ویتامین ها (محلول در چربی)

ویتامین A : کاروتن

ادامه مقاله نیازات تغذیه بلدرچین ها – بخش چهارم  ویتامین A را به دلیل اهمیت ویژهٔ آن در میان سایر ویتامین ها به جهت رشد، ویتامین رشد هم می نامند. علاوه بر این ویتامین رتینل (A) می تواند در سامانه بینائی نقش مؤثری را با شرکت در ساختار شبکیه ایفا کند و یا رشد استخوآن ها و بافت پوششی بلدرچین ها را تحت تأثیر خود قرار دهد و پیرو آن مقاومت بدن را در برابر بیماری ها افزایش و در صورت کمبودش کاهش دهد (به ویژه در برابر انواع بیماری های عفونی ، نیوکاسل و کوکسیدوز) یا با کمبودش باروری بلدرچین را مختل کند و باعث تخم های کوچک شود به هر صورت این مادهٔ آلی ارزشمند در موادی نظیر مولتی ویتامین ها یافت می شود پس بد نیست که گاهاً مقداری علوفهٔ سبز تازه یا خشک شده به شیوهٔ مصنوعی به جیرهٔ بلدرچین ها افزوده شود در مورد این ویتامین ها توضیح ها و تفسیرهای زیادی وجود دارد ولی به دلیل عدم ضرورت آن ها از این توضیحات چشم پوشی می کنیم

از این به بعد به میزان این ویتامین که برای ۳۰-۱ روز تنها به IU/GK ۱۰۰۰۰ اکتفا می کنیم و آنکه از ۳۰ روز به بالا باید این مقدار را به IU/GK ۱۰۰۰۰ برسانیم. فقط نکتهٔ ضروری در مورد این ویتامین آن است که برای جلوگیری از اکسیداسیون آن هرگز نباید اقلام حاوی آن را از قبل آسیاب کنیم.

دستگاه جوجه کشی ۲۰۰۰ تایی

ویتامین A برای گله های تخم گذار و به طور کل برای همه گله ها در زمان بروز بیماری ها به ویژه کوکسیدوز کاربردی تر می شود.

 

نیازات تغذیه بلدرچین ها

نیازات تغذیه بلدرچین ها

ویتامین D : کلسیفرول

نیازات تغذیه بلدرچین ها – ویتامین راشیتیسم کش، این ویتامین را به این دلیل به این نام می خوانیم چون که کلسیم و فسفر را متابولیسم می کند و اگر در ویتامین D که باز در این گروه D۳ اهمیت بیشتری دارد خللی ایجاد شود بر میزان جذب این دو عنصر ماکرو نیز خلل وارد می شود و در نتیجه می تواند بر مینرالیزاسیون استخوانها مؤثر واقع شود و همچنین در هورمونهای پاراتیروئیدی نیز قابلیت تأثیر داشته باشد. یک محقق می تواند این ویتامین را در موادی چون غلات و پودر ماهی بیابد.

برای پرورش گله بلدرچین ویتامین های ارگو کلسیفرول و کولی کلسیفرول پر اهمیت تر از سایر انواع ویتامین D هستند پس باید میزان این نوع را برای جوجه بلدرچین های ۳۰- ۱ روزه معادل ICU/rg ۱۲۵۰ و برای گله های گوناگون ICU/rg ۱۲۰۰ منظور می کنیم.

تخم گذار که مصرف این ویتامین برای گله هایی که در سیستم های بسته نگهداری می شوند اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا از نور مستقیم خورشید محروم هستند.

 

ویتامین E: توکوفرول

نیازات تغذیه بلدرچین ها – ویتامین E در اقلامی نظیر سویا، ذرت، غلات یافت می شود که می تواند به متابولیسم های سلولی کمک خوبی بکند و همچنین از اکسید شدن اسیدهای چرب غیر اشباع جلوگیری کند به ویژه به ویتامین A کمک می کند و در پی بررسی همین موضوع به این نکته برسیم که حضور ویتامین E می تواند در کیفیت لاشه و به ویژه رنگ آن مؤثر باشد. همچنین در صورت کمبود ویتامین E به خوبی می توان انتظار بروز امراضی چون آنسفالوماسی در زمان مصرف جیره ای با اسید چرب غیر اشباع، عدم باروری تخم های گله های مادر بلدرچین، کاهش وزن و رشد در گله های گوشتی و کاهش چشمگیر تولید تخم در گله های تخم گذار و بهم ریختگی غشای سلولی را داشت. در صورتی که در بلدرچین ها با کمبود این ویتامین مواجه شویم به طور مستقیم با دیستروفی مواجه خواهیم شد ما برای پرورش بلدرچین بیشتر به سه نوع E یعنی اتا – توکر فرول، بتا توکوفرول و آلفا تو کوفرول نیاز داریم ولی برای اینکه بتوانیم به خوبی میزان این ویتامین را برای بلدرچین ها بالانس کنیم باید به اسیدهای چرب غیر اشباع و سلینوم موجود در جیره توجهی خاص داشته باشیم. ویتامین E برای بلدرچین در سن ۳۰- ۱ روز IU ۵۰ و برای گله های گوشتی و تخم گذار به ترتیب ۱۲ و ۲۵ IU استاندارد است.

تخم گذار که باید متوجه این موضوع بود که ویتامین E در گله هایی که با خوراک حاوی چربی غیر اشباع تغذیه می شوند بیشتر استفاده شود و یا گله هایی که درگیر بیماری یا هر گونه عوامل محیطی و تنش زایی می شوند می تواند تأثیر مطلوبی را بر روی بلدرچین ها داشته باشد و با افزایش ایمنی از میزان تلفات بکاهد.

کلمات مرتبط : ویتامین های مورد نیاز بلدرچین ، نیازات تغذیه بلدرچین ، تاثیر ویتامین E در دان بلدرچین ، نقش ویتامین در بلدرچین ، ویتامین رسانی به بلدرچین قفس بلدرچین

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله