند – عطسه کردن – پف شدگی – ماده سفید رنگ از بینی عروس هلندی خارج می شود – توجه داشته باشید که سرماخوردگی در برخی از این پرنده ها باعث ایجاد اسهال سفید می شود – دقت کنید که بین سرماخوردگی و آسم تفاوت بارزی وجود دارد .
روش درمان : تغذیه مناسب – محل نگهاری پرنده باید از دارای دمای پایدار و بدون تغییری باشد – روغن اکالیپتوس را در یک لیوان ریخته و با آب جوش را با آن مخلوط نمایید ، سپس لیوان را کنار قفس پرنده قرار دهید با این کار عروس هلندی از بخار خارج شده از لیوان استنشاق می کند . توجه داشته باشید استنشاق این بخار نباید بیش از حد انجام بگیرد چرا که می تواند باعث خفه شدن پرنده شود .
انواع غذا ها ، سبزیجات و میوه هایی مانند پرتقال باید روزانه به عروس هلندی داده شود – حائز اهمیت است که موارد نام برده را صبح و بعد از ظهر عوض کنید تا عروس هلندی از غذای فاسد تغذیه نکند .

طاسی در عروس هلندی

بیماری های عروس هلندی

بیماری های عروس هلندی

طاسی یکی از مواردی است که اساساً به عنوان بیماری شناخته نمی شود . کمبود مواد معدنی می تواند باعث بروز طاسی در این پرنده ها بشود .
درمان طاسی :  برای درمان این مورد ناخوشایند می توانید از وازلین گلیسیرین استفاده نمایید. این ماده باید به سر پرنده مالیده شود . علاوه بر این می توانید از هویج رنده شده و انواع سبزیجات تمیز شده و تازه برای تغذیه پرنده (۲ بار در هفته) استفاده نمایید .

پرکندن عروس علندی

علت بیماری : عدم تمیز کردن محل نگهداری عروس هلندی ، رعایت نکردن بهداشت ، عدم شست و شوی پرنده . تمامی موارد نام برده باعث می شود تا شپش در بدن این پرنده پدیدار شود . در صورت بررسی دقیق و پیدا نکردن شپش در بدن عروس هلندی می توان اطمینان داشت که این پرنده به خشکی پر ها و نداشتن چربی طبیعی لازم مبتلا شده است . گاهاً برخی افراد این بیماری ها را با آراستن و مرتب کردن پر ها اشتباه می گیرند . توجه داشته باشید که آراستن و مرتب کردن پر ها یکی از عادت های عروس هلندی می باشد ولی این کار فقط چند بار در روز اتفاق می افتد ، در حالی که بیماری پر کندن باعث می شود پرنده بی وقفه پر های خود را بکند .
روش درمان : مقداری روغن گندم بر روی بیسکویت تخم مرغی له شده اضافه شود . این ماده را هر روز به پرنده خود بدهید تا از آن تغذیه کند ، فقط در میزان مصرف آن دقت کنید چرا که استفاده بیش از اندازه این ماده می تواند موجب مسمومیت پرنده شود . افزودن مغز گندم خشک به مواد غذایی پرنده یکی دیگر از مواردی مفیدی است که در درمان پرنده می تواند نقش مهمی داشته باشد . این روش و رژیم غذایی را تا ۱۵ روز ادامه دهید . بعد از گذشت این مدت بیماری پرکندن در عروس هلندی از بین رفته و پرنده سلامتی کامل خود را به دست می گیرد .
توجه : نگهداری عروس هلندی در محیط های خشک می تواند باعث بروز مشکل و بیماری در این پرنده شود .

بیماری آسم

بیماری های عروس هلندی

بیماری های عروس هلندی

آسم شباهت بسیاری به بیماری سرمتاخوردگی دارد و یکی از مضمن ترین بیماری های عروس هلندی است .

علائم بیماری : همانگونه که اشاره شد آسم و سرماخوردگی بسیار به هم شبیه هستند از این رو برخی افراد در تشخیص این دو به مشکل بر می خورند . در بیماری آسم تمامی علائم سرماخوردگی وجود دارد و علاوه بر این ها نفس کشیدن برای عروس هلندی بسیار مشکل شده و گاهاً پرنده با دهان خود نفس می کشد . آسم باعث می شود که تنفس پرنده با صدا همراه باشد .
روش درمان : به میزان دو قطره ید خوراکی به ۳۰ گرم آب اضافه نمایید . روزانه ۳ بار از این آب باید به پرنده داده شود . مانند سرماخوردگی می توانید از بخور اکالیپتوس در مکان نگهداری پرنده استفاده نمایید . اما میزان زیاد این بخار می تواند باعث خفگی پرنده شود . این شیوه را تا درمان کامل پرنده ادامه دهید . بعد از گذشت مدتی که پرنده نسبتاً بهتر شد می توانید درمان را نیز با فاصله انجام دهید . حائز اهمیت است بدانید که تغذیه پرنده در این دوره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . غذای مقوی در این دوران می تواند میکس شیر با نان و ۳ قطره روغن ماهی باشد . علاوه بر موارد ذکر شده استفاده از انواع سبزیجات تازه نیز می تواند به فرایند بهبود پرنده کمک کند .

 

Sultan papağan hastalıkları ve tedavisi :

Kuş hastalıklarının bazıları hem yaygın ve hem tehlikeli olmaktadırlar ve bu yüzden dikkatli olmanızda fayda var. Özellikle sultan papağanlarda bakımsızlık ve düşük sıcaklık hastalıklara neden olur ve kuşunuzu kaybetme olasılığı olmaktadır ve en önemlisi hastalıklı kuşlardan üreme yapılması ise sağlıksız kuşlar elde etmenize neden olur. 

Çünkü bazı hastalıklar anneden yavruya bulaşabilir. Hatta eğer kuşların üremesi için hobi kuluçka makinesi kullanıyorsanız makineye bulaşma ve diğer kuşlardan kuluçka yapımında onlara intikal etme olasılığı bulunmaktadır. 

Bu yüzden sağlıklı yumurtalardan bile kuluçka yaptıysanız mutlaka kuluçka makinesini dezenfekte etmeyi ve temizlemeyi unutmayın. Bu makale sultan papağanların hastalıkları ile alakalı olmaktadır ve bulaşma yolları ve nedenlerinin yanı sıra tedavi yöntemleri ve ilaçları detaylı olarak yazılmaktadır.

Sultan papağanlar sıcaklık değişimlerine duyarlı kuşlar olarak bilinirler ve hastalıklarına neden olan  önemli etkenlerden birisi düşük sıcaklık olmaktadır.

مطالب مرتبط :

 

۳.۷ ۲۲ votes
امتیازدهی به مقاله