آناتومی مرغ لاری

آناتومی مرغ لاری :طرز رویش پر

آناتومی مرغ لاری: پرها از مجاری مخصوصی در پوست به نام مجرای پر تشکیل می شوند. این مجاری و حفرهها در تمام نواحی بدن وجود دارد. اولین آثار به وجود آمدن این مجاری در پنجمین روز زندگی جنینی پدیدار می شود. هر پر در یک فولیکول که در پوست جنین قرار دارد شروع به تشکیل می کند و در داخل این فولیکول ها پرهای اصلی تشکیل می شوند. پرهای اصلی از یک لکه در قاعده فولیکول منشاء می گیرند و به مرور رشد آنها زیاد و از پوست خارج می شوند، به طوری که پس از مدتی پرها قابل رویت می گردند و به تدریج بر رشد این پرها اضافه میگردد و قسمتهای مختلف پر فرم گرفته و تشکیل می شوند. تغذیه پرها به وسیله پولپهایی در پوست انجام می شود که دارای مویرگهای خونی هستند. این مویرگها در هنگامی که پر هنوز میله های است زیادتر و طولانی تر میباشد ولی به مرور با تشکیل قسمت های دیگر پر کوتاهتر میگردند. در پرهایی که کاملا به رشد انتهایی خود رسیده اند تقریبا این پولپها از بین می روند.

آناتومی مرغ لاری

آناتومی مرغ لاری

اولین آثار تشکیل رنگدانه های ملانو بلاست در جنین پس از ۸۰ ساعت ظاهر می شود این ملانو بلاستها طی مرحله تشکیل شدن پرها به قسمتهای مختلف پر مانند ساق اصلی، ریش، ریشک و ریشک های فرعی می روند و سبب رنگین شدن پرها می گردند. علت تنوع رنگ پرها وجود رنگدانه های مختلف و همچنین طرز قرار گرفتن آنها می باشد. به طور کلی پرها در جنین به ترتیب زیر تشکیل می شوند. در ۶ روزگی سوزن یا میله داخلی فولیکول تشکیل می شود. در ۱۲ روزگی از پوست خارج می شود.

سیستم تنفسی طیور از ناحیه سر شروع می شود. بخش های مختلف سیستم تنفسی طیور در این بخش عبارتند از سوراخهای بینی حفره بینی و حلق که در منطقه دهانی است، استخوان حنجرهای که حکمر بالایی یا گلوت نامیده می شود در منطقه حلق در محل باز شدن نای واقع شده است. دهانه مری نیز در ناحیه خلفی واقع شده است. باز شدن طبیعی حنجره اجازه عبور هوا را می دهد ولی هنگامی که خوراک بلعیده می شود و از ناحیه مری پایین میرود حنجره راه عبور به سمت نای را میبندد و اجازه نمیدهد تا خوراک وارد نای شود. پس از بلع، هوا دوباره از طریق حنجره عبور کرده و وارد نای میگردد. نای در طیور از دو قسمت یکی در بالای حنجره که کار ایجاد صوت را بر عهده دارد و در پایین سیرنکس’ تشکیل شده است. نای در انتها به دو نایژه تقسیم می شود که هر یک به یک ریه وارد می شود. طناب های صوتی در پرندگان فوق العاده قوی هستند و در قسمت پایین حنجره تولید صوت میکنند. شش ها که در قسمت بالای حفره صدری و متصل به دندهها قرار دارند و مسئول اصلی تنفس بوده و به علت اینکه پرندگان فاقد غدد عرق می باشند در تعادل دمای بدن نقش اساسی دارند. شش ها در جلو توسط یک پرده و دیافراگم کاذب محدود می شوند. کیسه های هوایی به هر یک از دو شش متصل میباشد. این کیسه ها چهار جفت می باشند.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۱۶ تایی

۱) کیسه هوایی گردنی

 ۲) کیسه هوایی ترقوه ای

 ۳) یک زوج کیسه هوایی صدری قدامی

 ۴) یک زوج کیسه هوایی صدری خلفی

۵) یک زوج کیسه هوایی شکمی

آناتومی مرغ لاری

آناتومی مرغ لاری

ارتباط این کیسه ها در شش ها از طریق روزنه هایی است که در قسمتهای جانبی ریه واقع گشته اند. وجود این کیسه های هوایی علاوه بر اینکه به تنفس کمک میکند سبب سبک شدن بدن و در نتیجه تسهیل پرواز و همچنین سبب حفظ تعادل بدن در هنگام پرواز می گردند. در هنگام تنفسی، هوا به درون کیسه های هوایی میرود و مقداری از گازها در این کیسه ها جذب می شود بدین ترتیب علاوه بر شش ها این کیسه های هوایی نیز به کار تنفس کمک میکنند در ضمن مسیر عبور هوا طوری است که هم موقع دم و هم موقع بازدم پرنده هوای تازه جذب می کند بر خلاف سایر حیوانات که فقط در موقیع دم هوا جذب می نمایند. تعداد تنفس در دقیقه در خروس ۲۰ و در مرغ ۳۶ است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله