آناتومی مرغ لاری بخش دوم

آناتومی مرغ لاری بخش دوم :سیستم عضلانی خروس لاری

آناتومی مرغ لاری بخش دوم :پرندگان دارای سیستم ماهیچهای پیچیدهای هستند و به طور معمول رنگ عضله های آنان سفید می باشد. بافت ماهیچه ای از اعضای قابل انقباض اصلی بدن می باشد که وظیفه تمام حرکات حیوانات را بر عهده دارد. سه نوع بافت ماهیچهای وجود دارد. ماهیچه صاف در رگهای خونی، روده و دیگر اندامهای غیرارادی بدن وجود دارد. ماهیچه قلب و ماهیچه مخطط دو نوع دیگر ماهیچه می باشند. مسئولیت ماهیچه مخاطلط برای اغلب حرکات ارادی میباشد و پروتیین قابل مصرف لاشه را تشکیل می دهد.

آناتومی مرغ لاری

آناتومی مرغ لاری

ماهیچه های سینه مرغ لاری، ران و پا مهمترین ماهیچه های پرندگان می باشند. ماهیچه سینه برای تطابق پرندگان برای پرواز، بخش بزرگی از سیستم ماهیچهای را تشکیل می دهد. بزرگترین ماهیچه بدن لیور ماهیچه “سنت و نوک ترین ان ماهیچه زیر پوستی می باشد. ماهیچه های پوستی در پایه پرها قرار گرفته اند و در اثر انقباض أنها پرها حرکت می کنند. پرندگان دارای دو نوع ماهیچه سفید و قرمز می باشند. که به گوشت سفید و قرمز معروف هستند. ماهیچه قرمز دارای مقادیر بیشتر میوگلوبین نسبت به ماهیچه سفید است. میوگلوبین، ترکیب اهن دار حامل اکسیژن است و از برخی جهات مانند هموگلوبین میباشد و نقش انتقال اسیژن و شربندی اکسید را به عهده دارد. در ماهیچه های با فعالیت بیشتر، مقدار میوگلوبین بیشتر و رنگ آنها قرمز تر از ماهیچه سفید است. در طیور ماهیچه های پا تیرهتر از ماهیچه سینه است زیرا برای ایستادن و نگه داشتن قایم بدن فشار بیشتری بر آن ها وارد می شود.

سیستم استخوانی استخوان ها، اندام مقاوم و سخت بدن می باشند که به بدن حیوان شکل میدهند و در تعادل بدن و حرکات حیوان نقش اصلی را دارد و نقطه اتکای ماهیچه ها هستند. اسکلت طیور بسیار سبک تر و در عین حال قوی تر از دام های دیگر میباشد به این خاطر استخوانهای پرندگان توخالی بوده ولی برای استحکام آن پیوندهای شبکه ای در داخل آن وجود دارد که در عین سبکی قدرت و استحکام فوق العاده ای به آنها می دهد. استخوان ها از نظر کلسیم غنی بوده از این رو بسیار فشرده هستند. تعداد ۱۴ مهره در گردن و ۷ مهره در ناحیه سینه قرار دارد. از این رو گردن، دراز و متحرک میباشد. مهره های قسمت سینه به هم جوش خورده و محل اتصال بالها را تشکیل میدهد و در قسمت تهیگاه نیز استخوانهای فقرات به همه متصل هستند، استخوانهای ناحیه لگن برخلاف پستانداران از وسطا به هم پیوسته نبوده و از روطاف پزیر می باشد لذا تخم مرغ به آسانی از میان آنها میگذرد. در طیور برخی استخوان ها مانند جمجمه، بازو، سینه، ترقوه و تعدادی از استخوانهای ستون مهرهها تهی بوده و به سیستم تنفسی متصل «طسرت زر و هوا در داخل این استخوان ها حرکت میکند، مغز استخوان منبعی از کلسیم برای تشکیل پوس زه زمان مرغ است و بخش اعظم کلسیم مورد نیاز برای تشکیل پوسته تخم مرغ مستقیما از خوراک، مصرفی، تاسی می شود. فاصله بین دو استخوان عانه و همچنین فاصله بین این استخوان ها و قسمت ازتهایی چراغ، سنه کمک زیادی به مرغدار برای تشخیص مرغ های تخم گذار از غیر تخم گذار میز مایر، در مرغ تخمگذار فاصله این دو استخوان از هم و همچنین فاصله آن ها از جناغ سینه افزایش می دارد.

دستگاه جوجه کشی درنا 168 تایی
دستگاه جوجه کشی درنا ۱
آناتومی مرغ لاری

آناتومی مرغ لاری

بال به طور مشخص از استخوانهای بازو، زند زبرین و زند زیرین، استخوانهای مج، استخوانهای قلم دست و سه انگشت تشکیل شده است. استخوان بازو دارای منافذ هوایی است که با کیسه های هوایی در ارتباط است. استخوانهای زند زیرین و زبرین از دو سر به هم چسبیده اند. استخوان پا شامل استخوان ران، ساق پا (نازک نی و درشت نی)، استخوان قلم پا و انگشتان می باشد. در بیشتر پرندگان به خصوص ماکیان، چهار انگشت وجود دارد که یک انگشت کوچک به سمت عقب و سه انگشت دیگر به سمت جلو امتداد دارند و به ترتیب ۲، ۳، ۴ و ۵ بند دارند.

دستگاه ادرای پرندگان از دو کلیه و مجاری حالب تشکیل شده است. هر کلیه از سه قطعه با اندازه غیر مساوی تشکیل شده است. کلیه ها در زیر شش ها و چسبیده به مهرههای کمر و کاملا چسبیده به ستون فقرات قرار گرفته اند و از طریق میزنای به کلوآک ختم می شوند. کلیه نقش اساسی در تعیین میزان اسید و باز بدن دارد. ادرار در کلیه ها تولید و به وسیله مجاری ادرار در کلواک ریخته می شود. به این دلیل در حلیور ادرار و مدفوع همیشه با هم دفع میشوند. ادرار طیور غلیظ، چسبنده و کمی جامد، سفید و شامل مقداری اوریک اسید است که .۳ متابولیسم پروتیینها حاصل می شود. در ادرار علاوه بر این، مقدار کمی اوره، کراتین، کراتینین و مقداری پروتیین وجود دارد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله