بیماری غاز | شایعترین بیماری ها و روش های درمان

برخی از پرنده ها به دلیل داشتن مقاومت بدنی بالا بیشتر مورد توجه پرورش دهنده ها قرار می گیرند که از جمله این پرنده ها می توان به غازها اشاره کرد . غاز ها از دوام و مقاومت بالایی برخوردار هستند ولی با این حال این پرنده نیز همانند بسیاری از پرنده ها در صورت رعایت نکردن برخی نکات تحت تاثیر بیماری ها قرار می گیرند . اساساً در بحث پرورش غاز بجای درمان بیماری پیشگیری از آن امری حیاتی می باشد به همین دلیل توصیه می شود که پرورش دهنده ها هر دو روز یک بار اقدام به تمیزکاری و پاکسازی محیط نگهداری پرنده ها نمایند .

برخی افراد غاز های جوان ، خردسال و مسن را در یک مکان نگهداری می کنند که در این حالت متاسفانه متابولیسم دفاعی بدن پرنده ها تحت تاثیر قرار می گیرد و غاز ها با مشکل و بیماری مواجه می شوند . عدم توجه بیشتر پرورش دهنده ها به این موضوع باعث می شود که گذشت زمان این مشکل را حادتر کند که در این حالت درمان پرنده نیز خود به مشکلی قابل توجه تبدیل می شود .

بیماری های غاز

حائز اهمیت است بدانید تحت تاثیر قرار گرفتن متابولیسم دفاعی می تواند غازها را در برابر انواع بیماری ها از جمله آنتریت ویروسی ، متورم شدن کوالک ، کولی باسیلوز و مایکوپلاسموز بسیار آسیب پذیر کند . توجه داشته باشید راه حل برای چنین مشکلاتی در واکسن زدن سر وقت به جوجه ها ، رعایت اصول بهداشتی نگهداری پرنده ، رعایت بهداشت و تمیزکاری محل نگهداری پرنده و انجام پیشگیری های لازم تعریف می شود .

دستگاه جوجه کشی ۲۰۰۰ تایی

نوع دیگری از بیماری ها هستند که میتوانند مشکلات عدیده ای برای غازها به وجود بیاورند . تغذیه نامناسب و استفاده از غذاهای غیر استاندارد ، حضور مقدار کم ویتامین D3 ، کمبود منگنز و برخی عوامل دیگر می تواند غاز ها را با نوع دیگری از بیماری ها مواجه کنند . یکی از مهم ترین نوع این بیماری ها با نام بال فرشته شناخته می شود . این بیماری پرنده هایی را تحت تاثیر قرار می دهد که از نظر رشد و بزرگ شدن در مقایسه با بیشتر جوجه ها هم سن خود از سرعت بالاتری برخوردار هستند . غاز از جمله پرنده هایی است که با بیماری بال فرشته بیشتر مواجه می شود .

افرادی که در حرفه پرورش غاز فعالیت می کنند لازم است برای موفق شدن و جلوگیری از تلفات ، رعایت برخی نکات و موارد را چاشنی کار خود قرار دهند . همانگونه که پیشتر اشاره شد بهترین راه درمان بیماری جلوگیری وقوع آن است . در ادامه به بررسی یکی از مهم ترین بیماری هایی که غاز ها را به صورت جدی با خطر مواجه می کند را به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهیم . با سایت دستگاه جوجه کشی همراه باشید …

کوکسیدیوز در غاز ها

با توجه به مطالبی که در ابتدای این مقاله گفته شده غازها پرنده هایی با مقاومت فیزیکی بالا هستند ولی با این حال عدم رعایت برخی نکات می تواند این پرنده ها را با مشکلات عدیده ای مانند بیماری کوکسیدیوز مواجه کند . این نوع بیماری علاوه بر به خطر انداختن جان خود پرنده نقش قابل توجهی در ایجاد اختلال در جوجه کشی از آن نیز دارد . در واقع پرورش دهنده اگر از تخم های حاصل شده از غاز مبتلا به بیماری کوکسیدیوز جوجه کشی کند نتیجه این انتقال بیماری به داخل جنین داخل تخم ها می شود و این چرخه می تواند تا نسل های بعدی نیز ادامه پیدا کند .

از جمله مواردی که می تواند باعث بروز بیماری کوکسیدیوز در غاز ها شود عبارت اند از :

– رعایت نکردن بهداشت
– عدم تمیزکاری و ضدعفونی محل نگهداری پرنده
– عدم جداسازی غار ها از نظر سن و سال
– بهره گیری از غذا های نامناسب و آلوده
– عدم واکسیناسیون در زمان تعیین شده
– مبتلا شدن به برخی از بیماری های انگلی و یا حتی ویروسی
در صورتی که پیشگیری ها لازن صورت نگیرد مواد ذکر شده می تواند پرنده را با مشکلات عدیده ای مواجه کند .

بیماری های غاز
عوامل مختلفی می تواند پرنده ها را در دامن بیماری های مختلف قرار دهد و عفونت ویروسی ، قارچ ، باکتری و سایر انگل های داخلی و خارجی فاکتور هایی هستند که باعث بیماری غازها می شوند . از جمله شایع ترین بیماری هایی که در غار های دهده می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

– مایکوپلاسموز
– کوکسیدوز
– – کولی باسیلوز
– آنتریت ویروسی

متاسفانه این بیماریها به شکلی هستند که اگر به موقع درمان نشوند نه تنها جان خود پرنده را به خطر می اندازد بلکه امکان این که بیماری به دیگر غاز ها منتقل شود نیز بسیار بالا می رود . رعایت بهداشت محل نگهداری غازها و همچنین بهره گیری از واکسن های مناسب در زمان ها تعیین شده در راس اهمیت ها برای جلوگیری از چنین مشکلاتی قرار دارد .

آشنایی با بیماری کوکسیدیوز (Coccidiosis)

از جمله بیماری هایی که غاز ها بیشتر به آن مبتلا می شوند با نام کوکسیدیوز شناخته می شود . این بیماری از انگلی تک سلولی (ایمریا) ایجاد می شود و همانگونه که از نام آن پیداست این انگل در واقع برای ادامه حیات به میزبان یا همان غاز نیازمند است . این انگل به زمان نیاز دارد تا به میزان کافی تغذیه کرده و شروع به تولید مثل کند که در این حالت عفونت نقاط مختلف روده غاز را تحت تاثیر خود قرار می دهد .

متاسفانه تعداد بالای غاز ها و جمع شدن همه آنها در یک مکان باعث می شود که انگل ایمریا بدون مشکل تا هفته ها و حتی تا ماه ها زنده بماند چرا که میزبان لازم برای ادامه حیات خود را در دسترس دارد . این امر باعث می شود که انگل بتواند به نقاط مختلف روده یورش برده و با گذشت زمان در برابر انواع آنتی بیوتیک ها و درمان ها مقاوم شود .

علائم و نشانه های بیماری کوکسیدیوز

بیماری کوکسیدیوز بیشتر در روده و دستگاه گوارش دیده میشود و این بیماری باعث ایجاد اسهال خونی در پرنده ها می شود . در بیشتر کالبد شکافی های انجام شده از غاز های بیمار مختلف ، دیده شده است که روده این پرنده ها از دارای زخم های چرکی و حالت متورم مانند دارد . اصولاً غاز ها و یا جوجه هایی که با بیماری کوکسیدیوز مواجه هستند به دلیل بروز اسهال خونی و کاهش بیش از اندازه وزن کاملاً به صورت قابل تشخیص دیده می شوند و بعد از گذشت مدتی از دست می روند .

عدم تمیزکاری و ضدعفونی محیط نگهداری غاز ها و همچنین وجود مقدار قابل توجه رطوبت می تواند به روند مرگ غاز های بیمار سرعت ببخشد .

شیوه جلوگیری از این بیماری

شاید دیده باشید که در محیط های نگهداری این پرنده از نورافکن هایی استفاده می شود تا نور لازم بر روی بستر های نگهداری این پرنده تابیده شود . در واقع علت بهره گیری از نور افکن این است که اووسیت های کوکسیدیوز در درمای حدود ۵۸ تا ۶۲ درجه دوام خود را از دست می دهند .

بیماری بال فرشته ای در غاز ها

نوع دیگری از بیماری وجود دارد که با نام بال فرشته ای شناخته شده و بین غاز ها شایع می باشد . این بیماری در واقع به دلیل بالا بودن وزن پر ها موجود در بال ها نیروی قابل توجهی را به قسمت لیگامنت ها و عضلات ناحیه مچ بال پرنده وارد می نماید .

بیماری های غاز

نژاد هایی از غاز ها که دارای سرعت رشد بالایی می باشند و در چراگاه های طبیعی به چرا مشغول می شوند بیشتر با این نوع بیماری هستند . یکی از مهم ترین فاکتور هایی که در ایجاد این بیماری نقش قابل توجهی را به خود اختصاص داده است حضور میزان کم منگنز و همچنین کمبود ویتامین دی ۳ می باشد . البته باید توجه داشت که برخی عوامل ژنتیکی و مهم تر از آن عدم تمیزکاری و ضدعفونی محل نگهداری این پرنده نیز می تواند در بروز این بیماری تاثیر بسزایی داشته باشد .

یکی از مهم ترین مواردی که برای جلوگیری از بروز این بیماری باید در راس اهمیت ها قرار داده شود تغذیه صحیح این پرنده میباشد . برای تغذیه صحیح غاز ها باید علوفه ای با میزان Protein خام ۱۶ تا ۱۹ درصد استفاده شود و این در حالی است که برخی از پرورش دهنده ها برای رفع نیاز غذایی این پرنده ها از غذای آماده پلیت استفاده می کنند . متاسفانه غذای آماده پلیت دارای مقدار قابل توجه Protein است و همین امر یکی از مهم ترین موارد دخیل در ابتلا غازها به بیماری بال فرشته ای می باشد .

درمان بیماری

اصولاً غاز هایی که بیماری بال فرشته ای دچار می شوند را می توان در ۱ یا نهایت ۲ روز اول بیماری درمان کرد . برای این کار تنها کافیست پرورش دهنده ، بخش مچ پا را با استفاده از بانداژ به شکل پروانه ای در فرم درست قرار دهد تا پر ها به موقعیت صحیح بازگردانده شوند . توجه داشته باشید که به هنگام بهره گیری از بانداژ باید تغییراتی در برنامه غذایی غاز ها ایجاد شده و محدودیت های لازم اعمال شود .

۳.۶ ۷ votes
امتیازدهی به مقاله