الگوی مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری ها

الگوی مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری ها | آنتی بیوتیک ها موادی هستند که از کشت بعضی قارچ ها و یا کپک ها و برخی میکروب ها بدست می آیند. نخستین موادی که بعنوان افزودنی مورد توجه متخصصان قرار گرفتند آنتی بیوتیک ها و عوامل ضد باکتری بودند. از سال ۱۹:۹ میلادی، آنتی بیوتیک ها در جیره غذایی طیور مورد استفاده قرار گرفتند. با وجود گذشت بیش از ۹۰ سال از آغاز مصرف آنتی بیوتیک ها هنوز هم در مورد چگونگی اثر آنتی بیوتیک ها و نحوه تأثیر آنها بر تغذیه و رشد جوجه ها بین دانشمندان تغدیه بحث و اختلاف نظر وجود دارد. اما آنچه که امروزه اغلب صاحب نظران و متخصصان بهداشت و تغذیه طیور بر آن توافق دارند مضرات ناشی از مصرف بی رویه برخی مکمل های غذایی، هورمون و داروها از جمله آنتی بیوتیک ها میباشد.

در همین راستا موضوع تولید گوشت و تخم مرغ ارگانیک و سالم، مد نظر قرار گرفته است. هدف اصلی نشریه حاضر بررسی دلایل گرایش به سمت مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در واحدهای مرغداری و پیامدهای نامطلوب ناشی از آن و همچنین ارائه برخی توصیه هایی بهداشتی به تولید کنندگان و مصرف کنندگان گوشت مرغ می باشد.

دلایل گرایش به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها

مصرف بی رویه آنتی باکتری ها

مصرف بی رویه آنتی باکتری ها

در سالیان نه چندان دور، بسیاری از جوامع روستائی و عشایری مرغهای بومی را به روش سنتی و در منازل و مزارع خود برای مصرف خانواده پرورش می دادند. اما با افزایش روزافزون جمعیت و توسعه زندگی شهری و صنعتی، امکان استفاده از روش های سنتی برای تأمین نیاز مصرف کنندگان وجود ندارد. امروزه نمی توان منتظر ماند تا یک مرغ روال طبیعی و طولانی خود را برای رشد مناسب طی کند. در این میان، مرغداری های صنعتی، دوره تبدیل جوجه یک روزه به مرغ با وزن مناسب کشتار را کوتاه کرده اند. امروزه به کمک دارو، هورمون و مکملهای غذایی برای تبدیل یک جوجه یک روزه به یک مرغ آماده طبخ، بین ۵ تا ۹۰ روز بیشتر زمان لازم نیست.

متخصصان دلسوز و علاقمند به سلامت عمومی جامعه، همواره به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در واحدهای پرورش دام و طیور و مساله باقی ماندن اثر دارویی در غذاهایی که منشأ دامی دارند هشدار می دهند؛ اما در مقابل، برخی از متخصصان دامپروری، فوایدی برای مصرف آنتی بیوتیک ها بر می شمارند و مصرف آن ها را اجتناب ناپذیر میدانند. آنتی بیوتیک ها در صنعت مرغداری با اهداف مختلفی تجویز و مصرف می گردند

دستگاه جوجه کشی ۳۰ تایی
دستگاه جوجه کشی ۳۰ تایی

 برخی از دلایل اسفاده از آنتی بیوتیک ها در واحد های مرغداری عبارتند از:

الف – به عنوان تسریع کننده رشد

ب – برای درمان بیماریها

ج- برای کاهش تلفات

د- برای افزایش تولید گوشت

و – برای افزایش قابلیت دسترسی یا جذب بعضی مواد

ز- از بین بردن سم تولید شده توسط میکروبهای مضر روده

شیوه عمل آنتی بیوتیک ها گسترده است. به طور کلی به نظر میرسد استفاده از آنتی بیوتیک ها بر اثر عمل انتخابی بر روی باکتری  های روده باشد؛ بدین ترتیب که از رشد میکروب های بیمای زا جلوگیری میکنند و آنها را از بین می برند و سبب تحریک و رشد بعضی میکروب های مفید روده می گردند.

امروزه مصرف آنتی بیوتیک ها در مرغداری های صنعتی افزایش یافته است زیرا در مرغداری های صنعتی به دلیل آنکه تعداد زیادی طیور در کنار هم نگهداری می شوند احتمال ابتلای آنها به بیماری ها و شیوع بیماری های واگیر بشدت زیاد و در صورت ابتلا و همهگیری، درمان قطعی بسیار مشکل است و لذا تلفات زیاد و خسارتهای اقتصادی سنگینی را متوجه مرغدار می کند و به علاوه اینکه به اقتصاد کشور نیز ضربه خواهد زد.

الگوی مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری ها

الگوی مصرف آنتی بیوتیک در سالن های پرورش طیور

الگوی مصرف آنتی بیوتیک در سالن های پرورش طیور

الگوی مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری ها | آنتی بیوتیک ها در پرورش دام و طیور با اهداف دیگری غیر از درمان بیماریها نیز استفاده می شوند. بخش زیادی از آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط دامپزشکان با هدف تسریع رشد دام و طیور صورت می گیرد تا برای درمان آنها. متخصصان اخیر بر این باورند که کاربرد این داروها به دلیل از بین بردن باکتری های مضر دستگاه گوارش دام و طیور، زمینه هضم و جذب بیشتر غذا توسط آنان را فراهم می کنند. علاوه بر این، استفاده از آنتی بیوتیک ها سبب بهره برداری بیشتر از غذای مصرفی و افزایش میزان اضافه وزن روزانه دام های پرواری، تولید شیر و یا تخم مرغ می شوند؛ که این موضوع از افزایش قیمت جلوگیری کرده و در نتیجه هم تولیدکننده و هم مصرف کننده راضی خواهند بود.

آنتی بیوتیک ها باعث کاهش مصرف غذا

آنتی بیوتیک ها باعث کاهش مصرف غذا

آنتی بیوتیک ها باعث کاهش مصرف غذا

الگوی مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری ها | همچنین استفاده از آنتی بیوتیک ها به علت افزایش کارآیی غذایی، باعث کاهش مصرف غذا می شود و در نتیجه زمین های کشاورزی کمتری زیر کشت علوفه میرود. دستگاه گوارش دامی که به همراه غذا آنتی بیوتیک دریافت میکند چون موادغذایی بیشتری جذب می کند مواد جذب نشده و دفعی کمتری وارد محیط زیست میسازد. با مصرف این داروها دام و طیور بیمار درمان یافته و از انتقال و گسترش بیماری به انسان ممانعت می شود.

طرفداران مصرف آنتی بیوتیک بر این باورند که آنتی بیوتیک هایی که با غلظت پایین و به عنوان محرک رشد همراه با غذا به کار می روند عمدتاً در مجرا و یا در سطح روده ظهور یافته و منجر به افزایش رشد و بهبود ضریب تبدیل غذایی می گردند. به اعتقاد آنها مصرف برخی آنتی بیوتیک ها موجب میشود تا در برخی اجزاء غذایی مانند ویتامین ها و برخی مواد معدنی صرفه جویی صورت گیرد. همچنین در مواقع بروز استرس ناشی از واکسیناسیون و تغییر جیره غذایی مرغ، برخی آنتی بیوتیک ها نظیر آواپارسین، باسی تراسین، بیرجنتامایسین، اولاکینوو کس، لینکومایسین، فلاوامایسین مصرف میشود. موقع مصرف این نوع آنتی بیوتیک ها باید به مقدار و زمان مصرف آنها توجه داشت.


توجه داشته باشید برای راه اندازی یک واحد مرغداری میتوانید یکی از دستگاه های جوجه کشی صنعتی ساخت گروه صنعتی اسکندری را تهیه فرمایید که امکان جوجه کشی اتوماتیک را نیز برای شما فراهم می آورد.

خرید دستگاه جوجه کشی خانگی

 

دستگاه های جوجه کشی پرفروش

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله