دلایل از بین رفتن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه جوجه کشی

در حین انجام جوجه کشی احتمال از بین رفتن جنین به دلایل مختلف وجود دارد. از بین رفتن جنین در داخل دستگاه جوجه کشی (منبع ویکی پدیا) باعث فاسد شدن تخم ها می شود و در صورت خارج نکردن آن ها از دستگاه ، گاز متصاعد شده از آن ها ضریب تبدیل به جوجه تخم های سالم را پایین می آورد.احتمال از بین رفتن تخم های نطفه دار (fertilized egg) در هر سه هفته جوجه کشی وجود دارد (البته در مراحلی از سه هفته که به آن ها مراحل بحرانی گفته می شود). با توجه به این مسئله توصیه می شود که حتماً در حین جوجه کشی از تخم های نطفه دار نطفه سنجی کنید.

– از بین رفتن تخم های نطفه دار در هفته اول جوجه کشی (روزهای دوم تا چهارم)

از بین رفتن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه جوجه کشی بیشتر در روزهای دوم تا چهارم رخ می دهد. مرگ و میر جنین در این دوران اکثراً به دلیل عدم تطابق تخم ها با تغییرات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی رخ می دهد . البته عوامل دیگری مانند کمبود ویتامین های A و E و تشکیل لکه های خونی نیز بر این مسئله اثرگذار هستند. در منابع علمی نطفه سنجی از تخم های نطفه دار برای جلوگیری از فاسد شدن تخم های بدون نطفه و نطفه دار ضعیف در روز سوم نیز توصیه شده است.

مردن جنین در داخل تخم
دلایل از بین رفتن تخم های نطفه دار در این مرحله عبارتنداز:

حلقه های خونی :

در داخل تخم های نطفه دار امکان ایجاد حلقه های خونی وجود دارد. این حلقه های خونی موجب از بین رفتن جنین می شوند.

آرکام 50 خارجی
دستگاه جوجه کشی کره ای ارکام

حلقه های خونی تخم نطفه دار

نارسایی های ژنتیکی :

نارسایی های ژنتیکی از طریق والدین به تخم های نطفه دار منتقل شده و موجب از بین رفتن جنین در این مرحله می شود.

بیماری پرندگان در گله :

عوامل ویروسی که از گله مولد به تخم های نطفه دار منتقل می شوند جنین را در روزهای دوم تا چهارم از بین می برند.

تازه نبودن تخم های نطفه دار :

 

تازه نبودن تخم های نطفه دار

هر چقدر از تولید تخم های نطفه دار بگذرد و کهنه تر شوند امکان تبدیل آن ها به جوجه کاهش پیدا می کند. از بین رفتن تخم های نطفه دار در این دوران می تواند به چند صورت زیر رخ دهد:
۱- جنین تا حدودی رشد سلولی کرده اما حلقه خونی تشکیل نشده است.
۲- حلقه خونی تشکیل شده است.
۳- حلقه خونی تشکیل شده ولی رشد جنین چند مدت پس از آن متوقف است.
جابجایی نامناسب تخم های جوجه کشی
شاید فکر کنید که فقط تکان های شدید و ترک خوردن پوسته منجر به از بین رفتن تخم های نطفه دار می شود اما باید توجه داشته باشید که حتی تکان های آرام هم ممکن است باعث ترکیدگی کیسه هوایی تخم شده و تلف شدن تخم ها را به دنبال داشته باشد.

تاثثیر تغییرات دما در فرایند جوجه کشی

در روزهای اول تا ششم جوجه کشی ، جنین شدیداً در مقابل تغییرات دما حساس است.

– از بین رفتن جنین جوجه در هفته دوم جوجه کشی (روزهای ۱۱ تا ۱۴ جوجه کشی)

بیشترین تلفات در هفته دوم جوجه کشی در روزهای ۱۱ تا ۱۴ ام به دلیل ضعیف بودن تغذیه گله مادر اتفاق میفتد. با توجه به نوع پرنده ، در پرورش گله مادر مخصوصاً در دوران جفت گیری و تخم گذاری باید از جیره های غذایی مناسب حاوی انواع ویتامین ها و املاح معدنی استفاده شود.
همچنین اگرچه در این دوره حساسیت جنین به دما نسبت به روزهای دوم تا چهارم جوجه کشی کمتر است ، اما نوسان بیش از حد دما از دمای مطلوب می تواند تلف شدن جنین را به دنبال داشته باشد.
در کل بالا یا پایین شدن یک درجه ای دما از دمای مطلوب از بین رفتن جنین در داخل تخم های نطفه دار در داخل دستگاه جوجه کشی را به دنبال دارد.

– از بین رفتن جنین جوجه در هفته سوم جوجه کشی (روزهای ۱۷ تا ۲۱)

از بین رفتن جنین تخم های نطفه دار در روزهای ۱۷ تا ۲۱ ام جوجه کشی بیشتر به دلیل تغییرات دما و رطوبت درون دستگاه ، عدم اکسیژن گیری مناسب و باز و بست کردن دستگاه روی می دهد. در این مرحله حتی الامکان باید دستگاه را فقط برای منتقل کردن تخم ها از قسمت ستر به هچر باز کنید.
در این مرحله به هیچ وجه نباید در مراحل غیرضروری درب دستگاه را بازوبست کنید زیرا باعث تغییر دما و رطوبت می شود. کاهش رطوبت درون دستگاه می تواند منجر به سخت شدن پوسته تخم ها شود به طوری که جوجه نمی تواند پوسته تخم ها را شکسته و از آن خارج شود.

جمع بندی

بیرون آمدن جوجه

اگر شرایط لازم در زمان جوجه کشی از تخم های نطفه دار فراهم نشود ، امکان دارد که تخم ها در جین جوجه کشی در داخل تخم نطفه دار از بین بروند. این عوامل می تواند به قبل از جوجه کشی و تخم گذاری ؛ عواملی مانند نحوه نگهداری و تغذیه گله و یا مسائل مربوط به حین جوجه کشی مانند تغییرات دما و رطوبت مربوط باشند. دوران های بحرانی برای جوجه کشی به سه مرحله تقسیم می شوند که باید در این مراحل باید بسیار مراقب باشید. تغییر جزئی دما و رطوبت از شرایط بهینه در این مراحل می تواند از بین رفتن تخم های نطفه دار را در پی داشته باشد. 

همچنین بخوانید:

 

برای دانلود PDF مقاله کلید کنید :  از بین رفتن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه جوجه کشی

۳.۱ ۸ votes
امتیازدهی به مقاله