دمای سالن پرورش بلدرچین و عوامل موثر بر آن :
بلدرچین بعنوان یک جانور خون گرم توانایی حفظ و کنترل دمای بدن خود را در یک محدوده معین داراست. لیکن این حیوان نیز مانند سایر جانداران دیگر درجه حرارت نرمالی را که خاص خود اوست و در سنین مختلف کتغیر است. داراست که در محدوده دمایی ۲۱-۳۸ درجه سانتی گراد است و با توجه دمایی حیوان متغیر میشود . به این محدوده دمایی درجه حرارت آسایش بلدرچین می گویند که باز هم رقم دقیقی نیست.

 

اگر دمای محیط پرورش بلدرچین از این محدوده بیشتر شود به آن لفظ استرس گرمایی بلدرچین اطلاق می کنیم و اگر دمای محیط کمتر باشد به آن لفظ استرس سرمایی بلدرچین اطلاق می کنیم ، که در هر دو صورت باعث اذیت و لطمه پرورشی به حیوان می شود.
همانگونه که گفته شد درجه حرارت آسایش به فاکتورهای دیگری نظیر سن، نژاد، رطوبت، تا حدودی جنس و شرایط فیزیولوژیک خاص پرنده که متغییر است وابسته است پس برای داشتن یک دمای استاندارد و مناسب برای بلدرچین ها باید به صفحات بعد رجوع داشته باشیم. تعیین کننده دمای آسایش پرنده دمای بدن خود بلدرچین است که حدود ۲/۵ درجه سانتی گراد با ضربان قلب ۵۵۰ عدد در دقیقه است.

 

دستگاه جوجه کشی 168 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی

در ادامه مقاله دمای سالن پرورش بلدرچین هر پرورش دهنده زیرک برای شناخت و کنترل دمای یک فارم پرورش بلدرچین یا حتی هر نوع دام دیگر در ابتدا نیاز به این دارد که بداند عواملی که در فارم او ایجاد حرارت یا برودت میکنند کدامند؟ لذا برای درک این موضوع عوامل گرمازای زیر را نام می بریم.
۱. گرمای معمولی بدن پرنده که همانند سایر جانداران به علت متابولیسم بدن حیوان و سوخت و ساز سلولی آن ایجاد می شود.
۲. دفع مدفوع که به همراه آن بخشی از دمای بدن نیز از بدن خارج می شود.
۳٫ دفع تخم و مدفوع که به دلیل ذکر شده برای دفع ایجاد گرما و حرارت می کند.
۴٫ دمای هوای بیرون سالن که طبیعتاً بی تاثیر در دمای هوای داخل سالن پرورش بلدرچین نیست و بسته به نوع اقلیم و فصل سال متغییر است.
البته از این مهم نباید غافل شد که برخی عوامل دیگر نظیر شرایط عایق بندی سالن، جنس کف سالن و اندازه گله در دمای سالن موثر هستند.

 

دمای سالن پرورش بلدرچین

دمای سالن پرورش بلدرچین

عواملی که به موجب آن ها باید دمای محیط را تنظیم نمود شامل :
۱. تغذیه پرنده به رطوبت و دمای محیط بستگی دارد بدین صورت که هر چه دما بالاتر رود و یا رطوبت کمتر شود تغذیه و اشتهای پرنده به دلیل مسائل فیزیولوژیک کمتر می شود و یا برعکس هر چه دمای محیط پائین تر بیاید و یا رطوبت نسبی هوا بالاتر رود اشتهای پرنده به همان نسبت افزایش می یابد تا آنجایی که به حداکثر میزان خود برسد.
۲. در بلدرچین با افزایش سن دستگاه حرارت مرکزی کاملتر شده و به تدریج باید دمای سیستم های حرارتی خود را کاهش دهیم و یا برعکس در فصول گرم سال باید به فعالیت سیستم های برودتی و گاها رطوبتی خود بیافزائیم .
۳. تنظیم درجه حرارت به عنوان یک عامل باز دارنده شیوع اکثر بیماری ها از درجه اهمیت ویژه ای برخوردار است .
۴ در صورت نداشتن تعادل در دمای محیط احتمال اختلال در کمیت و کیفیت محصولات بلدرچین نظیر گوشت و تخم آن از درصد بالایی برخوردار است و باید توجه داشت که دما در این مورد بسیار حائز اهمیت است.
۵. باید به مهمترین نکته تنظیم دما بدین گونه توجه کرد که اکثر طیور به تغییرات دما پاسخ می دهند و به آن ها نوعی استرس به نام استرس دمایی وارد می شود پس باید حتی الامکان از این امر خودداری نمائیم
۶ – در تنطیم همزمان رطوبت و دما باید به این نکته توجه داشت که پرنده ها به تغییرات دما بیش از تغییرات رطوبت حساس هستند پس باید تغییرات دما و حرارت را در اولویت کارهای خود قرار دهیم .
۷ – دمای محیط و بدن بلدرچین ها در شب هنگام به دلیل کاهش فعالیت پرنده ها کاهش می یابد و در روز به دلیل افزایش فعالیت آن ها افزایش می یابد که باید در فعال کردن یا عدم فعال کردن تمام سیستم ها این موضوع را در نظر بگیریم .

 

کلمات مرتبط : دمای سالن پرورش بلدرچین ، دمای مورد نیاز سالن ، سالن نگهداری بلدرچین ، سالن بلدرچین گوشتی ، دمای سالن بلدرچین گوشتی

 

 

دستگاه های جوجه کشی

 

۳.۳ ۴ votes
امتیازدهی به مقاله