نگهداری و باروری بلدرچین

کرچ شدن و باروری بلدرچین اهلی در حد وسیعی کاهش یافته و این پدیده به ندرت در آنها ظاهر می شود. جوجه کشی مصنوعی در آنها همانند مرغهاست .تخم بلدرچین وحشی که وزنی در حدود ۱۰ گرم دارد در نوع اهلی به ۱۲ گرم افزایش داده شده است.

نگهداری تخم ها برای باروری بلدرچین در انبار هایی با حرارت ۱۳-۱۵ درجه سانتی گراد  و رطوبتی در حدود ۵۰-۶۰ درصد به مدت  ۸ روز امکان پذیر است. به طور متوسط دوره جوجه کشی  ۱۷ روز به طول می انجامد  ولی اگر جنین رشد اولیه ای داشته باشد  این مدت  به ۱۵ روز تقلیل می یابد .

باروری بلدرچین : جوجه بلدرچین

باروری بلدرچین : جوجه بلدرچین

 

حرارت ماشین جوجه کشی در قسمت انکوباتور  باید ۸/۳۷ درجه سانتی گراد با رطوبتی در حد  ۶۵-۶۰ درصد و در هچری ۵/۳۷- ۳/۳۷ درجه سانتیگراد با رطوبتی  در حدود ۸۰-۹۰ درصد باشد.تخم ها باید هر ۱-۳ ساعت یک بار در انکوباور چرخانده شوند . در تخم هایی با لکه های فراوان امکان تست برای  تشخیص رشد  جنین از روز هشتم  به وجود می آید  ولی این  موضوع در تخم های  سفید خیلی زود تر  و در روز  دوم و سوم میسر می باشد. جوجه ها حدودا ۷-۸ گرم وزن خواهند داشت که در رابطه با وزن تخم متغیرند.

دستگاه جوجه کشی 12 تایی کاملا حرفه ای
دستگاه جوجه‌کشی ۱۲تایی (حرفه‌ای)
باروری بلدرچین : دستگاه جوجه کشی بلدرچین

باروری بلدرچین : دستگاه جوجه کشی بلدرچین

 

تلفات در بین جنین ها باروری بلدرچین بیشتر در سه  روز اول رشد و یا مدت کوتاهی قبل از  تفریح پیش می آید .این امر بستگی زیادی  به تلاقی خویشاوندی نزدیک  داشتن پدر و مادر مسن و نیز انبار کردن طولانی تخم ها با پوسته های صدمه دیده دارد.

بهترین نتیجه باروری تخم ها را از نسبت  یک نر به یک ماده می توان اخذ نمود ولی عملا نسبت یک نر به ۳ ماده اعمال می گردد.

جفت گیری از زمان بلوغ یعنی ۶ هفتگی آغاز و در ۴ هفته اول پس از بلوغ درصد باروری به  حدود ۹۰-۱۰۰ درصد بالغ می گردد. این روند در ۸ ماهگی به ۸۰ درصد و پس از  ۹-۱۱ ماهگی به ۶۰-۷۰ درصد می رسد. برای این که اسپرم ها در سن  ۶-۶ هفتگی بلدرچین ها کاملا فعال گردند لازم است روزانه حد اقل ۱۶ ساعت نور دریافت نمایند.

پس از هر بار جفت گیری بلدرچین های ماده به مدت ۵-۶ روز و گاهی حتی ۱۰-۱۲ روز تخم های بارور می گذارند .قدرت جوجه در آوری تخم های  بارور بین  ۷۰ -۸۰ درصد قرار داشته که  به عبارتی ۵۰-۷۰ درصد از تخم های گذاشته شده  را شامل می شود. این امر بستگی زیادی به  سن آنها مخصوصا در ماده ها دارد.

امکان تلقیح مصنوعی در بلدرچین ها برای باروری بلدرچین نیز میسر است .همچنین تفکیک جنس نر و ماده به روش ژاپنی با احتمال ۹۸ درصد اطمینان امکان پذیر می باشد.ناگفته نماند که طرز تشخیص  بر اساس وجود برجستگی قضیبی شکل در کلوآک استوار نبوده  بلکه پایه وجود برجستگی  به فرم قسمت باریک  قلب در وسط کلوآک با یک شکاف عمیق از آن استوار است که همین قسمت در کلوآک  نوع ماده سطحی صاف با شکافی قابل روئیت در آن دارد.

یکی از  خصوصیات بلدرچین نر داشتن  غده ای در کلوآک است که به اندازه تقریبی یک فندق در بالای کلوآک قرار دارد. این غده با فشار و سایر تحریکات کف سفیدی ترشح می کند که نباید آنرا با ترشح اسپرم اشتباه نمود.عمل و اندازه این غده را در رابطه با اعمال جنسی  می دانند ولی عمل دقیق آن هنوز  ناشناخته باقی مانده است.

در برخی از کشور ها مانند ایتالیا و فرانسه برای این که نتیجه  باروری و جوجه در آوری مناسبی از  تولید جوجه های گوشتی  بدست آورند مدت نگهداری را د حدود  ۶-۷ ماه ثابت نگه می دارند .راندمان تخم گذاری در بلدرچین  های ماده همانند مرغها می تواند تا ۱۲ ماه ادامه داشته  باشد.

 

نگهداری بلدرچین

 

باروری بلدرچین : نگهداری بلدرچین

باروری بلدرچین : نگهداری بلدرچین

نگهداری بلدرچین های بالغ و جوجعه های آنها اصولا  در قفس انجام می گیرد .حسن این کار در آن است  که کنترل بلدرچین های حساس  و پر حرارت در مواقع ترس در قفس  بیشتر میسر است . ارتفاع قفس ها کم  و اصولا  برای  دوره پروشی از قفس هایی به ابعاد ۶۰.۱۰۰ و ارتفاعی  در حد ۱۵-۱۶ سانتی متر  استفاده می کنند . معملا ۱۴۰-۱۷۰ قطعه  جوجه را در سنین  یک تا دو هفتگی می توان  در چنین قفسی نگهداری کرد . حتما باید به این مسئله توجه نمود  که جوجه  بادرچین ها نیاز فراوان به  حرارت داشته و نسبت به سرما حساس هستند .احتیاج آنها در هفته اول  زندگی به حرارت  در حدود ۳۶-۳۸ درجه سانتی گراد است که باید به کمک منابع حرارتی  تامین شود. پس از سپری شدن هفته اول هر روز  یک درجه حرارت  را کاهش  می دهند تا حرارت محیط  به ۲۴ درجه سانتی گراد  برسد.معمولا می توان در سن ۳-۴ هفتگی بلدرچین ها را  به قفس هایی که ۴ تا ۸ طبقه  بر روی یکدیگر  استقرار یافته اند  انتقال داد .

سطح لازم در قفس ها به ترتیب  زیر برای هر جوجه  در سنین  مختلف محاسبه می گردد.

۲۵-۲۰ سانتی مربع در هفته اول زندگی

۲۵-۳۵ سانتی متر مربع در هفته دوم زندگی

۴۰-۴۵ سانتی متر مربع در  هفته سوم  زندگی

۵۵-۶۰ سانتی متر مربع در هفته چهارم  زندگی

۶۵-۷۰ سانتی متر مربع  در هفته پنجم  زندگی

۷۵-۸۰ سانتی متر مربع در هفته ششم زندگی

کف قفس ها را در  هفته اول با کاغذ و یا مقوای نازک می پوشانند تا از گیر کردن جوجه ها در سوراخ های کف  که ابعادی در حدود ۸/۰ سانتی متر دارند  جلوگیری کنند. در چند روز اول  غذا بر روی کاغذ پخش  می گردد و سپس از طریق دانخوری که  در جلوی  قفس ها نصب شده  در اختیار  بلدرچین ها قرار می گیرد . آب نیز به وسیله آبخوری های  ناودانی با دهانه  بسیار تنگ  به جوجه ها داده می شود  تا از غرق شدن آنها  در آب جلوگیری شود.  پس ا یک رشد مناسب که  دیگر امکان غرق شدن آنها  منتفی است می توان از آبخوری های  خودکار نیز استفاد نمود . شبکه های توری کناری  و جلوئی قفس ها باید  در حدود ۲/۱.۲/۱ سانتی متر باشد .برای جلوگیری از ریخت و پاش  غذا می شود روی دانخوری ها را با  تور سیمی  پوشانید .

 

باروری بلدرچین : بلدرچین بهمراه تخم

باروری بلدرچین : بلدرچین بهمراه تخم

 

جوجه ها در روز اول  با شماره های مخصوص علامت گذاری می شوند . سن ۶ هفتگی زمان انتقال بلدرچین ها به  قفس های مخصوص  تخم گذاری است . این قفس ها معولا  ابعادی در  حدود ۱۵.۱۵  سانتی متر و ارتفاعی در حد ۱۳-۱۵ سانتی متر دارد . موقعی که تولید تخم های  بارور هدف باشد  قفس ها را در ابعاد  ۳۰.۵۰ سانتی متر و با ارتفاع  حدود ۱۵ -۲۰ سانتی متر  برای هر ۲۰ قطعه  بلدرچین  می سازند . در این قفس ها نسبت جنس نر و ماده یک به سه است  به عبارتی  ۵ بلدرچین نر و ۱۵ بلدرچین ماده . کف مشبک این قفس ها  ابعادی در حدود ۱۰-۱۲ میلیمتر داشته و جهت غلتیدن تخم ها به طرف  جلوی قفس سطحی شیب دار به سوی جلو دارد .

حرارت محیط برای بلدرچین های  تخمی باید  ۲۰ درجه سانتی گراد باشد  تا باروری بلدرچین صورت گیرد .مدت روشنایی  ۱۶-۱۸ ساعت از ۲۴ ساعت توصیه می شود. در برخی از فارمها  ترجیح می دهند  سالنها در تمام  ۲۴ ساعت  روشن باقی بمانند .

 

کلمات مرتبط :

پرورش بلدرچین ، جزوه پرورش بلدرچین ، دانخوری بلدرچین ، آبخوری بلدرچین ، توجیه اقتصادی پرورش بلدرچین ، بلدرچین نر و ماده ، نگهداری بلدرچین ، باروری بلدرچین ، دستگاه جوجه کشی بلدرچین

۴.۳ ۳ votes
امتیازدهی به مقاله