بهداشت سالن پرورش و نوک چینی

بهداشت سالن پرورش :نظافت کامل و دقیق و نیز ضد عفونی کردن سالن پرورش جزء عملیات اساسی با هدف جلوگیری از گسترش عوامل بیماری زا است. قبل از ورود جوجه به سالن باید سالن از هر نظر پاک و تمیز و عاری از عوامل بیماری زا باشد . تمیز کردن و ضد عفونی کردن سالن زمانی اصولی انجام می شود که قاعده همه جا تخلیه –همه جا تمیزاعمال شود .در حقیقت در اجرای این قاعده همه چیز از سالن تخلیه و سالن ضد عفونی می شود و پس از گسترش بستر نو و تازه تجهیزات ر محل مناسب خود مستقر می شوند. از طرف دیگر این قاعده به این معنی است که پولت ها یا مرغ های تخمگذاری که قرار است به سالن وارد شوند همه در یک گروه سنی باشند زیرا مرغ های جوان نسبت به بیماری های عفونی که مرغ های بالغ نسبت به آن ها مصونیت دارند حساس هستند .در این حالت مرغ های بالغ ناقلان سالم نام دارند و با این که خود از خطر بیماری گذشته اند ولی می توانند عوامل بیماری زا را به مرغ های سالم انمتقال دهند . اختلاف سن می تواند بیماری های انگلی را نیز از مرغ های بالغ به جوان تر ها منتقل کند .در یک واحد مرغداری نباید از گونه های دیگر پرنده ها مانند اردک غاز بوقلمون و جز این ها نگهداری کرد زیرا ممکن است هر کدام از این گونه ها انتقال دهنده ی بیماری مشترک به گله باشتند.

بهداشت سالن پرورش

بهداشت سالن پرورش

تمامی راه های ورودی موش ها یا پرنده ها وحشی باید با توری بسته شوند. سگ ها و گربه ها نیز نباید به هیچ عنوان داخل مرغداری شوند .همچنین برای تولید مطلوب و یک شروع خوب باید جوجه ها و پولت های سالم از نژاد خوب و از تولید کنندگان مطمئن و در محلی عاری از هرگونه بیماری تهیه شوند. پرداختن بهای بیشتر برای خرید جوجه ها یا پولت هایی با کیفیت بالا به نفع مرغدار است .شهرت و نام تولید کننده در عرضه جوجه و پولت هایی با کیفیت و بدون تنش از عوامل مهم است که باید در نظر گرفته شوند. در واقع شروع خوب ضامن تداوم است.

نوک چینی
نوک چینی عملی است که مرغدار بهخ منظور جلوگیری از کانیبالیسم و کندن پر های یکدیگر انجام می دهد. در صورت وقوع دو مشکل فوق رفع آنها کار بسیار مشکلی است .نوک چینی در حقیقت یک عمل موثر در پیش گیری این عادت بد است که به دو روش اجرا می شود.

روش اول (روش دقیق).این روش در سن ۶ تا ۱۰ روزگی انجام می گیرد .در این روش از تیغه ای با سوراخ های مختلف برای دقت در قطع نوک استفاده می شود . نوک جوجه ها پس از ورود به سوراخ مورد نظر توسط تیغه دیگری با حرکت بعدی قطع ممی شود. نوک جوجه ها پس از ورود به سوراخ مورد نظر توسط تیغه دیگری با حرکت بعدی قطع می شود . در بازار نوعی دستگاه قطع نوک موجود است که به کمک حرارت و در زمان مشخص نوک جوجه ها را می چیند . گفتنی است که در این روش عملیات نباید تکرار شود.

دستگاه جوجه کشی سوپر مینیاتور 126 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۲۶ تایی

روش دوم ( روش سنتی )در این روش با تیغه نازل یک دوم تا سه چهارم از قسمت فوقانی نوک جوجه قطع می شود. قسمت پایینی نوک باقی می ماند و فقط سر آن سوزانده می شود. عملیات در بار اول در سن ۴ تا ۶ هفتگی انجام می گیرد و بار دوم در سن ۱۲ تا ۱۴ هفتگی تکرار می شود .قطع نوک با روشش صحیح و با توجه به موارد زیر انجام می شود.

بهداشت سالن پرورش

بهداشت سالن پرورش

۱.نوک چینی نباید در حالت تنش و زمانی که شرایط عمومی جوجه مناسب نیست انجام شود
۲.هنگامی که تیغه بیش از اندازه سرد و کند باشد قطع نوک با فشار مضاعف که ممکن است به بافت های آن منطقه آسیب برساند.
۳.ممکن است که تیغه ی مخصوص قطع نوک بیش از اندازه گرم باشد. در این حالت حرارت زیاد باعث از بین رفتن بافت های آن منطقه می شود.
۴. در نوک چینی نباید شتاب داشت و عملیات باید در زمان مشخص و معین انجام گیرد.
۵. بعد از قطع نوک و روز های بعد دانخوری باید همیشه پر از دان باشد .
۶. بعد از نوک چینی باید آب فراوان و تمیز فراهم شود زیرا این اقدام موجب تمیز ماندن محل قطع شده می شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله