مضرات مصرف آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک های شیمیایی

آنتی بیوتیک های شیمیایی

مضرات مصرف آنتی بیوتیک ها | اگرچه سابقه کشف داروها از جمله آنتی بیوتیک ها نسبتاً طولانی است و از گذشته های دور تا به حال به عنوان دارویی مؤثر برای کنترل باکتری های مضر و بیماریزا تجویز و مصرف می شوند؛ و با وجود آنکه منشاء اکثر این آنتی بیوتیک ها مواد طبیعی (قارچ ها و باکتری ها) است اما بعضی از آنها نیز منشاء شیمیایی و مصنوعی دارند.

دامپزشک

دامپزشک

مضرات مصرف آنتی بیوتیک ها | برخی از مرغداری ها در حالی که باید از یک دامپزشک آشنا به داروها و عوارض آن به عنوان مسؤلان فنی استفاده کنند، برای صرفه اقتصادی فقط از مهندسان دامپرور استفاده می کنند و لذا نظارت مناسب برای جلوگیری از تقلب مرغداران سودجو وجود ندارد. به عنوان مثال، طبق بخشنامه سازمان دامپزشکی در صورتی که در مرغداری ها فورازوئیدون استفاده شده باشد مرغها باید معدوم شوند و حتی اجازه فروش پیدا نکنند. حتی داروهای مجاز نیز باید حداقل ۱۵ روز قبل از کشتار، مصرف دارو قطع شود ولی متأسفانه بعضاً این موضوع رعایت نمیگردد.

مضرات مصرف آنتی بیوتیک ها

بعضی از داروهای مصرفی پس از دو هفته از بدن پاک و مرغ قابل مصرف می شود اما برخی داروها مثل فورازولیدون یا کلرامفنیکل پس از مصرف تا مدت زیادی در جگر یا گوشت باقی می مانند و آثار سرطان زایی بسیار بالایی دارند.

نتایج تحقیقات نشان می دھد که برخی از میکروب های مقاوم در بدن انسان، این مقاومت را صرفاً از طریق خوردن گوشت های آلوده به آنتی بیوتیک کسب ننموده اند؛ بلکه به واسطه تماس با افراد و محیط آلوده کسب کرده اند. بیماری برخی افرادی که در بیمارستان بستری شده اند به خاطر ارتباط با فضولات و مدفوع حیوانات آلوده است؛ چرا که برخی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها از مدفوع حیوانات جدا شده و به بدن انسان منتقل میگردد.

ماشین جوجه کشی 1008 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۱۰۰۸تایی

سرخ کردن گوشت

پختن و سرخ کردن گوشت تاثیر کمی بر از بین بردن پسماند آنتی بیوتیک و همچنینیان بر باکتریهای مقاوم موجود در آن دارند. خوردن گوشت های آلوده و تمامی گوشت های سالم با گوشت های آلوده نیز موجب انتقال باکتری های مقاوم می شود. برخی مواقع این باکتریهای مقاوم به بدن افراد سالم انتقال می یابد و موجب کاهش و یا عدم پاسخگویی به درمان می شود.

باکتری ها و آنتی بیوتیک ها

مضرات مصرف آنتی بیوتیک ها | برخی از باکتری هایی که نسبت به یک آنتی بوتیک مقاوم شده اند، را نمی توان با آنتی بیوتیک ساده قبلی رفع کرد و ناگزیر باید از آنتی بیوتیکی استفاده کرد که باکتری تا به حال با آن رو به رو نشده است. در پاره ای موارد برای از بین بردن باکتری مقاوم شده، باید ۳ آنتی بیوتیک به طور همزمان استفاده کرد.

نکته

نکته مهم آن است که همه گروه های سنی، در معرض خطر مقاومت نسبت به داروهای ضد میکروبی قرار دارند؛ اما کسانی که دیابت دارند یا در خطر ابتلا به عفونت هستند، بیماری قلبی دارند یا به دیگر بیماری های مزمن مبتلا هستند، در معرض خطر نوعی مقاومت قرار دارند که در افراد سالم، احتمال بروز آن کمتر است. همچنین کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و نسبت به داروها مقاومت پیدا می کنند در معرض عفونت منتشر شده قرار میگیرند و سلامت آنها به شدت به خطر میافتد.


گروه صنعتی اسکندری سازنده بهترین دستگاه های جوجه کشی

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله