جوجه کشی کبک قسمت سوم

 

آموزش جوجه کشی کبک بخش سوم : در بخش  آموزش جوجه کشی از کبک قسمت اول به اصول و موارد مقدماتی جوجه کشی از کبک پرداختیم و در ادامه در آموزش جوجه کشی از کبک قسمت دوم پیش رفتیم.در این قسمت می خواهیم بهداشت ستری و انتقال تخم و هر آنچه که مربوط به ستر در جوجه کشی از کبک می باشد را بررسی نماییم.

۱-بهداشت ستری در آموزش جوجه کشی کبک بخش سوم

در جوجه کشی و پرورش کبک بهداشت قسمت ستری بسیار اهمیت دارد چرا که در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی درصد جوجه درآوری و کیفیت جوجه کاه چشمگیری خواهد داشت.
در زمان ساخت بایستی به اصول بهداشتی ساختمان جهت رعایت اصول قرنطینه ای توجه کرد.تا حد ممکن بایستی از ورود افراد مختلف به قسمت جوجه کشی و به خصوص بخش ستری جلوگیری کرد.در صورت نیاز به بازدید ، اصول بهداشتی و قرنطینه رعایت شود.ضد عفونی دستگاه ها قبل از ورود تخم به دستگاه بایستی با مواد مناسب و با دقت انجام شود.بعد از تخلیه دستگاه و شستشو نیز حداقل به مدت ۲۴ ساعت دستگاه ستری خالی نگهداری شود.
متاسفانه در برخی مجموعه ها به دلیل تراکم و ظرفیت محدود دستگاه ها ، برخی پرورش دهندگان از دستگاه های جوجه کشی بزرگ که دائما روشن هستند استفاده می کنند.به طوری که هر دفعه در یک قسمت از دستگاه ها تخم قرار می گیرد.همین عامل سبب میشود که به دلیل شرایط انکوباسیون ( شرایط محیطی مناسب برای رشد ) بسیار از قارچ ها و عوامل میکروبی در دستگاه رشد کنند ، که این عوامل میکروبی و قارچی سبب کاهش چشمگیر درصد جوجه در آوری میشوند.در بسیاری از موارد نیز این آلودگی ها به جوجه منتقل شده و در طول پرورش سبب کاهش رشد و تلفات بسیار زیادی خواهد شد.
بنابراین توصیه میشود که با هر گروه تخم یک دستگاه جداگانه استفاده شود و بعد از تخلیه نیز کاملا شستشو و ضدعفونی کامل دستگاه ها انجام شود.

پرورش کبک

پرورش کبک

۲-انتقال تخم ها از سردخانه به ستری آموزش جوجه کشی کبک بخش سوم

با توجه به این که تخم ها بعد از جمع آوری از سالن مولدان تا زمان قرار گرفتن در دستگاه ستر ، در سردخانه یا اتاق نگه داری تخم در دمای حدود ۱۳ درجه نگهداری می شوند بنابراین انتقال مستقیم آن ها از سردخانه به ستری سبب شوک حرارتی به جنین شده و درصد جوجه در اوری را به شدت کاهش می دهد.انتقال تخم به صورت مستقیم به ستری سبب جمع شدن رطوبت بر روی پوسته ( عرق کردن تخم ) شده و خسارت زیادی وارد خواهد کرد ، بنابراین بهتر است که با دمای سردخانه به مرور افزایش داده شود و یا این که تخم ها چند ساعت در اتاق ستری در دمای حدود ۲۰-۲۵ درجه سانتی گراد قرار گرفته و سپس وارد دستگاه ستری شوند.در دستگاه ستر نیز افزایش دما به صورت تدریجی انجام شود.

دستگاه جوجه کشی ۲۰۰۰ تایی

۳-تهویه ستر آموزش جوجه کشی کبک بخش سوم

یکی از عوامل موثر در جوجه کشی که متاسفانه در اکثر مجموعه های پرورش کبک به آن توجه نمیشود تامین اکسیژن کافی برای رشد جنین است. باید توجه داشت که از زمانی که تخم از بدن پرنده خارج میشود ما با یک موجود زنده سروکار داریم و بایستی به عوامل حیاتی مورد نیاز آن نیز توجه داشته باشیم.با گذشت زمان پس از قرار دادن تخم در دستگاه ستری ، جنین به رشد خود ادامه میدهد و هر چه جنین تکامل بیشتری می یابد و حجم بیشتری از تخم را میگرد به اکسیژن بیشتری نیز نیاز دارد.
متابولیسم جوجه در دوران جوجه کشی بسیار زیاد بوده بنابراین به اکسیژن خیلی زیادی نیاز دارد.علاوه بر تهویه مناسب در داخل دستگاه ستر ، بایستی به تهویه کل اتاق ستر نیز توجه کرد چرا که باید دائما مقدار کافی اکسیژن بتواند وارد دستگاه شده و در داخل دستگاه نیز به صورت یکنواخت پخش شود.روش تهویه اتاق طوری باید باشد که گازهای سمی تولیدی حاصل متابولیسم جنین به راحتی و به سرعت از دستگاه و اتاق خارج شوند.
کمبود اکسیژن به خصوص در زمانی که تراکم تخم زیاد بوده و یا دستگاه با حداکثر ظرفیت خود کار می کند بسیار چشمگیر است و یکی از دلایل عمده تلفات به خصوصی در روزهای پایانی جوجه کشی است.به همین دلیل معمولا دستگاه های ستر خیلی بزرگ که در اتاق های نامناسب قرار گرفته اند بازدهی بسیار کم تری دارند.

۴-دمای دستگاه ستر آموزش جوجه کشی کبک بخش سوم

دمای دستگاه ستر برای جوجه کبک ۳۷.۵ درجه سانتی گراد یا ۹۹.۵ فارنهایت باید باشد.هر چه نوسان دما در دستگاه کم تر بوده و دما یکنواخت تر باشد درصد جوجه در آوری بیشتر خواهد بود.نوسان دما تا ۰.۳ درجه سانتی گراد (۰.۵ فارنهایت) در دستگاه ستری معمولا مشکلی ایجاد نمی کند.کالیبر کردن ( حذف خطای حس گرها با دستگاه های دقیق اندازه گیری دما ) سیستم تنظیم دمای دستگاه به صورت دوره ای از ضروریات دستگاه ستری است.

سنسور-دما-و-رطوبت-دستگاه-جوجه-کشی

سنسور-دما-و-رطوبت-دستگاه-جوجه-کشی

۵- رطوبت دستگاه ستر آموزش جوجه کشی کبک بخش سوم

رطوبت دستگاه ستر نیز در حد ۶۰ درصد مناسب است.رطوبت کم تر باعث کاهش آب تخم و تلفات جنین و یا کاهش وزن و تلفات بعد از تولد جوجه میشود.رطوبت زیاد هم سبب خیس شدن تخم ها و ورود آلودگی به داخل تخم و خفگی جوجه و یا آلوده شدن آن میشود.

۶-چرخش تخم در دستگاه ستر  آموزش جوجه کشی کبک بخش سوم

چرخش تخم هر ۱-۴ ساعت یک بار باید انجام شود درغیر این صورت سبب جابجایی موقعیت زرده از وسط تخم و در نتیجه تلفات جنین می شود.

۷-کنترل منظم دستگاه ها برای فراهم کردن رشد مناسب جوجه آموزش جوجه کشی کبک بخش سوم

عدم فراهم شدن هر یک از شرایط رشد جنین شامل : دما ، رطوبت ، تهویه و چرخرش در طول دوره جوجه کشی حتی برای مدتی کوتاه سبب تلفات قابل توجه و کاهش درصد جوجه درآوری میشود.
تامین برق اضطراری و کنترل مداوم دستگاه ها از ضروریات بخش جوجه کشی است.مواد بسیار زیادی را مشاهده کرده ام که به دلیل عدم کنترل منظم دستگاه ها در طول شبانه روز و با قطع برق و یا خرابی دستگاه درصد جوجه درآوری بسیار پایین بوده یا در حد صفر بوده است.خسارت ناشی از کاهش درصد جوجه درآوری بسیار بیشتر از سرمایه گذاری لازم برای تامین تجهیزات و برق اضطراری است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله