تغذیه بلدرچین : در مورد تغذیه شاید بتوان اینگونه سخن راند که تغذیه مهم ترین بخش در پرورش یک گله بلدرچین می باشد و با توجه به همین اهمیت فوق العاده باید گفت که بخش تغذیه بلدرچین غالباً بیشترین هزینه ها و سرمایه گذاری ها را به خود اختصاص می دهد اهمیت بالای آن به این دلیل است که کاهش یا افزایش محصولات چه از نظر کمی و چه از حیث کیفی ارتباط بسیار زیادی با میزان و نوع تغذیه دارد همچنین کنترل و پیشگیری بیماری را تا حد بسیار زیادی می توان با تغذیه بلدرچین مناسب مرتبط دانست.
اهمیت بالای تغذیه بلدرچین از نظر ارزش مالی و سرمایه گذاری بیشتر به دلیل بالا بودن نرخ اقلام دان و کرایه های حمل و نقل می باشد به هر جهت یک پرورش دهندهٔ موفق بلدرچین به هر قیمتی باید این اقلام و یا خوراک ها را تهیه کند ولی یک پرورش دهندهٔ بلدرچین موفق تر آن کسی است بداند چه نوع خوراک و یا اقلامی را تهیه کند و در حین خرید به چه نکات خاصی در زمینهٔ دان و یا اقلام دان توجه کند.

اگر یک مدیر پرورش فارم بلدرچین حقیقتاً به دنبال تولید بالا و با کیفیت و در نتیجه سود بیشتر است باید قسمت اول کار را یعنی بخشی که چه نوع خوراکی را تهیه کند به دست کارشناس آن بسپارد. زیرا هزینه ای بسیار جزئی برای داشتن یک جیرهٔ بسیار خوب در مقابل به دست آوردن چند ده برابر یا چند صد برابر سود ارزش دارد. چون بارها اثبات شده است که جیره های تجربی در مقابل جیره های علمی – تجربی بهره دهی و کفایت کافی را نداشته اند. البته ناگفته نماند که علاوه بر اینکه باید کار جیره نویسی را به متخصص آن یعنی مهندسین دامپروری سپرد باید به تجربهٔ عملی آن مهندس و کارشناس نیز در زمینهٔ پرورش بلدرچین هم توجه بسیار داشت و صرفاً خود را به دست یک مدرک دار بی سواد یا بی تجربه نسپرد. حتی ممکن است شخصی بسیار مجرب در زمینهٔ کارشناسی و جیره نویسی گاو یا مرغ در مقابل پرورش و جیره نویسی بلدرچین کم سواد باشد پس باید تلاش کرد تا حتی الامکان متخصص ترین و با تجربه ترین کارشناسان را به خدمت گرفت تا به هدف ایده آلی که برای یک دامدار وجود دارد سریع تر و بهتر نائل شویم.

به دلایل فوق ما در این بخش زیاد در مورد جیره نویسی شرح و تفصیل نمی دهیم چرا که اگر مخاطب ما یک کارشناس علوم دام باشد نیازی به تکرار مجدد روشهای جیره نویسی ندارد زیرا روش های جیره نویسی برای بلدرچین همان روش های جیره نویسی برای سایر دام هاست و تنها چیزی که به آن ها نیاز دارد احتیاجات غذایی لازم و ملزوم بلدرچین است که مفصلاً شرح داده ایم و در صورتی که مخاطب یک شخص غیر کارشناس باشد نیازی به دانستن اصول جیره نویسی ندارد زیرا حتماً باید به کارشناس خبره مراجعه کند تا نتیجهٔ کافی برایش حاصل شود و ممکن است اطلاعات اندک دامدار در مورد جیره نویسی برای او و گلهٔ بلدرچینش دردسر ساز شود همچنین ما هیچ اعتقادی به قرار دادن یکسری جیره های استاندارد در اینجا نداریم زیرا این جیره ها بسته به مکان و زمان دائماً در حال تغییر هستند و در اصطلاح دارای تاریخ انقضا می باشند که پس از مدتی بالا استفاده می شوند.

 

دستگاه جوجه کشی 672 سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۶۷۲ تایی
دان بلدرچین

دان بلدرچین

به هر حال زمانی که چه برای خرید و چه برای مصرف خوراک اقدام می کنیم باید به نکات زیر توجه کنیم :
۱- برای کشف تازگی و فرآوری درست غلات می توان با قرار دادن دست در میانه های کیسه و مقایسه دمای درونی وسط غلات با دمای بیرون کیسه به نتایجی دست یافت به این صورت که اینگونه اقلام در صورتی مناسب و دارای کیفیت هستند که هیچ گونه تفاوت دمایی محرز میان دمای درون و بیرون کیسه نباشد و یا اگر به خوبی خشک نشده باشند (که در زمینهٔ پرورش بلدرچین خشک بودن خوراک بسیار اهمیت دارد) دانه های سطحی نسبت به دانه های عمقی کیسه در زمستان گرم تر و در تابستان سرد تر هستند.
۲- برای تهیهٔ سبوس های روغن کشی یا برنج می توان با فشردن آنها در مشت خود و مشاهده اثر انگشتان دست بر روی آن ها (پس از باز کردن مشت) پی به مرغوبیت آن برد و در صورت شکنندگی و باقی نماندن اثر انگشتان متوجه تقلب و یا کیفیت پایین آنها می شویم و یا در صورت کم فروشی می توان با مزه کردن آن ها به صورتی که سبوس با تراشه ای بی مزه و گلو سوز همراه باشد متوجه تقلبی بودن آن شد.
۳- راه شناخت مناسب سبوس های مرغوب بدین صورت است که آن ها را در کف دست ریخته و با انگشتان دست دیگر نمونه کف دست را ماساژ دهید در صورت خشن و سخت بودن پوسته می توان به تقلبی بودن آن ها پی برد ولی توجه شود که قبلاً باید۴سبوس مرغوب را دیده باشید.

ادامه دارد …

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله