عیب یابی دستگاه های جوجه کشی

دستگاه های جوجه کشی آیتم های لازم برای جوجه کشی یعنی دما ، چرخش تخم ها ، رطوبت و اکسیژن رسانی را فراهم می کنند. هرگونه عیب ماشین جوجه درآوری در فراهم نمودن این آیتم ها منجر به کاهش راندمان و تلف شدن تخم ها در داخل دستگاه می شود. در عیب یابی دستگاه جوجه کشی باید این ایتم ها را به ترتیبی که به آن اشاره شد، بررسی کنید.

 

  • دما دستگاه جوجه کشی

تخم های نطفه دار به شدت به دما حساس هستند و افزایش یا کاهش دما می تواند منجر به تلف شدن تخم های نطفه دار شود. در عیب یابی ماشین های جوجه درآوری در اولین مرحله باید سیستم تنظیم دما را کنترل کنید. برای این کار نیاز به یک دماسنج دقیق دارید. اگر سنسور استفاده شده در دستگاه جوجه کشی از برند SHT SENSIRION باشد اختلاف ۱.۵ درجه ای دمای سنسور و دماسنج به علت خطای دماسنج است. اما اگر این اختلاف دما بیشتر از ۱.۵ درجه باشد باید سنسور را در دمای نشان داده شده دماسنج کالیبره کنید. اگر سنسور از مارک NTC یا LM35 باشد باید دمای سنسور را در دمای نشان داده شده دماسنج کالیبره کنید.

کنترل دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی

کنترل دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی

  • چرخش تخم ها در داخل دستگاه 

چرخش یکی از فاکتورهای بسیار مهم در جوجه کشی است. هرگونه اشکال در چرخش می تواند منجر به چسبیدن نطفه به پوسته تخم شده و آن را تلف کند. چرخش تخم ها در دستگاه جوجه کشی به سمت های راست و چپ حداقل ۳۷ درجهc و حداکثر تا ۴۵ درجه قابل قبول است. برای تست چرخش تخم ها می توانید از نقاله های دیجیتالی یا معمولی استفاده کنید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1 ارزان
دستگاه جوجه کشی خانگی ۴۸ تایی
چرخش تخم ها

چرخش تخم ها

  • رطوبت دستگاه جوجه کشی

معمولا ۵ درصد تلورانس رطوبت در دستگاه جوجه کشی قابل قبول است. اگر خطای رطوبت سنج بیشتر از این مقدار باشد باید آن را کالیبره کنید. بهترین برند رطوبت سنج برند TFA آلمانی است که به قیمت ۱۵ دلار در بازارهای جهانی به فروش می رسد. با توجه به این که ارزش ریال متغیر است بهتر است که قیمت آن را به صورت دلار در نظر داشته باشید.  نمونه های بدل ساخت چین این دستگاه نیز وجود دارد که با قیمت بسیار پایین به فروش می رسند. به همین دلیل دقت کنید که در پشت رطوبت سنج عبارت made in Gremany قید شود. برای تست رطوبت سنج باید یک دستمال را با آب خیس کرده و آن را بفشارید تا آب آن خارج شود و رطوبت سنج را در داخل آن قرار دهید. پس از ۲ ساعت رطوبت سنج باید ۹۹ درصد رطوبت را نشان دهد در غیر این صورت با استفاده از پیچ تنظیم باید رطوبت سنج را در ۹۹ درصد تنظیم کنید. این روش برای افرادی توصیه می شود که از حداقل امکانات برخوردار هستند. افراد متخصص باید از دستگاه های ابزار دقیق مانند تستو و کوموهو برای تنظیم رطوبت سنج استفاده کنند.

کنترل دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی

کنترل دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی

 

 

  • اکسیژن رسانی در ماشین جوجه کشی

تست اکسیژن رسانی بسیار پیچیده است و معمولا افراد عادی قادر به انجام آن نیستند.  در زمان ستر میزان دی اکسید کربن بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰  ppm می باشد و در زمان هچر باید بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ ppm باشد. متاسفانه بدون استفاده از ابزار دقیق نمی توان دی اکسید کربن هوای دستگاه را سنجید. برای بررسی تخصصی تر باید شدت وزش باد را نیز بررسی کنید. شدت وزش باد یا کوران بهینه در دستگاه جوجه کشی ۰.۸  متر بر ثانیه است. اگر یک دستگاه جوجه کشی با این شدت وزش باد یا کمتر از آن بتواند دما و رطوبت را در کل دستگاه یکسان نگه دارد بهترین عملکرد را در اکسیژن رسانی دارد. هرچقدر طراحی دستگاه اصولی تر باشد شدت جریان هوا کاهش یافته و یکسان سازی دما و رطوبت بهتر انجام می گیرد.

 

 

 

 

حتما توجه داشته باشید که دما و رطوبت محیط بیشترین احتمال ایجاد نواسانات حرارتی و رطوبتی در دستگاه را دارند بنابراین بایستی توجه شود که محیط دارای دمای مابین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد و رطوبت متناسب می   باشد.

 

پیشنهادات میکنیم مطالب زیر را در نیز در مورد  جوجه کشی مطالعه نمایید:

 

 

 

سایت دستگاه جوجه کشی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تلگرام دستگاه جوجه کشی
تویتر دستگاه جوجه کشی
فیس بوک دستگاه جوجه کشی
آپارات دستگاه جوجه کشی
اینستاگرام دستگاه جوجه کشی
یورتیوب دستگاه جوجه کشی

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله