نطفه دار بودن تخم را چگونه و از چه راحی می توان تشخیص داد ؟

یکی از اصلی ترین شرط هایی که برای جوجه کشی موفق در نظر گرفته می شود کیفیت و نطفه دار بودن تخم می باشد . همین امر باعث شده تا افراد برای اطمینان از این مهم از شیوه نطفه سنجی یا همان نور بینی بهره گیری کند؛ چرا که در این حالت به راحتی می توان تشخیص داد که آیا تخم برای جوجه کشی مناسب است یا نه . در این پست سعی خواهیم کرد مهمترین نکات در نطفه سنجی از پرندگان مختلف  را بیان نماییم .

نوبینی یا کندلینگ

از چه روش هایی برای نطفه سنجی استفاده می شود ؟

بهترین روشی که برای این امر استفاده می شود  کندلینگ نام دارد که از نظر افراد حرفه ای و صاحب نظر  در این زمینه بسیار کاربردی می باشد . برای کندلینگ ابتدا باید کارتنی در ابعاد ۲۵ در ۲۵ یا ۳۰ در ۳۰ خریداری نموده و قسمت داخلی آن را به طور کامل با فویل آلومینیومی کاور کنید . در قسمت کفی کارتن باید یک لامپ اس ام دی (SMD) قرار داده و سیم کشی آن دقت کافی را به خرج دهید .

قسمت درب را برش داده به جای آن یک عکس رادیولوژی خالی (شسته شده) و یا شیشه سبک قرار دهید . اکنون می توانید چراغ اتاق را خاموش کرده و شانه ای که حامل تخم های نطفه دار است را بر روی کارتن بگذارید تا با روشن کردن چراغ مخصوص کندلینگ یا همان چراغ نطفه سنج ، نور به سمت تخم ها هدایت شود .

در این هنگام شما با چند حالت مواجه خواهید شد؛ تخم هایی که نور را به راحتی از خود عبور می دهند به عنوان خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند . این در حالیست که برخی از تخم ها کاملاً کدر بوده و نور را از خود عبور نمی دهند؛ توجه داشته باشید که این نوع تخم ها فاسد و گندیده هستند و باید آنها را دور بریزید .

دستگاه جوجه کشی 64 تایی شترمرغ
دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۶۴ تایی

بر اساس بررسی های انجام شده زمان مناسب برای نطفه سنجی بین روز های ۷ تا ۱۰ می باشد .

با تابش نور برخی خواهد دید که برخی از تخم ها دارای رگه هایی مانند تار عنکبوت می باشند که به حالت نبض دار تکان می خورد. تخم های که در این شرایط هستند نطفه دار بوده و برای جوجه کشی مورد استفاده قرار می گیرد . در واقع شما برای جوجه کشی موفق تنها باید تخم ها رگه دار را در دستگاه قرار داده و مابقی را دور بریزید .

شیوه ذکر شده تحت عنوان کندلینگ شناخته می شود که یکی از بهترین ، سریع ترین و مطمئن ترین راه ها برای نطفه سنجی می باشد . باید به این نکته نیز توجه کنید که در این حالت اتلاف دما و رطوبت نیز به حداقل میزان ممکن می رسد و شما می توانید در سریع ترین زمان ممکن نطفه سنجی را به انجام برسانید .

بررسی تخم نطفه دار 

تخم نطفه دار در یک تعریف دقیق زمانی حاصل می شود که اسپرم توسط خروس به ناحیه شیپور مرغ منتقل شده و با تخمک ترکیب شود . اگه کیفیت و میزان نطفه داری تخم ایده آل و استاندارد نباشد تخم در داخل دستگاه جوجه کشی به جوجه تبدیل نخواهد شد و در این حالت باید دور ریخته شوند .

خروسی که برای نطفه دار کردن تخم ها مورد استفاده قرار می گیرد باید جوان و سالم باشد و تغذیه و استراحت آن باید در حالت ایده آل انجام شود .

تهیه تخم نطفه دار

یکی از مهم ترین فاکتور ها برای موفقیت در جوجه کشی حضور ویتامین های E و A  و همچنین پروتئین به مقدار کافی می باشد؛ به طوری که اگر تنها یک از آنها به میزان کافی تامین نشود تاثیر قابل توجهی در کاهش میزان نطفه داری تخم ها خواهد گذاشت .

علاوه بر این دمای پایین محیط و آب و هوا سرد خود یکی از اصلی ترین دلیل های کاهنده تولید اسپرم در خروس است . البته در صورت بالا بودن دمای محیط و همچنین در آب و هوای گرم پرورش دهنده نمی تواند تخم های تولید شده را جمع آوری و انبار کند .

نور در نطفه دار بودن تخم چه تاثیری دارد ؟

یکی از اصل هایی که باید در سالن نگهداری پرنده به عنوان مهم در راس توجهات قرار داده شود تامین نور کافی می باشد . در این حالت غده هیپوفیز هورمون های لازم در خروس را ترشح کرده و این امر باعث بزرگ شدن بیضه ها و نهایتاً تولید اسپرم بیشتر می شود .

البته سلامت خود مرغ و همچنین سن آن برای تولید تخم نطفه دار خود کم تاثیر گذار نیست . توجه داشته باشید که با افزایش تخم گذاری اصولاً کیفیت خود تخم ها نیز افزایش پیدا می کند .

در واقع تخم های تولید شده در ابتدای کار از اندازه کوچکی برخوردار بوده و به همین دلیل میزان نطفه در آنها پایین می باشد . با ادامه یافتن تخم گذاری علاوه بر این که اندازه تخم ها بزرگتر می شود نطفه داری آنها نیز بالا می رود .

بررسی شیوه های مختلف 

برای نطفه سنجی می توان از شیوه های مختلفی بهره برد ولی در هر حال باید این مهم در بازه زمانی ۷ تا ۱۰ روز انجام شود . هوشیار باشید که برخی از شرکتها چراغ قوه های کوچکی را تحت عنوان نطفه سنج با قیمت بالا به فروش میرسانند که شما با استفاده از این وسیله قادر به نطفه سنجی تخم ها نخواهید بود .

۳.۵ ۶ votes
امتیازدهی به مقاله