برای پرورش بلدرچین به چه دستگاه هایی نیاز داریم؟

پرورش بلدرچین با توجه به بازار خوبی که دارد می تواند درآمدی خوبی را برای شما به دنبال داشته باشد. البته به شرطی که شرایط مورد نیاز بلدرچین ها را فراهم کنید. سالن پرورش بلدرچین باید در دما و رطوبتی مشخص ثابت بمانند و ایجاد هر گونه شک دمایی باعث ایجاد بیماری، استرس و سایر مشکلات جدی در بلدرچین ها می شود. برای این منظور دستگاه هایی جهت تنظیم دما و رطوبت محیط پرورش بلدرچین وجود دارد، در ادامه این نوشته به تمامی دستگاه های مورد نیاز یک سالن پرورش بلدرچین در جهت رسیدن به حداکثر بازدهی خواهیم پرداخت.

در حالت کلی دو نوع پرورش بلدرچین داریم: پرورش بلدرچین گوشتی و پرورش بلدرچین تخم گذار. برای پرورش هر دو نوع از این بلدرچین ها از دستگاه های یکسانی استفاده می شود، ولی در مورد اولی باید دستگاه جوجه کشی بخرید و در مورد دوم باید قفس مکانیزه بخرید.قبل از معرفی دستگاه ها، توضیح مختصری در مورد محیط پرورش بلدرچین خواهیم داشت.

محیط پرورش بلدرچین چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اگر شما از بهترین دستگاه ها نیز جهت پرورش بلدرچین استفاده کنید ولی محیطی که بلدرچین ها در آن پرورش می یابند کثیف یا پر سر و صدا یا تاریک باشد، باز به نتیجه دلخواه خود نخواهید رسید. چرا؟ بنا به دلایل زیر.

  • بلدرچین ها به صدای بلند و خشن حساس هستند و در محیط پر سر و صدا و شلوغ یا می ممیرند یا میزان تخم گذاری آنها بسیار کاهش می یابد، بنابراین سالن پرورش بلدرچین ها باید خارج از شهر یا در روستایی ساکت و دنج باشد.
  • محیط پرورش بلدرچین باید کاملا بهداشتی باشد چون امکان انتقال بیماری در محیط های کثیف تا هزار برابر افزایش می یابد، فرض کنید که فضولات کف سالن را ماهیانه یکبار تمیز می کنید، در این صورت انواع حشرات موذی و جوندگان برای تغذیه از فضولات به سالن حمله می کنند، آیا به نظر شما در چنین محیطی امکان انتقال بیماری وجود ندارد؟
  • محیط پرورش جوجه بلدرچین ها تا دو هفته باید از نور ۲۴ ساعته برخوردار باشد. و بلدرچین های تخم گذار برای داشتن حداکثر تخمگذاری باید از روشنایی ۱۷ الی ۱۸ ساعته بهره مند باشند.

علاوه بر موارد فوق، سالن پرورش بلدرچین باید به آب و گاز و برق شهری دسترسی داشته باشد. از همه مهم تر سیستم برق اضطراری می باشد که این مورد را نیز باید مورد توجه قرار دهید.

دستگاه جوجه کشی 840 تایی درنا 4
دستگاه جوجه کشی درنا ۴

دستگاه جوجه کشی برای بلدرچین گوشتی

سالن پرورش بلدرچین به چه دستگاه هایی نیاز دارد؟

برای پرورش بلدرچین هایی سالم با حداکثر بازدهی باید تمامی دستگاه های ذکر شده را تهیه نمایید، نبود حتی یک دستگاه به معنای مرگ بلدرچین ها می باشد. لیست دستگاه ها به قرار زیر است:

  • دستگاه تهویه
  • سیستم نور رسانی
  • دستگاه های سرمایشی و گرمایشی
  • دستگاه های تامین رطوبت
  • دستگاه جوجه کشی ( اگر قصد گوشتی کردن بلدرچین ها را دارید)
  • قفس های مکانیزه ( اگر قصد برداشت تخم از بلدرچین ها را دارید)
  • دانخوری ( اگر قصد پرروش بلدرچین ها در کف سالن را دارید)
  • آبخوری ( اگر قصد پرروش بلدرچین ها در کف سالن را دارید)

۱-دستگاه تهویه

دستگاه های تهویه به منظور رساندن هوای تازه به داخل سالن و خارج کردن هوای آلوده می باشد. برای این منظور هواکش هایی وجود دارد که به تناسب اندازه سالن می توانید آنها را تهیه کنید. بهتر از جنس خوب باشد تا زود به زود خراب نشده و آمار تلفات را بالا نبرد.

۲-سیستم نور رسانی

برای داشتن سیستم نور رسانی مطلوب باید از تعدادی لامپ آفتابی استفاده کنید، در مورد جوجه های تازه به دنیا آمده باید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. همانطور که گفته شد نور رسانی برای جوجه ها ۲۴ ساعت و برای بلدرچین های مولد یا تخم گذار باید ۱۷ ساعت باشد.

۳-دستگاه های سرمایشی و گرمایشی

طبیعتا همیشه دمای محیط آنطور که مد نظر ماست نخواهد بود. مثلا برای جوجه ها یک روزه باید دمای محیط ۳۷ درجه باشد و برای بلدرچین های بالغ دمای ۲۴ درجه کفایت می کند. برای تامین گرمای مورد نیاز سالن در فصول سرد سال یا گرم نگه داشتن جوجه ها از هیتر صنعتی استفاده می شود. هیتر ها با توجه به اینکه دارای فن می باشند، گرمای تولید شده را در سراسر محیط پرورش پخش می کنند. و گرمای محیط را یکنواخت می کند.

در ایام گرم سال جهت خنک سازی سالن ها از کولر آبی استفاده می شود. اگر سالن شما کوچک است نیازی به کانال کشی نیست، با ایجاد دریچه ای در دیوار کناری سالن و متصل کردن کولر به آن در بیرون از سالن، در فصل تابستان می توانید از دمای سالن بکاهید. ولی اگر سالن شما بزرگ است به ناچار باید از کانال کشی جهت پخش سراسری هوای خنک بهره ببرید.

۴-دستگاه تامین رطوبت

اهمیت رطوبت سالن پرورش نیز به اندازه دما مهم می باشد. برای این منظور نیاز به دستگاهی خواهید داشت که در ایام گرم سال رطوبت سرد و در ایام سرد سال رطوبت گرم تولید نماید. مه ساز ها گزینه بسیار مناسبی برای تامین رطوبت هستند.

۵-دستگاه جوجه کشی

اگ هدف شما از پرورش بلدرچین، گوشتی کردن آنها می باشد. بهترین گزینه برای داشتن حاشیه سود بسیار بالا خرید یک دستگاه جوجه کشی بلدرچین می باشد. شما با خرید تخم های نطفه دار بلدرچین آنها را داخل دستگاه قرار داده، دستگاه به صورت خودکارفرایند جوجه کشی را طی می کند و پس از ۱۷ روز جوجه هایی سالم تحویل شما می دهد.

۶-قفس های مکانیزه

برخی نیز علاقه مند به خرید بلدرچین های بالغ و مولد می باشد. زیرا هدف آنها گرفتن تخم از بلدرچین ها می باشد. اگر چنین هدفی در سر دارید باید با خرید قفس های مکانیزه بازدهی کارتان را تا صد ها برابر افزایش دهید. و تخم هایی تمیز و سالم برداشت کنید. در قفس های مکانیزه سیستم آبخوری و دانخوری به صورت جداگانه تعبیه شده است. و مکانی بخصوص جهت قرار گرفتن تخم ها در قفس وجود دارد.

۷-دانخوری و آبخوری

اگر قصد پرورش بلدرچین ها در کف سالن را دارید یا به اصطلاح قصد پرورش در بستر را دارید. به آبخوری و دانخوری ها نیاز خواهید داشت. معمولا به ازای هر ۵۰  بلدرچین بالغ یک دانخوری و یک آبخوری در کف سالن قرار می دهند.

نتیجه: دستگاه های معرفی شده در این نوشته حداقل های مورد نیاز برای داشتن حداکثر بازدهی می باشد. کیفیت و تعداد دستگاه ها به اندازه سالن و بودجه شما بستگی خواهد داشت.

مطالب مرتبط :

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله