در این بحث یعنی راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی ما قصد داریم به سوالات مهم شما قبل از خرید پاسخ داده و شما را برای یک انتخاب مناسب آماده کنیم .دستگاه  یا همان ماشین جوجه کشی چیست و چه معیار هایی برای انتخاب یک دستگاه جوجه کشی مناسب میتواند مفید باشد ؟ زمانی که شما دنبال خرید یک دستگاه هستید ابتدا بایستی با انواع آن آشنا شده و معایب و مزایا هر کدام از  آن ها را به صورت دقیق بررسی کرده باشید . ما قصد داریم در این بخش شما را به صورت کامل برای انتخاب یک دستگاه جوجه کشی مناسب راهنمایی کرده و شما را در مسیر موفقیت همراهی کنیم .امروزه انکوباتور ، یکی از اساسی ترین لوازم مهم و مورد نیاز افرادی می باشد که در زمینه پرورش طیور به صورت حرفه ای یا حتی آماتور مشغول به کار می باشند .در این مبحث یعنی راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی شما را برای یک انتخابی صحیح آماده خواهیم کرد.

دستگاه جوجه کشی چیست ؟

قبل از این که ادامه راهنمای خرید ماشین جوجه کشی را مطالعه کنید ابتدا باید بگوییم ،ماشین جوجه کشی در واقع همان طور که از نام آن پیداست برای فرایند جوجه آوری از تخم نطفه دار پرندگان مورد استفاده قرار میگیرد . اگر شما یک دستگاه جوجه کشی داشته باشید کافیست تخم نطفه دار را چه با تامین از گله طیور خود یا چه با خرید از فروشندگان  ، در داخل آن قرار داده و با تکمیل پروسه یا فرایند جوجه آوری به سبک مدرن ، از تکثیر گله پرندکان خود لذت ببرید .

انواع دستگاه جوجه کشی 

ماشین جوجه کشی را میتوان به چند دسته عمده تقسیم کرد ، اولین دسته دستگاه های صنعتی می باشند که در ابعاد بزرگ و ظرفیت بیش از ۱۲۶  می باشد . دومین دسته از ماشین آلات جوجه کشی ، نیمه صنعتی بوده و دارای ظرفیت ۱۲۶ و ۱۶۸ می باشند . رده خانگی دستگاه های انکوباتور نیز سومین نوع آن ها می باشند که ظرفیت کمتری نسبت به دسته اول و دوم را دارا می باشند . در ادامه راهنمای خرید ماشین جوجه کشی به بررسی و مقایسه دستگاه جوجه کشی صنعتی و نیمه صنعتی و همچنین ماشین جوجه کشی خانگی خواهیم پرداخت .

ماشین جوجه کشی صنعتی

انواع ماشین جوجه کشی صنعتی همانطور که به آن اشاره کردیم ، دارای ظرفیت بیشتری می باشند . ظرفیت این دستگاه ها بین ۱۲۶ تا چند هزار می باشد که در مراغداری ها و مزرعه پرورش طیور بزرگ از این دستگاه ها استفاده می کنند تا همزمان بتوانند چند هزار و یا صد ها تخم را داخل آن قرار داده و اقدام به جوجه کشی کنند.  این دستگاه ها ابعاد بزرگتری را دارا می باشند که یک نکته مهم می باشد و در قبل از انتخاب باید به آن توجه داشته باشید. توجه داشته باشید که سرمایه نیز برای خرید ماشین جوجه کشی بسیار مهم می باشد زیرا زمانی که میخواهید به خرید اکنوباتور صنعتی اقدام کنید بایستی دقت داشته باشید که قیمت دستگاه جوجه کشی صنعتی نسبت به خانگی گران تر می باشد.

آرکام 50 خارجی
دستگاه جوجه کشی کره ای ارکام

راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی نیمه صنعتی

 

دستگاه های جوجه کشی نیمه صنعتی

این ماشین آلات جوجه کشی ظرفیتی ما بین دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی را داشته و هم می توانید به عنوان خانگی و هم صنعتی از آن ها استفاده کنید .  . اندازه و ابعاد این دستگاه ها به گونه ای می باشد که می توانید در داخل یک اتاق کوچک نیز از آن ها استفاده کنید . ظرفیت این ماشین آلات ۱۲۶ الی ۱۶۸ می باشد.

معرفی دستگاه جوجه کشی خانگی در راهنمای خرید ماشین جوجه کشی

در این بخش از راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی میخواهیم شما را با دستگاه جوجه کشی خانگی آشنا کنیم و معیار های مهمی را در این باره برایتان تبیین کنیم. ابتدا می بایست توجه داشته باشید که قصد جوجه کشی از چه تعداد تخم پرنده مورد نظرتان را دارید . آیا میخواهید در خانه و با نظارت بیشتر عمل جوجه آوری را تجربه کنید ؟ آیا میدانید دستگاه جوجه کشی خانگی چه ویژگی هایی را دارا می باشد ؟

باید دقت داشته باشید با توجه به این که ظرفیت دستگاه های جوجه کشی خانگی کمتر از ۹۶ تعداد تخم (تعداد بر حسب تخم مرغ) می باشد بنابر این میتوانید در محدوده چند الی ۹۶ تخم را جوجه کشی کرده و لذت ببرید . توجه داشته باشید که پارامتر های مختلفی برای انتخاب یک دستگاه جوجه کشی خانگی مناسب وجود دارد و بایستی ابتدا به این سوال پاسخ دهید که بهترین دستگاه جوجه کشی خانگی چه ویژگی هایی باید داشته باشد و سپس برای خرید ماشین جوجه کشی خانگی اقدام کنید.

این دستگاه ها بسیار طراحی زیبایی داشته و به راحتی قابل حمل می باشند و در خانه میتوانید حتی بر روی یک میز کوچک (با رعایت بهداشت محیط ) از آن ها استفاده کنید . توجه داشته باشید که این دستگاه ها را معمولا برای جوجه کشی از پرندگان خاص و گران قیمت بیشتر استفاده می کنند . زیرا به دلیل اهمیت بسیار زیاد تخم این پرندگان ، کاربران نیاز خواهند داشت به صورت منظم و دائمی بر عملکرد دستگاه تسلط داشته باشند . هر چقدر بتوانید بیشتر در دوران جوجه کشی بر این فرایند نظارت داشته باشید راندمان جوجه کشی شما افزایش خواهد یافت زیرا از خطرات خارجی مانند قطعی برق و یا دیگر موارد که فرایند جوجه کشی را به شدت تهدید میکنند با خبر بوده و سریعا اقدام به رفع آن ها خواهید کرد .

معیار های مهم در راهنمای انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب چیست ؟

ما در ادامه شما را با تمام نکات مهم و مورد نیاز برای یک انتخاب مناسب آشنا خواهیم کرد تا بتوانید با خواندن این راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی ، درک درستی از یک ماشین جوجه کشی و انواع آن را داشته و از نکات مهم آن برخوردار شوید . برای درک بهتر و آشنایی کامل شما ، هر یک از نکات را به صورت کامل و جداگانه برایتان تبیین خواهیم کرد . 

قصد جوجه کشی از چه پرنده ای را دارید ؟

اولین مرحله در انتخاب و راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی ، این می باشد که بدانید قصد جوجه کشی از چه پرنده ای را دارید . همانطور که میدانید تخم انواع پرندگان تفاوت های ساختاری بسیاری با هم دارند . این تفاوت ها میتواند در رنگ پوسته ، اندازه تخم  و حتی درجه ارزش غذایی مشهود باشد . اما آنچه که در جوجه کشی بسیار اهمیت دارد اندازه تخم ها و در مواردی خاص اصول منحصر به فرد جوجه کشی از برخی تخم ها می باشد  که در ادامه به صورت تخصصی بیان میکنیم .

به عنوان مثال تخم شترمرغ یکی از بزرگترین تخم پرندگان می باشد که نمیتوان اندازه آن را با تخم مرغ مقایسه کرد . در رده تخم های کوچک نیز میتوان به تخم بلدرچین یا کبک اشاره کرد . در بازار شانه هایی مخصوص تخم ها مختلف وجود دارد که این موجب میشود در داخل یک دستگاه تعداد مشخصی از یک نوع تخم را بتوانید قرار دهید . هر چقدر اندازه تخم بزرگتر باشد تعداد کمتری از آن میتوان در داخل دستگاه جای داد. به خاطر داشته باشید به صورت استاندارد در کاتالوگ محصولات جوجه کشی ظرفیت دستگاه را بر حسب تخم مرغ مشخص میکنند اما این تعداد برای سایر تخم ها صدق نخواهد کرد و بایستی اطلاعات تکمیلی محصول را مورد بررسی قرار دهید .

برای مثال اندازه تخم بلدرچین بسیار کوچک تر از تخم مرغ می باشد در نتیجه همانطور که در تصویر مشاهده میکنید داخل یک شانه در ابعاد استاندارد میتوان فقط ۴۲ عدد تخم مرغ قرار داد این در حالیست که شانه بلدرچین در همین ابعاد تعداد بیشتری تخم بلدرچین را میتواند در خود جا دهد.

اندازه تخم پرندگان در راهنمای خرید ماشین جوجه کشیهمچنین میزان حساسیت جوجه کشی از تخم پرندگان نیز متغیر می باشد . به گونه ای که حساسیت در جوجه کشی از تخم پرندکان خاص و زینتی بسیار زیاد بوده و باید دستگاهی بسیار دقیق و البته با ظرفیت کم تر داشته باشید .

زمانی که شما میخواهید به عنوان مثال برای جوجه کشی از طاووس اقدام به خرید ماشین جوجه کشی کنید باید نسبت به میزان حساسیت جوجه کشی از طاووس اقدام به انتخاب یک نوع مناسبی از آن کنید . در مرحله اول باید دقت داشته باشید که چه تعداد تخم طاووس میتوانید خریداری کرده یا از گله خود جمع آوری کنید . از آن جایی که این پرنده بسیار با ارزش بوده و کمیاب نیز می باشد قیمت تخم این پرنده بسیار زیاد می باشد . در واقع قیمت تخم طاووس چندین برابر اکثر پرندگان می باشد . بنابر این ممکن است تعداد بسیار محدودی از آن را خریداری کنید . با این حساب اگر شما بخواهید برای شروع کار از تعداد انگشت شماری تخم طاووس جوجه کشی کنید نیازی به یک دستگاه با ظرفیت زیاد نخواهید داشت . در این حالت حساسیت و کیفیت و میزان راندمان دستگاه تعیین کننده خواهد بود .

دستگاه اتوماتیک یا دستی ؟

یکی دیگر از مواردی که در عمل جوجه کشی و انتخاب دستگاه مناسب دخیل می باشد ، اتوماتیک یا غیر اتوماتیک و دستی بودن دستگاه می باشد . زمانی که شما یک دستگاه اتوماتیک دارید کارتان بسیار آسان خواهد بود زیرا تمام فرایند جوجه کشی بر عهده دستگاه بوده و زمان شما را نخواهد گرفت .

به دلیل این که چرخش یکی از عوامل مهم در میزان راندمان جوجه کشی می باشد بهتر است این عمل به صورت دقیق و مرتب و به صورت استاندارد انجام گیرد تا راندمان مناسبی را داشته باشید .

توجه به داشتن خدمات پس از فروش در انتخاب دستگاه جوجه کشی

میخواهیم شما را با یکی دیگر از مهم ترین عوامل مهم و قابل توجه  در  راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی آشنا کنیم .ماشین جوجه کشی مانند تمام دستگاه ها و ماشین آلات الکتریکی میتواند به عناوین مختلفی دچار خرابی شده و نیاز به تعمیر داشته باشد .

زمانی که شما در طول دوره فرایند جوجه کشی می باشید ، برایتان بسیار ضروری می باشد تا دستگاهتان در وضعیت کاملا سالم بوده و تمامی بخش های آن به صورت منظم و دقیق کار خود را انجام دهند . زمانی که دستگاه شما دچار مشکل شد تنها راه چاره این می باشد که آن را به دست یک فرد متخصص بسپارید تا آن را تعمیر و عملکرد آن را بهبود دهد.

در هنگام خرید بایستی توجه داشته باشید که  آیا دستگاهی که می خواهید آن را خریداری کنید دارای گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی می باشد یا خیر . با توجه دقیق به این موضوع میتوانید خود را از افتادن در تله شرکت های جعلی که صرفا دنبال منافع خود می باشند مصون نگهدارید و یک انتخاب مناسب تری داشته باشید .

برای راحتی کار و آسودگی خاطر از خدمات و اعتبار یک شرکت می توانید توجه داشته باشید که شرکت مورد نظر در شهر شما نمایندگی فروش و نمایندگی خدمات پس از فروش داشته باشد و دسترسی کاملی به آن ها داشته باشید .

سخت افزار و بدنه دستگاه جوجه کشی

یک انکوباتور از سخت افزار های مختلفی تشکیل می شود که هر کدام کار خاص خود را دارند . هر یک از این بخش ها بایستی کیفیت مناسبی داشته باشند تا بتوانیم کارایی مفیدی از دستگاه را انتظار داشته باشیم . در برخی موارد ممکن است تفاوت هایی در بعضی بخش های سخت افزاری  وجود داشته باشد و شما را در انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب دچار سردرگمی کرده باشد .

در ادامه بحث راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی سعی میکنیم شما را با بخش های مهم یک ماشین جوجه کشی آشنا کنیم و تفاوت ها آن ها را مقایسه کرده معایب و محاسن هر یک را برایتان بازگو کنیم .

بدنه دستگاه جوجه کشی و انواع مورد استفاده آن

امروزه شرکت ها تولید کننده مختلفی در دنیا و حتی در سطح کشور از پوشش ها و سطوح مختلفی برای بدنه دستگاه خود استفاده میکنند .در ادامه راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی شما را دعوت میکنیم به یکی از معیار های مهم در انتخاب یک ماشین جوجه کشی مناسب دقت کرده و آن را در انتخاب های خود لحاظ کرده باشید.

دستگاه جوجه کشی با بدنه فلزی :

یک نوع از ماشین های جوجه کشی در بازار شامل بدنه فلزی می باشد یعنی سطح بیرونی و حتی داخلی آن ها را لایه ای از فلز پوشش میدهد . دستگاه های فلزی شاید برایتان در نگاه اول مقاوم تر به نظر برسند اما این تنها ظاهر قضیه می باشد . از آن جایی که این دستگاه ها در معرض رطوبت و آب قرار دارند بعد از یک دوره کوتاه شروع به زنگ زدگی خواهند کرد .

برای مثال یکی از فلزاتی که برای بدنه این دستگاه ها استفاده می شود ورق گالوانیزه می باشد . این ورق ها بر روی خود لایه بسیار نازکی از قلع را برخوردار می باشند . زمانی که آن را در معرض رطوبت قرار دهیم به مرور زمان خاصیت خود را از دست داده و دچار پوسیدگی یا زنگ زدگی می شوند .

زمانی که بدنه یک دستگاه زنگ زده میشود تاثیر بسیاری در مقاومت و حتی طول عمر و در درجه بالاتر تاثیر مستقیمی بر راندمان دستگاه جوجه کشی دارد .

 همچنین بدنه فلزی علاوه بر پوسیدگی میتواند کار شما را برای ضدغفونی کردن دستگاه دشوار کند. زیرا زمانی که دستگاه شما فلزی می باشد قطعات بخش های مختلف بدنه با یک سری پیچ یا پرچ هایی به هم متصل می شوند که بستر بسیار مناسبی برای رشد میکروب ها و ویروس ها خواهد بود و پاک سازی آن دشوار می باشد . این امر موجب کاهش میزان راندمان جوجه کشی شده و یک عیب اساسی محسوب می شود.

نمونه دستگاه جوجه کشی با بدنه پی وی سی

 

دستگاه جوجه کشی با بدنه  PVC  :

پی وی سی یکی از پلیمر هایی می باشد که امروزه در بخش های مختلفی از تجهیزات صنعتی و خانگی استفاده می شود . زمانی که از این پلیمر برای بدنه دستگاه جوجه کشی استفاده می شود ، به دلیل داشتن قابلیت شست و شو می توانیم به میزان زیادی دستگاه خود را هر بار پس از یک دوره جوجه کشی  ، ضد عفونی کرده و با این کار راندمان دستگاه خود را افزایش دهیم . زیرا باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا به راحتی میتوانند از سطوح pvc تمیز شده و به تخم های داخل دستگاه آسیب نزنند.

علاوه بر این قابلیت ، دستگاه هایی که با پی وی سی ساخته می شوند وزن بسیار کمتری نسبت به ماشین آلات فلزی داشته و ما را در حمل و نقل آن یاری میکنند . ساختار ورق های پی وی سی به این شکل می باشد که یک لایه پفکی مابین دو لایه شفاف قرار میگیرد که آن دو لایه علاوه بر زیبایی ، دوام آن را افزایش میدهد. علاوه بر این دیگر با داشتن یک بدنه از جنس پی وی سی خیالتان راحت خواهد بود که سالها سالم مانده و مشکلاتی مانند زنگ زدگی و … دیگر در آن معنا نخواهد داشت .

 

ویدئو برش و آماده سازی ورق های PVC برای بدنه دستگاه جوجه کشی

 

 

داشتن سیستم برق اضطراری 

همانگونه که میدانید ماشین های جوجه کشی با برق ۲۲۰ ولت شهری کار میکنند . زمانی که در اوج بار مصرف برق قرار دارید ممکن است به مدت طولانی  دچار قطعی سراسری شده و فرایند جوجه کشی شما را با مشکلات اساسی روبرو کند . زمانی که دستگاه شما در حین جوجه کشی می باشد ، رطوبت و دما دو پارامتر اساسی می باشند . اگر بیش از یک ساعت دما مورد نیاز توسط سیستم دستگاه تامین نشود دچار آسیب جدی به تخم ها می شود و در اغلب موارد موجب مرگ جنین داخل تخم می شود .برای رفع این مشکل برخی دستگاه ها دارای سیستم برق اضطراری می باشند تا در مواقع ضروری با متصل کردن آن به باتری ماشین بتوانید دستگاه خود را در حالت کار باقی نگه داشته و از آسیب دیدن تخم های داخل آن جلوگیری کنید .

سیستم برق اضطراری در راهنمای خرید ماشین جوجه کشی

 

سنسور ها و برد کنترلر ، یک نکته اساسی در انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب

زمانی که یک انکوباتور که تشکیل شده از قطعات مختلف می باشد ، برای به کار اندازی قطعات خود و رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند یک سیستم کنترلی و هوشمند می باشد . به این سیستم الکتریکی برد کنترلر گفته می شود . اگر این بخش از کارکرد مطلوبی برخوردار باشد می تواند به خوبی عملکرد دستگاه را کنترل کند . در ادامه راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی به معرفی انواع سنسور ها خواهیم پرداخت .

برد کنترلر دستگاه جوجه کشی که اصلی ترین بخش آن می باشد بایستی از قطعات مرغوب و با کیفیت تولید شده باشد و در کنار کیفیت قطعات بایستی دارای یک سری قابلیت ها نیز بوده و کار شما را برای تجربه یک دوره جوجه کشی خوب آسان سازد . به عنوان مثال در برخی دستگاه ها قابلیتی همچون سختگو بودن و یا کنترل از راه دور مطرح می باشد . بودن این قبیل ویژگی ها میتواند در کار شما بسیار موثر بوده و مفید واقع شود .

به یاد داشتنه باشید که برد کنترلر یک دستگاه میتواند بنابر عناوین گوناگونی و حتی در برخی موارد به علت سهل انگاری دچار آسیب شده و عملکرد کل دستگاه مختل گردد . در چنین مواقعی همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم ، داشتن خدمات پس از فروش و گارانتی میتواند بسیار مفید واقع شود .

سنسور ها :

با توجه به حساسیت دما در دوران جوجه آوری باید بگوییم این بخش یکی از مهم ترین مباحث راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی می باشد . سنسور ها ابزاری برای سنجش میزان رطوبت و دما می باشند که در داخل ماشین انکوباتور قرار داده میشوند تا با جمع آوری داده ها و اطلاعاتی در مورد دما و رطوبت داخل دستگاه ، آن ها را به برد کنترلر انتقال داده و با این فرایند کنترلر قادر به کنترل دما و رطوبت خواهد شد .

چنانچه به عنوان مثال سنسور دما دچار نقص شده و اطلاعات درستی از داخل دستگاه به کنترلر منتقل نکند ، عملکرد کنترلر نیز اشتباه خواهد شد و این میتواند به شدت به تخم های داخل دستگاه اسیب زده و فرایند جوجه کشی را ساقط کند.

بنابرین سنسور ها نیز یکی از مهم ترین بخش های دستگاه های جوجه کشی می باشند که میبایستی مرغوب و با کیفیت بوده و همچنین دقت زیادی داشته باشند .

انواع سنسور های پر استفاده در بازار

 

سنسور NTC مورد استفاده در برخی ماشین های جوجه کشی :

این سنسور یکی از سنسور های موجود در بازار می باشد که کاربرد زیادی در صنعت روز دنیا دارد . اما آیا این سنسور کارایی مناسبی برای استفاده در ماشین های جوجه کشی خواهد داشت ؟

همانطور که میدانید دما در فرایند جوجه آوری یک پارامتر بسیار مهم می باشد . زمانی که بخواهیم فرایند جوجه کشی دقیق و با راندمان زیاد را تجربه کنیم می بایست دمای داخلی دستگاه را به صورت دقیق تنظیم کرده و نوسان دما را به حداقل برسانیم . دقت و حساسیت دما در یک انکوباتور باید در حدود ۰.۰۱ درجه سانتی گراد باشد .

زمانی که جنین پرنده در داخل تخم مراحل رشد خود را طی میکند حساسیت بسیار زیادی به تغییرات دما داشته و باید دمای مناسب و ایده آلی را برای سلامت آن به وجود آوریم .

سنسور NTC  با اینکه در تجهیزات صنعتی مختلفی کارایی مناسبی دارد اما به دلیل حساسیت سنجش دمای کم نمیتواند گزینه مناسبی برای یک دستگاه جوجه کشی باشد .

سنسور و یا حسگر های NTC  یک نوع مقاومت وابسته به دما محسوب می شوند . زمانی که یک سنسور NTC  را بخواهیم برای سنجش دما استفاده کنیم نیاز به یک مداری خواهد بود که تغییرات مقاومت آن را دریافت و به پارامتر های قابل سنجش توسط پردازنده تبدیل کنیم . این مدار به صورتی می باشد که با تغییرات دما میتواند دچار نوسان شده و دقت حساسیت فرایند سنجش دما را به حد قابل توجهی کم کند .

با این تعاریف که در این بخش از  راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی بیان کردیم ، میزان حساسیت سنجش دما این سنسور چیزی در حدود ۵ الی ۱ درجه سانتی گراد می باشد . این حساسیت دما می تواند بسیار در کاهش راندمان جوجه کشی اثر گذاشته و حتی موجب مرگ جنین در داخل تخم شود . زمانی می توانیم از این سنسور استفاده کنیم که مانند تجهیزات گرمایشی مانند کوره های مختلف و یا هیتر های سالن گلخانه و … حساسیت به سنجش دما بسیار مهم نبوده و میتوان به این سنسور و این میزان از حساسیت سنجش دما در آن تجهیزات اعتماد کرد .

سنسور NTC و معرفی آن در راهنمای خرید ماشین جوجه کشی

 

همچنین برای این که بتوانیم رزولوشن دمایی زیادی را با استفاده از این سنسور داشته باشیم می بایست از یک نوع ADC استفاده کنیم . در حالت عادی تمام پردازنده هایی که برای دستگاه جوجه کشی استفاده می شوند قدرتی محدود را دارا می باشند . یعنی این پردازنده ها فقط  می توانند ۱۰ بیت از داده ها را دریافت و پردازش کنند  که در این صورت دقت بسیار کم خواهد بود .و قادر نخواهیم  بود با دقت بسیار زیاد دمای محیط را توسط این سنسور دریافت کرده و آن را مورد سنجش قرار دهیم . بنابر این برای این که دقت دستگاه جوجه کشی در سنجش دما بیشتر شود بایستی یک ADC  را به مدار آن افزود که قیمت آن را به شدت افزایش خواهد داد ، به این صورت که با این عمل میتوان ۱۵ بیت از داده ها را دریافت و پردازش کرد که دقت آن بیشتر خواهد شد . متاسفانه شرکت های سازنده دستگاه های جوجه کشی برای کاهش قیمت تمام شده این راه حل را استفاده نکرده ..

دقت یک سنسور دما می بایست در حد ۰.۰۱ بوده و تغییرات دما داخل دستگاه را با سرعت و دقت زیاد مورد سنجش قرار دهد. از آن جایی که جنین داخل تخم حساسیت بسیار زیادی به میزان دما دارد ، بایستی دما مطلوب رشد آن را تامین کنیم .

چنانچه به عنوان مثال سنسور دما دچار نقص شده و اطلاعات درستی از داخل دستگاه به کنترلر منتقل نکند ، عملکرد کنترلر نیز اشتباه خواهد شد و این میتواند به شدت به تخم های داخل انکوباتور آسیب زده و فرایند جوجه آوری را ساقط کند.

بنابرین سنسور ها نیز یکی از مهم ترین بخش های دستگاه های جوجه کشی می باشند که میبایستی مرغوب و با کیفیت بوده و همچنین دقت زیادی داشته باشند .

درصد خطا سنسور NTC

 در تصویر فوق میتوانید درصد خطا سنسور NTC  را مطالعه کنید . برگرفته شده از وبسایت معتبر www.resistorguide.com

تمامی نکات بیان شده در راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی بر اساس واقعیت های موجود و با بهره گیری از منابع و تجربیات افراد با تجربه و وبسایت های جهانی می باشد .

 

 

سنسور LM 35  :

این سنسور از جمله سنسور هایی می باشد که در برخی دستگاه های انکوباتور داخلی به عنوان سنسور یدکی یا سنسور دوم استفاده می شود و آنالوگی می باشد . اگر بخواهیم این سنسور را از لحاظ دقت و کیفیت بسنجیم میتوان گفت کیفیت متوسطی دارد و همچنین برای بدست آوردن میزان دمای محیط در خودرو ها نیز استفاده می شود و در صنعت خودرو کاربرد دارد .

این سنسور از جمله حسگر هایی می باشد که ممکن است به مرور زمان دقت خود را از دست داده و نیاز به کالیبره چند باره داشته باشد . از آن جایی که دقت این سنسور در حالت عادی ۰.۵ درجه می باشد ممکن است با از دست رفتن کالیبلره ، قدرت آن به شدن از دست رفته و اختلاف دمایی بیش از یک یا دو درجه داشته باشد . در بخش سنسور NTC  اشاره کردیم که دما و دقت و حساسیت دما در دستگاه جوجه کشی بسیار مهم بوده و نمیتوانیم آن را با یک هیتر گلخانه و یا .. مقایسه کنیم . بنابر این این سنسور نیز همانند سنسور NTC  نمی تواند یک انتخاب مناسب به عنوان سنسور اصلی دستگاه باشد . لذا برخی تولید کنندگان دستگاه جوجه کشی داخلی برای افزایش دقت دما دستگاه خود از این سنسور به عنوان سنسور یدکی استفاده می کنند .

این سنسور نیز همانند سنسور NTC  ، برای آن که دقت آن افزایش یابد نیاز است که یک ADC  قدرتمند را به مدار آن اضافه کنیم . زیرا پردازنده های مکوجود در دستگاه های جوجه کشی معمولا ۱۰ بیتی می باشند . اما زمانی که یک ADC  قوی را به آن می افزاییم دقت دریافت و پردازش اطلاعات به ۱۴ بیت افزایش می یابد که بسیار چشم گیر می باشد . اما متاسفانه این امر بسیار هزینه بر بوده و از این رو شرکت هایی که از این سنسور به عنوان سنسور اصلی استفاده می کنند ، از این ترفند برا افزایش دقت سنسور خود استفاده نمیکنند. در ادامه بحث راهنمای خرید ماشین جوجه کشی از شما دعوت میکنیم به پادکست معرفی سنسور LM 35 توجه نمایید.

 

سنسور مورد استفاده در ماشین جوجه کشی - راهنمای خرید ماشین جوجه کشی

 

 

 

 

سنسور حساس SHT  مناسب دستگاه جوجه کشی  :

اگر بخواهید یکی از دقیق ترین سنسور های موجود در بازار جهانی را بشناسید ما توصیه میکنیم این بخش از راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی و ویژگی ها سنسور SHT  را مطالعه کرده و با سایر مدل سنسور ها مقایسه کنید . همچنین این بخش میتواند شما را در انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب بیشتر راهنمایی کرده و شما را تبدیل به یک فرد آگاه برای انتخاب یک انکوباتور کند.

به دلیل میزان دقت بسیار زیاد این سنسور ، از آن معمولا در بخش های مختلفی از جمله تجهیزات نظامی و پزشکی استفاده میکنند . این به تنهایی نشانگر دقت و حساسیت این سنسور می باشد . این سنسور توسط یکی از شرکت های معتبر سوئیسی به نام Sensirion  تولید شده و امروزه در برخی انکوباتور های  اتوماتیک و حرفه ای از آن برای تخمین دمای داخل استفاده می شود . بایستی بازگو کرده باشیم که دمای داخلی دستگاه بسیار مهم می باشد و با این سنسور دقیق می توان به افزایش درصد راندمان جوجه کشی امیدوار شد .

نحوه کار سنسور SHT در انکوباتور

نحوه کار این سنسور به گونه ای می باشد که با دریافت دقیق داده های محیطی از داخل دستگاه با سرعت آن ها را به برد کنترلر منتقل میکند . دقت در این امر بسیار مهم می باشد زیرا هر چقدر درک  دقیق تری از دمای داخل انکوباتور داشته باشیم میتوانیم راندمان بسیار خوبی به دست آوریم . البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که قیمت ماشین جوجه کشی با افزودن این سنسور به مدار افزایش پیدا میکند اما این افزایش قیمت بسیار برای افرادی که از آن استفاده میکنند مقرون به صرفه خواهد بود . زیرا با افزایش دقت دستگاه راندمان جوجه کشی نیز افزایش پیدا میکند و این یک هدف اساسی برای یک پرورش دهنده طیور خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی های بسیار خوب این سنسور این می باشد که کالیبراسیون آن مادام العمر می باشد یعنی دیگر نیاز نخواهد بود آن را کالیبره کنید و یا از دقت آن شبهه داشته باشید . شایان ذکر می باشد که اکثر سنسور های چینی توسط همین سنسور کالیبره میشوند و این نشانگر دقت بی مثال آن می باشد .

یکی از کاربرد های سنسور SHT ، این می باشد که از آن در دستگاه کالیبره TESTO نیز استفاده شده است . TESTO یک سنسور پیشرفته ای با بهره گیری از نرم افزار های موبایل می باشد که میتوانید توسط آن پارامتر های دما و رطوبت را به صورت دقیق بر روی گوشی اندرویدی خود مشاهده کنید . از این وسیله همانطور که اشاره کردیم برای کالیبره دستگاه های جوجه کشی استفاده می شود که در آن سنسور SHT استفاده شده است.

 

در این ویدئو میتوانید کارکرد TESTO را مشاهده کرده و دقت سنسور SHT را به صورت حرفه ای و دقیق مورد بررسی قرار دهید.

-+

 

همچنین میتوان به این نکته نیز اشاره کرد که کارخانه سنسورین سوئیس در طراحی این سنسور دما و رطوبت از برترین تکلنولوژی مطرح در دنیا بهره می برد. این تکنولوژی که به ®CMOSens معروف می باشد به شدت بر قابلیت اعتماد و کیفیت سنسور افزوده است و آن را با سایر سنسور های موجود در بازار متمایز میکند.

 

ویدئو معرفی اجمالی انواع سنسور و نکات مرتبط با آن 

 

 

نتیجه گیری پایانی در راهنمای خرید ماشین جوجه کشی

ما در طول بخش های مختلف از راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی  سعی کردیم شما را با برخی بخش های مهم در یک ماشین انکوباتور آشنا کرده و شما را برای انتخاب یک دستگاه جوجه کشی مناسب راهنمایی کنیم . تمامی نکات بیان شده در این بحث به صورت علمی و تجربی تهیه شده و پس از مطالعه دقیق آن می توانید با اعتماد به نفس کامل و با آگاهی دقیق از اجزا مهم یک دستگاه ، یک دستگاه جوجه کشی صنعتی یا خانگی با بهترین امکانات را تهیه کرده و از آن استفاده کنید .

۲ ۱ vote
امتیازدهی به مقاله