مدیریت سالن پرورش بوقلمون

مدیریت سالن پرورش بوقلمون | بالای ۲۰ قسمت در میلیون (ppm) آمونیال به خوبی به مشام می رسد و در رطوبت بستر زیر ۳۰ درصد بسیار مناسب است ولی عملی نیست؛ زیرا بایستی گرما و تهویه زیادی بکار برد و یا اینکه تراکم را پایین آورد. از طرف دیگر رطوبت زیر ۳۰ درصد هم مسئله گرد و غبار را در سالن افزایش می دهد. بعنوان یک اصل کلی بستر با رطوبت میانگین ۳۵ درصد مناسب است، بطوری که با فشردن آن در دست به هم نچسبد. دمای زیر ۱۸ درجه تا حد زیادی باعث کاهش تولید آمونیاک میگردد.

آمونیاک

آمونیاک

مدیریت آمونیاک در سالن

۵-۸ سانتی متر بستر اولیه با کیفیت

کاهش رطوبت سالن به ۳۵ درصد

جلوگیری از ریزش آبخوری ها

دستگاه جوجه کشی آژاکس ۷۲ تایی

کاهش درجه حرارت سالن

اسیدی کردن بستر (سوپر فسفات یا اسید فسفریک)

تهویه کافی و باراندمان بالا

 

اقدامات اولیه جهت ورود پولت ها به سالن

پولت ها

پولت ها

مدیریت سالن پرورش بوقلمون | قبل از ورود پولت های بوقلمون، سالن بایستی بطور کامل تمیز و ضد عفونی شده باشد. نظافت فیزیکی و شیمیایی اولیه سالن و جلوگیری از ورود آلودگی در طول دوره پرورش (قرنطینه) از نکات مهمی است که مشکلات بهداشتی و بیماری را حداقل می کند و بایستی کاملاً مورد توجه قرار گیرد.

با استفاده از فرمالین و پرمنگنات باید سالن گاز داده شود و بعد از ۲۴ ساعت هوای سالن توسط هواکشی از گاز تخلیه گردد. بستر پولت ها بایستی به ارتفاع ۸ – ۵ سانتی متر از نوع مناسب (خرده چوب، پوشال، کاه) و بدون گرد و خاک، آلودگی قارچی و خشک باشد.

فضای مورد نیاز:

فضای مورد نیاز برای پرورش بوقلمون

مدیریت سالن پرورش بوقلمون| فضای مورد نیاز بسته به جثه و اندازه بدن بوقلمون متفاوت است، ولی بطور میانگین هر بوقلمون گوشتی ۲/ ۰ متر مربع فضا نیاز دارند. یعنی در هر متر مربع ۵ بوقلمون و در مورد نرهای سنگین در هر متر مربع ۳ بوقلمون پرورش مییابند. به لحاظ وزنی در هر متر مربع میتوان ۳۲ تا ۳۵ کیلوگرم وزن زنده در نظر گرفت. در هفته اول که پولتها وارد می شوند در هر متر مربع میتوان ۵۰ پولت در نظر گرفت. در هفته اول پولتهای بوقلمون در پنهای تعبیه شده در سالن که به شکل دایره می باشد، قرار میگیرند. این پنها، دایره شکل از مقوای موج دار به ارتفاع ۳۰ سانتیمتر درست می شوند و هر دایره ۴ متر قطر دارد. معمولا در هر دایره ۳۰۰ پولت قرار میگیرد.

وضعیت دما:

تامین گرمایش در سالن پرورش بوقلمون

تامین گرمایش در سالن پرورش بوقلمون

مدیریت سالن پرورش بوقلمون | قبل از ورود پولت ها بایستی سالن را گرم نمود و دمای آن را به ۳۷ درجه سانتی گراد رساند و یا اگر از مادر مصنوعی استفاده می شود، بهتر است دمای کل سالن ۲۷ – ۲۶ درجه بوده و دمای زیر مادر مصنوعی ۳۷ درجه باشد.

وضعیت نور:

مدیریت نور سالن پرورش طیور

مدیریت نور سالن پرورش طیور

مدیریت سالن پرورش بوقلمون | دو روز اول نبایستی نوردهی دائم باشد که مهمترین مزیت آن جلوگیری از پرخوری و بروز چینه دان آویخته می باشد. همچنین از آنجا که خاموشی احتمالی در اثر قطع برق باعث استرسی می شود، بایستی به خاموشی عادت داده شوند.

برای جلوگیری از بروز سکته یا مرگ ناگهانی در دوره رشد، بهتر است بعد از ۴ ساعت روشنایی ۱-۲ ساعت خاموشی داشته باشیم. البته لازم به ذکر است که بسته به تجربه پرورش دهنده، چنانچه برنامه نوری دوره قبل کارآمد بوده است بهتر است همان برنامه اعمال گردد. میزان نور مورد نیاز دو روز اول ۱۰۰ لوکس است و سپس آن را باید به ۵۰لوکس رساند.

در خصوصی بوقلمون های مولد که برای تولید تخم پرورش داده می شوند تا قبل از بلوغ (۲۰ هفتگی) بایستی حداکثر ۸ تا ۱۰ ساعت روشنایی تأمین نمود. برخی متخصصین حتی برنامه نوری ۱۴ ساعت روشنایی و ۱۰ ساعت تاریکی را برای روزهای اول پیشنهاد میکنند.


 

شایان ذکر است که گروه صنعتی اسکندری سازنده بهترین دستگاه های جوجه کشی در سطح خاور میانه میباشد که میتوانید از این دستگاه های جوجه کشی برای جوجه گیری از تخم نطفه دار بوقلمون نیز استفاده نمایید.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله