دستگاه های جوجه کشی ستر و هچر

خریداران دستگاه های جوجه کشی در زمان مراجعه به بازار از زبان فروشندگان اصطلاحات تخصصی مانند ستر، هچر و ستر هچر همزمان و غیرهمزمان را می شنوند.

ستر به شرایطی گفته می شود که تخم های نطفه دار در داخل دستگاه برای جلوگیری از چسبیدن نطفه به پوسته چرخانده می شوند. در شرایط هچر، جنین به اندازه کافی رشد کرده است و معمولا ۳ روز آخر جوجه کشی است تخم ها در داخل دستگاه ثابت نگه داشته می شود و از لحاظ شرایط دما، رطوبت و اکسیژن رسانی اندکی با ستر متفاوت است.

در حال حاضر دستگاه های به روز جوجه کشی برندهای معتبر دنیا مانند آرکام کره و برینسئا بریتانیا از قابلیت ستر و هچر همزمان برخوردارند.

در ایران نیز گروه صنعتی اسکندری مطابق با فناوری روز دنیا دستگاه های جوجه کشی را با قابلیت ستر و هچر همزمان تولید می کند. با این حال برخی تولیدکنندگان دستگاه های جوجه کشی مانند …………. که دستگاه های خود را دقیقا همانند سال ۸۶ تولید می کنند به دلیل ضعف در دانش فنی توانایی اضافه کردن این اپشن را به دستگاه های خود ندارند و طبیعتا چاره ای جز تخریب رقبا برای فروش محصولات قدیمی و از رده خارج خود ندارند.

دستگاه جوجه کشی درنا 168 تایی
دستگاه جوجه کشی درنا ۱

 

 

فیلمی از تفاوت دستگاه های جوجه کشی بروز  و دستگاه های جوجه کشی قدیمی

 

 

اگر شما هم برای اولین بار است که می خواهید جوجه کشی کنید و با اصطلاحات ستر و هچر و قابیلت ستر و هچر همزمان اشنا نیستید توصیه می کنیم که این مقاله را با دقت بخوانید.

 

شرایط ستر و هچر

ستر به مرحله ای از فرایند جوجه کشی گفته می شود که در آن تخم های نطفه دار با انتقال نیروی موتور توسط راک به شانه ها چرخانده می شوند. چرخاندن تخم ها برای جلوگیری از چسبیدن نطفه به پوسته در زمان ستر ضروری است. هچر به شرایطی گفته می شود که در آن جنین به اندازه کافی رشد کرده و امکان چسبیدن آن به پوسته تخم وجود ندارد. معمولا ۳ روز آخر جوجه کشی دوره هچر است و نباید در آن تخم ها چرخانده شوند. چرخش تخم ها در این دوره می تواند به جنین که آماده خروج از تخم است آسیب جدی برساند.

ویژیگی های فرایند ستر و هچر

  • دما: دما از المان های مهم جوجه کشی در فرایندهای ستر و هچر است. دمای مناسب برای ستر به صورت عمومی برای انواع پرندگان حدود ۸ درجه سانتی گراد است. معمولا دمای شرایط هچر یک مقدار بسیار جزئی کمتر از شرایط ستر است.
  • رطوبت: رطوبت مناسب برای شرایط ستر، چیزی بین ۵۵ تا ۶۵ درصد است. در دوره هچر جوجه ها آماده خروج از تخم هستند. برای شکستن راحت پوسته تخم ها توسط جوجه ها و عدم کم آبی و دی هیدراته شدن جوجه های خارج شده از تخم ها، رطوبت دستگاه در دوره هچر افزایش میابد. افزایش رطوبت دستگاه منجر به نرم شدن پوسته تخم ها در زمان هچ می شود.
  • تهویه هوا و اکسیژن رسانی: اکسیژن یکی از المان های بسیار مهم و حیاتی برای رشد جنین در شرایط ستر و هچر است. تهویه و گردش هوا در داخل دستگاه که به سیرکولاسیون نیز معروف است وظیفه تامین اکسیژن تخم های داخل دستگاه را دارد. عدم اکسیژن رسانی مناسب تلف شدن تخم های نطفه دار را به دنبال دارد. با نزدیک شدن به زمان هچ و رشد بیشتر جنین، نیاز جنین به اکسیژن هم بیشتر می شود. بنابراین تهویه هوا و اکسیژن رسانی نقش مهمی در شرایط هچر بازی می کند. دستگاه های جوجه کشی برندهای معتبر دنیا برای گردش هوا و سیرکولاسیون مناسب به صورت افقی طراحی می شوند.

 

  • چرخش تخم ها: همانطور که اشاره شد یکی از تفاوت های اصلی شرایط ستر با هچر چرخش تخم ها برای جلوگیری از چسبیدن نطفه به پوسته است. مرغ مادر در زمان خوابیدن روی تخم ها که به آن کرچ نیز گفته می شود، هر ۴ ساعت یک بار تخم ها را به صورت کامل می چرخاند. دستگاه های جوجه کشی طوری طراحی می شوند که چرخاندن تخم ها را به صورت اتوماتیک با انتقال نیروی موتور توسط راک ها به شانه ها انجام دهند.

 

  • دستگاه های ستر و هچر همزمان گروه صنعتی اسکندری

 

سیستم ستر وهچر دستگاه های جوجه کشی اسکندری

سیستم ستر وهچر دستگاه های جوجه کشی اسکندری

 

 

قابلیت ستر و هچر همزمان در مدل های روز برندهای معتبر دنیا

در برندهای معتبر دنیا مانند آرکام و برینسئا امکان ستر و هچر همزمان در دستگاه ها وجود دارد. در ایران نیز گروه صنعتی اسکندری دستگاه های جوجه کشی را با قابلیت ستر و هچر همزمان تولید و به بازار عرضه می کند. در این دستگاه ها با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی قسمت پایینی دستگاه از دمای پایین تر و رطوبت بالاتری برخوردار بوده و برای شرایط هچ مناسب است. در حالی که قسمت بالای دستگاه از دمای بالاتر و رطوبت پایین تر برخوردار بوده و برای شرایط ستر مناسب است.  بنابراین از سبد هچ برای قرار دادن تخم های وارد شده به شرایط هچر در قسمت پایین دستگاه استفاده می شود. این طراحی یک ابتکار مناسب برای اضافه کردن تخم های نطفه دار جدید به دستگاه در زمان جوجه کشی است.

 

سیستم ستر و هچر برینسئا

سیستم ستر و هچر برینسئا

تازه ماندن تخم ها از مزیت های دستگاه های ستر و هچر همزمان

ستر و هچر همزمان به تازه ماندن تخم های نطفه دار کمک می کند. برای روشن شدن اهمیت این مزیت فرض کنید که شما دارای چند پرنده زینتی گران قیمت هستید و می خواهید از آن ها جوجه کشی کنید. یکی از ملزومات جوجه کشی موفق استفاده از تخم های نطفه دار تازه است زیرا تخم های کهنه راندمان کمتری در جوجه کشی دارند. کهنه شدن تخم ها و تلف شدن آن ها در داخل دستگاه ضرر اقتصادی بالایی را برای شما در پی خواهد داشت. اگر از دستگاه های ستر و هچر غیرهمزمان استفاده کنید، برای وارد کردن تخم های جدید به داخل دستگاه باید تا پایان جوجه کشی تخم هایی که در داخل دستگاه هستند صبر کنید. این امر باعث کهنه شدن تخم هایی می شود که تازه توسط پرنده تان تخم گذاری شده اند. اما در صورت وجود قابلیت ستر و هچر همزمان در دستگاه، همزمان با تخم های داخل دستگاه می توانید از تخم های تازه که در دست دارید جوجه کشی کنید.

امکان تبدیل دستگاه ستر و هچر همزمان به دستگاه ستر و هچر غیرهمزمان

دستگاه های ستر و هچر همزمان گروه صنعتی اسکندری همانند انکوباتورهای ستر و هچر همزمان آرکام، دارای سه طبقه هستند که دو طبقه بالایی سیار و مخصوص دوره ستر بوده بوده و طبقه پایین ثابت و مخصوص دوره هچر است. می توان با اضافه کردن راک و شانه دستگاه را به دستگاه ستر و هچر غیرهمزمان تبدیل کرد. این مورد می تواند به درخواست مشتری بدون هیچ گونه هزینه ای توسط کارخانه اعمال شود. قبلیت تبدیل شدن انکوباتورهای ستر و هچر همزمان به ستر و هچر غیرهمزمان یکی از مزیت های دیگر آن هاست زیرا دستگاه های ستر و هچر غیرهمزمان امکان تبدیل شدن به دستگاه های ستر و هچر همزمان را ندارند.

شانه های همه کاره

در دستگاه های ستر و هچر همزمان گروه صنعتی اسکندری همانند برندهای معتبر دنیا مانند آرکام از شانه های همه کاره یا سایزیک استفاده می شود. در شانه های همه کاره امکان تنظیم شانه ها با توجه به سایز تخم ها وجود دارد به همین دلیل با استفاده از شانه های همه کاره امکان جوجه کشی از تخم های همه پرندگان بدون نیاز به تهیه شانه های با اندازه های مختلف وجود دارد.

با استفاده از شانه های همه کاره می توانید از تخم های انواع پرندگان به صورت همزمان جوجه کشی کنید. برای مثال فرض کنید که می خواهید از تخم های بوقلمون و مرغ جوجه درآوری کنید. مدت زمانرلازم برای جوجه درآوری تخم بوقلمون و مرغ به ترتیب ۲۴ و ۲۱ روز است. برای جوجه کشی همزمان تخم این دو پرنده کافی است ابتدا تخم های بوقلمون را در داخل دستگاه گذاشته و ۳ روز بعد تخم مرغ ها را داخل دستگاه بگذارید. ۱۸ روز بعد همه تخم ها به دوره هچر وارد می شوند و جوجه ها به صورت همزمان از تخم ها خارج خواهند شد.

در ساخت شانه های همه کاره دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری از ای بی اس صنعتی استفاده می شود. بر خلاف مواد استفاده شده در ساخت شانه های دستگاه های بدنه فلزی، در دمای بالا از ای بی اس گاز متصاعد نمی شود. متصاعد شدن گاز در داخل دستگاه منجر به تلف شده تخم های نطفه دار و کاهش راندمان جوجه کشی می شود.

 ظرفیت دستگاه های جوجه کشی ستر و هچر همزمان

در دستگاه های ستر و هچر همزمان برندهای معروف دنیا مانند آرکام و برینسئا ظرفیت دستگاه از مجموع ظرفیت قسمت های ستر و هچر به دست می آید. برای نمونه در دستگاه ستر و هچر همزمان ۳۸۰ عددی آرکام، عدد ۳۸۰ نشان دهنده مجموع ظرفیت قسمت های ستر و هچر است. ظرفیت دستگاه در دستگاه های جوجه کشی ستر و هچر همزمان گروه صنعتی اسکندری نیز بدین صورت لحاظ می شود. برخی از سازندگان محصولات داخلی مانند بلدرچین دماوند به دلیل عدم توانایی تولید دستگاه های ستر و هچر همزمان و برای گمراه کردن مشتریان و تخریب رقبا چنین وانمود می کنند که ظرفیت واقعی دستگاه که توسط تولیدکنندگان معتبر خارجی در نظر گرفته می شود همان ظرفیت قسمت ستر است.

جمع بندی

دستگاه های جوجه کشی تولیدی گروه صنعتی اسکندری همانند برندهای آرکام و برینسئا دارای قابلیت ستر و هچر همزمان هستند. استفاده از این قابلیت و سایر قابیلت های منحصر به فرد مانند هوش مصنوعی، سنسورهای سوئیسی و موتورهای دائم کار در خلا که وظیفه تنظیم دقیق دما، رطوبت، اکسیژن رسانی و چرخش تخم ها در شرایط ستر و هچر را دارند، دستگاه های این کارخانه را قابل رقابت با برندهایی مانند آرکام و برینسئا کرده و از برندهای داخلی متمایز می کند.

به نظر می رسد عدم دستیابی به دانش فنی روز دنیا برای اضافه کردن آپشن هایی مانند ستر و هچر همزمان توسط کارخانه هایی که دستگاه های بی کیفیت مانند دستگاه های بدنه فلزی را تولید می کنند منجر به سیاه نمایی این اپشن های منحصر به فرد و ارائه اطلاعات نادرست توسط آن ها به خریداران دستگاه های جوجه کشی می شود. به عبارت دیگر می توان گفت کارخانه هایی که توان تولید محصولات قابل رقابت با مدل های روز دنیا را ندارند، به شانتاژ تبلیغاتی و جنگ لفظی با کارخانه های با محصولات باکیفیت روی آورده اند.

 

فیلمی از ستر و هچر همزمان؛ دعوای بین شرکت هایی که دانش فنی اش را دارند و شرکت هایی که ندارند

 

 

در آینده ای نچندان دور در صورت نیاز مقاله ای در مورد سنسور های این ماشین جوجه کشی بدنه فلزی تهیه خواهیم کرد تا به ثبات گفته هایمان پی ببرید.

 

 

 

پیشنهادات میکنیم مطالب زیر را در نیز در مورد  جوجه کشی مطالعه نمایید:

 

 

     

     

    لینک های مفید محصولات :

     

    سایت دستگاه جوجه کشی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    تلگرام دستگاه جوجه کشی
    تویتر دستگاه جوجه کشی
    فیس بوک دستگاه جوجه کشی
    آپارات دستگاه جوجه کشی
    اینستاگرام دستگاه جوجه کشی
    یورتیوب دستگاه جوجه کشی

     

    ۰ ۰ votes
    امتیازدهی به مقاله