در طی سالیان گذشته، ویژگی های بلدرچین که از معروفیت خاصی برخوردار نبود ، به نام به عنوان یک راهکار به منظور جبران شدت کمبود پروتئین، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، معرفی شد؛ ویژگی های بلدرچین با توجه به  منحصر به فرد خود توانست خیلی سریع در بخش تولید جای خود را باز نموده و علاوه بر آن در بخش مصرف به جایگاهی مهم دست یابد؛ به گونه ای که هم اکنون پرورش بلدرچین به عنوان صنعتی سود آور و پر بازده در سراسر جهان شناخته شده است و ویژگی هایی نظیر: رشد سریع، سن بلوغ جسمی و جنسی پائین، فاصله نسلی کوتاه، میزان تخم گذاری بالا، کیفیت عالی محصولات تولیدی و ویژگی های غذایی گوشت و تخم، پرورش آن را به یکی از پر طرفدارترین صنعت پرورش حیوانات، بدل نموده است در حال حاضر گوشت و تخم بلدرچین تنها در رستوران های درجه یک و گرانقیمت به عنوان خوراکی لذیذ و گران عرضه نمی گردد؛ بلکه گوشت و تخم این پرنده با توجه به قیمت مناسب و کیفیت مناسب، در میان عام مردم نیز با استقبال خوبی مواجه شده و تقریبا از هر ده نفر یک نفر گوشت بلدرچین را در سبد غذایی خود قرار می دهد؛ بلدرچین یک نوع از گونه های طیور و کوچکترین پرنده خوراکی بوده، که به تازگی در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است. این پرنده به دلیل نوع صدا و آوازی که دارد در بین برخی از افراد به بدبده معروف می باشد. برخی دیگر نیز این حیوان را کرک می نامند. بلدرچین ها در محیط طبیعی، بیشتر در مزارع غلات، زمین های ناهموار و میان علفزارها زندگی می کنند. درفصل زمستان بلدرچین ها، در دسته های بزرگ جمع شده و گاه در مسیری حدود چهارصد الی هزار کیلومتر مهاجرت می کنند. بلدرچین های وحشی ساکن در طبیعت، هفت تا دوازده عدد تخم می گذارند؛ که این تخمها پس از شانزده تا بیست و یک روز هج شده و جوجه ها خارج می گردند. گوشت و تخم بلدرچین ارزش غذایی و دارویی داشته و برخی معتقدند که با خوردن گوشت و تخم بلدرچین احساسی سلامتی بیشتر و نشاط و جوانی می نمایند.

 

ویژگی های بلدرچین به منظور انتخاب به عنوان گونه پرورشی :
بلدرچین ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که آنها را از سایر طیور متمایز کرده و صنعت پرورش بلدرچین را به یکی از سود آورترین صنایع تولیدی ، تبدیل نموده است . برخی از ویژگی های ممتاز بلدرچین عبارتند از :

۱- سرعت بالای رشد
نرخ رشد در این پرنده بسیار قابل توجه و در حدود ۳/۵ – ۲/۵ برابر سایر پرندگان دیگر می باشد. بلدرچین ها عموماً در ۴۵- ۳۵ روزگی به وزن ۲۲۰ – ۱۸۰ گرم رسیده و آماده کشتار می گردند، ضمن این که سن بلوغ نیز در آنها در حدود ۸-۷ هفتگی است.

دستگاه جوجه کشی آژاکس ۷۲ تایی

 

۲- ویژگی های بلدرچین در رسیدن به بلوغ جنسی در سنین پائین
این نوع از پرندگان در ۶-۵ هفتگی قادر به تخم گذاری بوده و در ۸-۷ هفتگی به بلوغ کامل جنسی رسیده و آمادگی تولید مثل پیدا می نمایند.

 

۳- فاصله نسلی کوتاه
وجود فاصله سنی کم بین والدین و فرزندان سبب می شود، اجرای برنامه های اصلاح نژادی در آنها به خوبی امکان پذیر می باشد .
۴- نرخ تخمگذاری بالا
بلدرچین ها در طبیعت سالانه در حدود ۸۰-۶۰ عدد تخم گذاشته؛ اما در محیط پرورشی و با اجرای برنامه های مدیریتی قوی در رابطه با تغذیه و نوردهی مصنوعی، می توان این میزان را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش داده و به رقم ۲۵۰ – ۱۵۰ عدد تخم در سال رسانید.

 

تخم بلدرچین

۵- تراکم بالای پرورش
با توجه به کوچک بودن جثه این پرنده و نیاز کمتر آن به سطح ابخوری و دانخوری دار مقایسه با سایر پرندگان، تعداد پرندہ بیشتری در واحد سطح میتوان پرورش داد.

 

۶- واکسیناسیون کمتر
با توجه به حساسیت کمتر گونه های بلدرچین در برابر برخی از بیماری های رایج طیور، در نتیجه به وا کسیناسیون کمتری احتیاج دارند.

 

۷- برگشت سریع سرمایه
با توجه به اینکه سن بلوغ بلدرچین ۴۰ – ۵۰ روزگی می باشد ، در نتیجه میتوان گوشت و تخم بلدرچین را سریعا به بازار عرضه نمود .

 

۸- ارزش غذایی بالای گوشت و تخم بلدرچین
۷۲ درصد وزن بلدرچین قابل استفاده است در حالیکه که در مرغ ۵۵ درصد می باشد. ۲۰ درصد وزن کل بدن بلدرچین را عضله تشکیل می دهد و درصد پروتئین و ماده خشک در عضله ران هشتاد درصد است، در صورتی که این رقم در مرغ شصت و پنج درصد می باشد. گوشت سینه بلدرچین به دلیل جنب و گوش و پروازهای متناوبی که انجام می دهد علاوه بر این که حجم قابل توجهی از کل لاشه (یک سوم) را تشکیل می دهد، دارای طعم بسیار خوبی می باشد گوشت بلدرچین بعد از طبخ به دلیل وجود سلول های پیچیده پیوندی، در اثر پخته یا بریان شدن به هیچ وجه متلاشی نمی شود و پرنده ترکیب خود را کاملاً حفظ کرده و در مهمانی ها، زیبایی خاصی به سفره می بخشد .

گوشت بلدرچین

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله