بهترین سنسور دما و رطوبت برای دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی یک فرایند بسیار حساس بوده که امروزه توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است . یک جوجه کشی موفق نیازمند برخی شرایط و باید ها می باشد که خلل در هر یک از آنها می تواند تاثیر قابل توجهی در پایین آوردن راندمان داشته باشد .

دو فاکتور دما و رطوبت پایهه ای اصلی جوجه شکی محسوب می شوند به طوری که برترین و بزرگ ترین شرکت های دنیا که در زمینه تولید و عرضه انواع دستگاه جوجه کشی فعالیت می کنند برای بالا بردن کیفیت محصولات خود قدرت و دقت دستگاه در ارزیابی و تامین دما و رطوبت را در راس اولیت های خود قرار می دهند .

جوجه کشی از هر یک از پرنده های اهلی و زینتی نیازمند شرایط خاص از جمله بازه های دمایی رطوبتی خاص می باشد . یعنی دما و یا رطوبت دستگاه جوجه کشی حتی چند دهم درجه از بازه استاندراد فاصله بگیرد ممکن است تخم های نطفه دار از دست رفته و پرورش دهنده متحمل خسارت های بالایی شود .

بهترین سنسور جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی صنعتی
دستگاه جوجه کشی ۳۰۰۰ تایی

در راستای جلوگیری از این موضع از سنسور دما و رطوبت در دستگاه جوجه کشی بهره گیری شده است . سنسور یا همان حسگر دما و رطوبت در انواع برند ها و در کشور های مختلف جهان طراحی و تولید می شود .

سنسور از قطعات بسیار مهم انکوباتورهاست زیرا وظیفه سنجش دما و رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی را بر عهده دارد. سنسور بهره گیری شده در دستگاه جوجه کشی وظیفه دارد تا دما و رطوبت را در هر لحظه ارزیابی و اندازه گیری کند و نتیجه را به برد دستگاه ارائه دهد.

در این حالت کاربر می توتند رد هر لحظه از میزان دما و رطوبت محیط داخل دستگاه آگاه بوده و در صورت نیاز تغییرات لازم را اعمال نمایند. هر گونه خطای سنسور در سنجش دما و رطوبت داخل دستگاه منجر به ارسال اطلاعات غلط به کنترلر می شود و در نتیجه دستگاه در تنظیم دما و رطوبت مطلوب از دقت عملکرد پایین برخوردار شده و در نتیجه راندمان جوجه کشی کاهش میابد.

 باید به این نکته نیز اشاره داشت که در بخش بیرونی دستگاه جوجه کشی نیز سنسوری برای اندازه گیری دمای محیط بهره گیری می شود .

برای آگاهی از عملکرد ، دقت و کیفیت انواع سنسور ها شما را به مطالعه ادامه این مقاله دعوت می کنم .

سنسور LM35

اولین حسگری که مورد بررسی قرار داده می شود سنسور LM35 می باشد . این سنسور برای اندازه گیری تنها دما بهره گیری می شود و بیشتر در بخش بیرونی دستگاه های جوجه کشی قرار می گیرد . شایان ذکر است که بیشتر برند های تولید کننده دستگاه جوجه کشی از این حسگر به دلیل کیفیت و دقت بالا و مهم تر از همه عمر مفید طولانی به عنوان سنسور دوم در دستگاه های خود استفاده می کنند .

بررسی سنسور LM35

طراحی این سنسور به شکلی است که در ان ۳ عدد پایه قرار داده شده است به طوری که :

– پایه اول در سمت چپ حسگر به ۵ ولت متصل می شود .
– پایه دوم که با نام ولتاژ خروجی معروف است به میکروکنترلر اتصال می یابد .
– پایه آخر به نام GND حسگر می باشد .

با بهره گیری از این سنسور کاربر می تواند بازه دمایی منفی ۵۵ تا مثبت ۱۵۰ را به دقت سنجش و ارزیابی کند . فرایند اندازه گیری در این سنسور به شکلی است که با تغییر میزان معینی دما ، ولتاژ نیز به میزانی تغییر پیدا می کند . در واقع این فرایند به شکلی است که اگر دما ۱ درجه تغییر پیدا کند ولتاژ خروجی ۱۰ میلی ولت شده و اگر دما ۲ درجه بالا یا پایین شود ، ولتاژ خروجی ۲۰ میلی ولت خواهد بود .

سنسور LM35 می تواند تا دمای ۲۰۰ درجه را بدون کوچک ترین مشکل تحمل کند همچنین این محصول آنالوگ بوده از دقت ۰.۵ درجه برخوردار است .  با استناد به بررسی های انجام شده این محصول ایده آل ترین سنسور برای اندازه گیری دما به خصوص دمای محیط بیرون دستگاه جوجه کشی می باشد .

سنسور فوق حساس SHT

یکی دیگر از سنسور هایی که مورد بررسی قرار داده می شود SHT نام دارد در شرکت Sensirion در کشور سوئیس ساخته می شود . این سنسور قادر است دما و رطوبت محیط داخلی دستگاه جوجه کشی را در سریع ترین زمان ممکن با دقت اندازه گیری کرده و به برد جوجه کشی گزارش دهد تا در صورت نیاز تمهیدات لازم در راستای ایجاد تغییرات در نظر گرفته شود . این سنسور از دقت بسیار بالایی در تشخیص دما و رطوبت برخوردارند به طوری که در صنایع حساسی مانند صنایع نظامی و پزشکی از آن ها استفاده می شود

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این سنسور کالیبراسیون یک باره آن می باشد . در واقع سنسور SHT تنها یک بار در کاخانه سازنده خود یعنی Sensirion کالیبره شده و تحت هیچ شرایطی از حالت کالیبره خارج نمی شود .

بررسی سنسور SHT

شایان ذکر است که سنسور SHT به دلیل دقت بسیار بالا (یک دهم درجه) و مهم تر از همه عدم خارج شدن از حالت کالیبره به عنوان برترین سنسور در کل دنیا شناخته می شود .کارخانه معروف سوئیسی این حشگر را به گونه ای طراحی کرده است که دو سنسور دما و رطوبت بر روی یک چیپ قرار داده شده است از این رو شما می توانید با بهره گیری از این سنسور در هر لحظه از میزان دما و رطوبت محیط داخلی دستگاه در هر لحظه با خبر باشید.

سنسور نام بردن قادر است دمایی در بازه منفی ۴۰ درجه تا مثبت ۲۵ درجه را به راحتی انداره گیری کند . باره اندازه گیری رطوبتی این سنسور ۰ تا ۱۰۰ درصد می باشد .

این سنسور را می توان به عنوان تستو نیز مورد استفاده قرار داد چرا که از نظر طراحی و ساخت تمامی فاکتور های لازم برای تستو بودن را دارا می باشد . از این رو کاربر می تواند به جای خرید تستو از سنسور SH برای کالیبره کردن خیلی از سنسور های دیگر مانند LM35 بهره گیری نماید .

در حال حاضر  کارخانه SENSIRION سنسورهای با برند SHT را به صورت میلیونی تولید و به بازار جهانی عرضه می کند و در صنعت تولید دستگاه های جوجه کشی، کارخانه هایی مانند ارکام کره، ویکتوریای ایتالیا و گروه صنعتی اسکندری از سنسورهای این برند استفاده می کنند. لازم به ذکر است که قیمت فعلی سنسور SHT در بازارهای جهانی ۲۲ دلار است.

کیفیت و دقت سنسور بخصوص در دستگاه جوجه کشی خانگی بسیار حائز اهمیت میباشد، زیرا تخم پرندگان زینتی بسیار گران میباشد و در صورت درست عمل نکردن سنسور های دستگاه منجر به ضرر کاربر خواهد گردید، شرکت سوپر مینیاتور نیز با توجه به این دلایل اقدام به عرضه دستگاه های جوجه کشی مجهز به سنسور های SHT ساخت سوئیس نموده است.

سنسورهای NTC

سنسور اخری که مورد بررسی قرار داده می شود سنسور NTC نام دارد که صرفا برای اندازه گیری دما مورد استفاده قرار می گیرد . شایان ذکر است که این سنسورها به دو شکل شکل سطحی و مستغرق مورد استفاده قرار می گیرد .

سنسور NTC مستغرق همانطور که از اسم ان مشخص است در قسمتی از دستگاه که آب عبور می کند قرار داده می شود تا دما را اندزاه گیری کند البته این نوع سنسور ها تحت تاثیر اختلاف دمای حقیقی آب قرار می گیرند از این رو دمای گزارش شده توسط این سنسور به برد کمی با دمای واقعی اختلاف دارد .

بررسی سنسور NTC

سنسور NTC سطحی دارای یک بدنه فلزی می باشد که یک لوله مسی به آن اتصال داده شده است و در صورتی که دمای داخل لوله تغییر پیدا کند مقاومت سنسور تحت تاثیر قرار گرفته و در نهایت دما به برد ارسال می شود .

در حالت کلی از سنسور NTC می توان برای اندازه گیری دمای محیط داخلی و خارج دستگاه جوجه کشی استفاده نمود اما سنسور NTC به دلیل دقت پایین در تعیین دما بیشتر در ساخت محصولاتی که شرایط دمایی در آن از حساسیت بالایی برخوردار نیست کاربرد دارند. به همین دلیل اکثرا برای محاسبه و تعیین دمای داخل و خارج اتومبیل ها از آن ها استفاده می شود.

سنسورهای NTC صرفا قابلیت تعیین دما را دارند و در صورت استفاده از آن ها در انکوباتورها، برای تعیین رطوبت باید از سنسور دیگری استفاده کرد

این سنسورها به هیچ وجه مناسب ماشین های جوجه درآوری نیست زیرا دما از المان های بسیار مهم در فرایند جوجه کشی است و هرگونه خطا در محاسبه آن باعث کاهش راندمان ماشین جوجه کشی می شود.

در ساخت ماشین های جوجه درآوری بدنه فلزی از سنسورهای NTC استفاده می شود لذا این دستگاه ها علی رغم قیمت پایین از خطای بالایی در ایجاد دمای مطلوب دارند و به همین دلیل میزان تلفات تخم های نطفه دار در آن ها بالاست.

۴.۵ ۲ votes
امتیازدهی به مقاله