ویتامین ۵ B : اسید پنتوتنیک

ادامه مقاله نیازات تغذیه ای بلدرچین نر و ماده – بخش ششم : اسید پنتوتنیک را می توان در اقلامی نظیر پودر ماهی، غلات پیدا کرد که برای رشد جوجه بلدرچین ها بسیار دارای اهمیت است و همچنین باید در گله مادر مورد توجه باشد زیرا در باروری بلدرچین ها بسیار مؤثر است و می تواند بر پردرآوری آن ها تأثیر گذارد و از ایجاد ورم و انحنای پای جوجه بلدرچین ها جلوگیری کند به هر حال می توانیم برای یک رشد خوب در گله های بلدرچین مان مقدار ۵۰ میلی گرم برای ۳۰-۱ روزه ها و برای گله های گوشتی ۱۰ و گله های تخم گذار ۱۵ میلی گرم را بالانس کنیم.

 

ویتامین B۶: پیریدوکسین

دستگاه جوجه کشی 336 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۳۳۶ تایی

B۶ را می توان در پودر گوشت و غلات به جیره افزود که به راحتی از روده جذب می شوند این ویتامین هم می تواند تبدیل به یک کوآنزیم شود پس دارای اهمیت است. کمبود این ویتامین معمولاً کمتر در بدن بلدرچینها به چشم می خورند و این موضوع را می توان به اکثر ویتامین های این گروه تعمیم داد. در ضمن برای تبدیل تریپتوفان به نیاسین ما نیاز مبرم به این ویتامین داریم پس می توانیم به این نکته برسیم که کمبود این ویتامین می تواند در کمبود برخی ویتامین های دیگر نظیر نیاسین دخالت مستقیم داشته باشد و علاوه بر آن در تبدیل برخی آمینواسیدها مثل متیونین به سیستئین طی واکنش جابهجایی گوگرد هم مستقیماً دخالت کند لیکن علی رغم تمام این فوائد ما می توانیم به خطرناکی این ویتامین هم اشاره کنیم و در صورتی که تنظیم پیرید و کسین از حالت تعادل خارج شود می تواند به شدت مسمومیت عصبی در بلدرچین ایجاد کند پس باید دقت کرد که B۶ برای تمام بلدرچین ها در تمام سنین معادل ۳ میلی گرم است.

 

ویتامین بیوتین

در ادامه نیازات تغذیه ای بلدرچین نر و ماده بیوتین ویتامینی است که آن را می توان از مواد غذایی نظیر سبوس، پودر گوشت، ملاس بیرون کشید که البته این ویتامین غالباً از طریق باکتریهای روده تولید می شود بیوتین نیز از طریق قسمت های انتهایی روده باریک جذب می شود و نکتهٔ مهم این ویتامین ان است که می تواند به مقادیر زیاد از طریق مدفوع دفع شود. پیرامون این موضوع می توان به این مسئله اشاره کرد که در صورت استفاده از اویدین این ویتامین غیر قابل جذب می شود. بیوتین می تواند به عنوان بخشی از آنزیم های کربوکسیلاسیون نقشی ایفا کند. این ویتامین رشد پرها و رشد خود بلدرچین و بهبود تخمها را تحت تأثیر دارد و اگر در بدن کمبود آن ایجاد شود می تواند فقدان کنترل عضلات را سبب شود و یا بلدرچین مصونیت خود را در برابر عوامل بیماری زا به میزان قابل توجهی از دست دهد ولی تا کنون موردی را به جهت مسمومیت این ویتامین گزارش نکرده اند. در کل می توان برای جوجه های ۳۰-۱ روزه میزان .۰ میلی گرم و برای گله های گوشتی ۳. ۰ و تخم گذار ۱۵. ۰ میلی گرم وارد جیره کرد.

 

نیازات تغذیه ای بلدرچین نر و ماده - تصویر بلدرچین

نیازات تغذیه ای بلدرچین نر و ماده – تصویر بلدرچین

ویتامین B۱۲ : کوبالامین

در ادامه نیازات تغذیه ای بلدرچین نر و ماده کوبالامین نام ویتامین B دیگری است که اغلب در پودر ماهی، غلات یافت می شود باید خاطر نشان کرد که انحصار تولید B۱۲ در دست گروه خاصی از باکتری ها است و خود بلدرچین ها به تنهایی توانائی تولید این ویتامین را در بدن خود ندارند این ویتامین بیشتر در توسعهٔ سلولهای خونی مؤثر است و می توان این خاصیتش را به خاطر حضور کبالت در ترکیب آن مربوط کرد و تکمیل این ویتامین را با و B می توان برای جوجه در آوری بهتر تخم های بلدرچین مؤثر دانست. بلدرچین می تواند مانند سایر ویتامین های این خانواده IB۱۲ را از راه روده جذب کند. کوبالامین را در بلدرچین می توان در کبد و پلاسمای خون بدن آن یافت.

 

کوبالامین خواص دیگری دارد که به عنوان نمونه می توان به خاصیت کوآنزیمی آن در تبدیل هموسیستئین به متیونین اشاره کرد که مهمترین خاصیت از دسته خواص متفرقهٔ

B۱۲ است. نکتهٔ حائز اهمیت دیگر در B۱۲ اینست که باید میزان آن را با میزان اسید فولیک جیرهٔ بلدرچین درست بالانس کرد زیرا این دو با یکدیگر رابطهٔ مستقیم دارند و در صورتی که پرنده با کمبود فولاسین مواجه شود با کمبود کوبالامین نیز مواجه می شود. در هر صورت یک پرورش دهندهٔ هوشیار باید به این موضوع آگاهی داشته باشد که برای تمام بلدرچین ها در تمام سنین معادل ۰.۰۰۳ میلی گرم کوبالامین مورد نیاز است.

کلمات مرتبط : نیازات بلدرچین ، تغذیه بلدرچین ، تغذیه بلدرچین ماده ، آسیاب دان بلدرچین ، دستگاه جوجه کشی بلدرچین ، ماشین جوجه کشی

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله