آموزش جوجه کشی کاسکو با دستگاه جوجه کشی

در بین پرندگان زینتی و سخنگو به طور قطع می توان گفت که کاسکو از قیمت بیشتر و محبوبیت بالایی برخوردار است. در واقع این طوطی خاکستری آفریقایی دارای هوش و ذکاوت بالایی بوده و استعداد بی نظیر در تقلید گفتار انسانی دارد. در بین پرندگان سخنگو، کاسکو با فاصله زیاد قدرت سخنوری بسیار بهتر و واضح تری از خود به نمایش می گذارد. این پرنده از جمله نژادهای قیمتی و گران قیمت می باشد و به همین منظور پرورش و تکثیر آن به زمینه مناسبی برای کسب درامد تبدیل شده است. جوجه کشی از کاسکو را به دو روش مصنوعی و یا طبیعی می توان انجام داد. در این نوشتار به توضیح و آموزش جوجه کشی از کاسکو با دستگاه جوجه کشی پرداخته ایم.

در امر جوجه کشی از پرندگان زینتی همچون کاسکو و یا به طور کلی طوطی سانان باید توجه کرد که دستگاه های جوجه کشی خانگی معمولی توانایی جوجه کشی از چنین پرندگانی را دارا نمی باشند، لذا در صورتی که قصد کسب در آمد از طریق پرورش پرندگان زینتی نظیر کاسکو را دارید از توصیه کارشناسان سوپر مینیاتور استفاده از دستگاه جوجه کشی خانگی حرفه ای میباشد.

دستگاه های جوجه کشی خانگی حرفه ای با توجه به سیستم های پیشرفته بکار رفته در ساخت آن و دقت سنسور های مورد استفاده موجب راندمان و جوجه دهی بعضا صد در صدی گردیده که دستگاه ایزی باتور ۶ و مدل های خانگی آرکام انتخاب های ایدآل برای جوجه کشی از طوطی سانان میباشد. در انتخاب دستگاه جوجه کشی دارا بودن شناخت از نسل جدید دستگا ههای جوجه کشی و سیستم ها و مکانیزم های استفاده منجر به انتخاب درست خواهد گردید.

کسانی که در زمینه پرورش کاسکو فعالیت میکنند به هنگام جوجه کشی مصنوعی سراغ دستگاه های حرفه ای همچون دستگاه جوجه کشی آرکام و یا ایزی باتور ۶ میروند. دستگاه جوجه کشی آرکام کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و در جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده های زینتی نیز بسیار موفق عمل میکند. متأسفانه امکان خرید دستگاه های آرکام به دلیل قیمت بالای آن برای بیشتر افراد میسر نمی باشد. به همین منظور گروه صنعتی سوپر مینیاتور برای رفع این نیاز کاربران دستگاه های ویژه ای طراحی و به بازار عرضه نموده است که ایزی باتور ۶ نمونه ای از آنها می باشد. ناگفته نماند که جوجه کشی از کاسکو و یا سایر طوطی سانان و نژادهای کمیاب به دستگاه حرفه ای نیاز دارد و با مدل های معمولی نمی توان به نتیجه رسید.

دستگاه جوجه کشی ارزان - ایزی باتور
دستگاه جوجه کشی ارزان – دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی (آماتور)

زمان تخمگذاری و دوره جوجه کشی کاسکو

کاسکوهای وحشی ترجیح میدهند که در طبیعت در اوایل فصل بهار به جوجه کشی بپردازند. چرا که در این ایام از سال، شرایط آب و هوا برای جوجه کشی ایده آل میباشد.

زمان تخمگذاری و دوره جوجه کشی کاسکواما پرورش دهندگان کاسکو در مقاطع مختلف زمانی امکان جوجه کشی از این پرنده را خواهند داشت. در واقع اگر این پرنده ها به صورت جفت (نر و ماده) نگهداری شوند و با هم جفت خورده باشند و تغذیه و دما و رطوبت و نور محیط زندگی آنها مطلوب باشد می توان از آنها جوجه کشی نمود. کاسکوی ماده چند روز بعد از جفت گیری حداقل ۱ عدد و حداکثر ۴ عدد تخم می گذارد. تخمگذاری کاسکو معمولا با فاصله زمانی ۱۰ الی ۲۴ ساعت انجام میگیرد.

دوره جوجه کشی کاسکو نیز بین ۲۷ الی ۳۰ روز متغیر می باشد. کاهش و یا افزایش دما و رطوبت در طول جوجه کشی بر مدت زمان هچ کامل جوجه ها تأثیرگذار میباشد.

اقدامات لازم قبل از شروع جوجه کشی کاسکو

قبل از جوجه کشی کاسکو باید به خوبی از تخم های نطفه دار محافظت کنید. تخم نطفه دار کاسکو کمیاب و گران قیمت می باشد. اگر قصد خرید تخم نطفه دار کاسکو را دارید لازم است که حضوری اقدام نمایید. متأسفانه در این زمینه به دلیل قیمت بالای تخم نطفه دار کاسکو، فرصت سوء استفاده برای کلاهبرداران اینترنتی نیز مهیا میشود. بنابراین فقط از پرورش دهنده کاسکو و افراد و مراکز معتبر خرید نمایید. در غیر اینصورت ریسک از دست رفتن سرمایه شما بالا خواهد بود.

تخم نطفه دار کاسکو باید تازه بوده و کمتر از ۶ روز سن داشته باشند. در زمان نگهداری از تخم های نطفه دار کاسکو باید دمای محیط بین ۱۸ الی ۲۰ درجه و رطوبت ۴۰ درصد باشد. همچنین لازم است که تا قبل از جوجه کشی هر ۳ الی ۴ ساعت یکبار تخم های نطفه دار چرخیده شوند. محیط نگهداری از تخم های نطفه دار کاسکو باید کاملا بهداشتی و دارای تهویه کافی باشد.

در ابتدا دستگاه جوجه کشی مد نظر خویش را تست نمایید تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل شود. سیستم های مختلف دستگاه از جمله سیستم تنظیم دما و رطوبت، موتور جوجه کشی  و سیستم رطوبت رسانی و … باید بی نقص کار کنند. فراموش نکنید که قبل از استفاده از دستگاه حتما بدنه بیرونی و داخلی آن را ضدعفونی نمایید.

همچنین دمای محیط دستگاه باید معتدل (بین ۲۲ الی ۲۵ درجه) و رطوبت آن کمتر از ۴۰ درصد باشد.

اقدامات لازم به هنگام جوجه کشی کاسکو

تخم های نطفه دار کاسکو را مستقیما به داخل دستگاه جوجه کشی تنظیم شده قرار ندهید. چرا که تخم های نطفه دار اختلاف دمای بالای ۱۰ درجه را تجربه خواهند نمود که این بعنوان شوک دمایی باعث آسیب دیدن نطفه ها میشود. بنابراین بهتر است که پس از قرار دادن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه، دمای آن را به تدریج به مقادیر زیر برسانید:

در زمان ستر باید دمای جوجه کشی از کاسکو ۳۷.۲ الی ۳۷.۵ درجه باشد.

رطوبت جوجه کشی از تخم نطفه دار کاسکو با دیگر پرنده ها کمی فرق میکند. در زمان ستر رطوبت جوجه کشی با توجه به سایز تخم ها باید بین ۴۰ الی ۵۰ درصد تنظیم شود. اگر اندازه تخم های نطفه دار کاسکو از حد نرمال بزرگتر است، رطوبت کمتری نیاز خواهد بود. همچنین هر اندازه که سایز تخم های کاسکو کوچکتر از حد نرمال باشد رطوبت دستگاه باید به عدد ۵۰ نزدیکتر شود.

برای تنظیم مدت زمان چرخش تخم ها نیز می توان تنظیمات دستگاه را بر روی هر یک الی دو ساعت یکبار تنظیم نمود. البته مدت زمان چرخش بستگی به نوع دستگاه و مدل شانه جوجه کشی آن دارد. اگر شانه جوجه کشی دستگاه از نوع غلطکی بوده و تخم نطفه دار امکان چرخش افقی و ۳۶۰ درجه ای را دارد باید شانه با سرعت کمتری بچرخد.

نطفه سنجی تخم های نطفه دار کاسکو

با تنظیم دما و رطوبت و سیستم چرخشی و تهویه، تخم های نطفه دار شروع به رشد و نمو خواهند نمود. آثار این تغییرات در روز هفتم الی دهم جوجه کشی به شکل رگ های به هم پیوسته در حین نطفه سنجی قابل مشاهده می باشد.

نطفه سنجی تخم های نطفه دار کاسکو

نطفه سنجی از تخم نطفه دار کاسکو را باید در محیط تاریک و گرم (بالای ۳۰ درجه) انجام دهید. در حین انجام این کار برای کنجکاوی هرگز تخم های نطفه دار را تکان ندهید.

در حین انجام نطفه سنجی به دلیل باز نمودن درب دستگاه دما و رطوبت آن از تنظیم خارج خواهند شد. لذا می توانید اندکی دمای دستگاه را افزایش دهید تا دمای آن مجددا در حالت ایده آل قرار گیرد بدین صورت به تخم های نطفه دار نیز دچار شوک دمایی وارد نخواهد شد.

زمان هچر در جوجه کشی کاسکو

همان طور که قبلا به آن اشاره شد جوجه کشی کاسکو بین ۲۷ الی ۳۰ روز طول میکشد. بنابراین از روز ۲۴ باید رفتار تخم های نطفه دار را بررسی کنید. اگر آثاری از نوک زدن در تخم های نطفه دار مشاهده میکنید باید بدانید که زمان هچ فرا رسیده و باید دما کمی خنک تر و رطوبت کمی افزایش پیدا کند. همچنین چرخش تخم های نطفه دار نیز در زمان هچ بایستی متوقف گردد.

زمان هچ معمولا بین ۳ الی ۵ روز طول میکشد. بنابراین عجله نکنید و اجازه دهید جوجه ها به تنهایی تخم را بشکنند و از آن خارج شوند. تقریبا ۲۴ ساعت بعد از نوک زدن اگر همچنان جوجه قادر به شکستن تخم نباشد، لازم است که وارد عمل شوید. در این هنگام با نهایت دقت باید پوسته تخم را شکافته تا جوجه بتواند از آن خارج شود. در حین انجام این کار باید دقت نمایید که رگ های خونی بسته باشند و برای خارج نمودن جوجه عجله نکنید.

همچنین در زمان تولد جوجه کاسکو سریعا آن از داخل دستگاه بیرون نیاورید. اجازه دهید به مدت ۲۴ ساعت همچنان جوجه در داخل دستگاه باقی بماند. سپس می توانید جوجه را به محیط گرم (بالای ۳۳ درجه) منتقل نموده و با محلول آب شیرین و سرلاک مخصوص جوجه زینتی به تغذیه آنها بپردازید.

بهترین دستگاه برای جوجه کشی کاسکو کدام است؟

ذکر این نکته بسیار مهم است که با دستگاه های معمولی و یا دستگاه های دست ساز نمیتوان نتایج قانع کننده از جوجه کشی کاسکو به دست آورد. چرا که جوجه کشی از تخم نطفه دار کاسکو به یک دستگاه جوجه کشی کم ظرفیت و دقیق و اتوماتیک نیاز دارد.

برای جوجه کشی کاسکو می توان از دستگاه جوجه کشی خارجی و یا ایرانی استفاده نمود. معروف ترین دستگاه جوجه کشی خارجی برای پرنده های زینتی همچون کاسکو و دیگر طوطی سانان، محصول ۲۴ تایی آرکام ساخت کره جنوبی می باشد. این دستگاه کیفیت بی نظیر و دقت بسیار بالایی دارد. در بین نمونه های داخلی نیز به جرأت می توان گفت که دستگاه جوجه کشی ایزی باتور ۶ توانایی جوجه کشی از پرندگان زینتی و طوطی سانان را دارد.

ایزی باتور ۶ در حقیقت ساختاری همانند آرکام ۲۴ تایی دارد و نوع سنسور دما و رطوبت، نحوه رطوبت رسانی، نوع شانه ها و جنس بدنه آنها یکی است. اما در سیستم چرخشی این دو دستگاه تفاوت اساسی وجود دارد. دستگاه آرکام ۲۴ تایی به صورت ۹۰ درجه و گهواره ای تخم های نطفه دار را میچرخاند. اما در ایزی باتور ۶ چرخش تخم ها به صورت افقی و غلطکی و با زاویه کامل ۳۶۰ درجه انجام میگیرد. این نحوه چرخش برای جوجه کشی بسیار عالی بوده و به همین دلیل است که دستگاه ایزی باتور ۶ هچ بالایی از خود ارائه میدهد.

ناگفته نماند که دستگاه جوجه کشی آرکام ۲۴ تایی از قطعات الکترونیکی و تکنولوژی ساخت پیشرفته ای برخوردار بوده و قیمت این دستگاه نیز بسیار بالا می باشد. ایزی باتور ۶ به لحاظ کیفیت تقریبا همسان با دستگاه ۲۴ تایی آرکام می باشد که با قیمت بسیار مناسب و خدمات پس از فروش به بازار عرضه میگردد.

انتخاب نوع دستگاه کاملا به مصرف کننده بستگی دارد هر دو دستگاه با کمی امکانات متفاوت برای جوجه کشی از طوطی سانان ایده آل بوده و امتحان خود را پس داده اند.

۳.۷ ۱۰ votes
امتیازدهی به مقاله