خرید تخم نطفه دار

تخم نطفه دار یا تخم بارور به تخمی گفته مبشود که امکان جوجه کشی از آن محیا باشد، تخم دارای نطفه را می‌توان با اعمال شرایط شبیه مرغ مادر (چرخش، رطوبت و دما) یا هر پرنده دیگری به جوجه تبدیل کرد. جهت تشخیص نطفه داری تخم، آن را بوسیله منبع نوری مناسب نطفه سنجی یا به اصطلاح کندلینگ می‌کنند تا از وجود نطفه داخل تخم اطمینان حاصل شود.

خرید نطفه دار از مراحل بسیار مهم در جوجه کشی است که باید در آن نهایت دقت را به خرج دهید زیرا در صورت پایین بودن کیفیت تخم ها، جوجه کشی از راندمان پایین برخوردار خواهد بود و با زیان اقتصادی مواجه خواهید شد. علاوه بر این، مریض بودن جوجه های خارج شده از تخم به دلیل انتقال بیماری از مرغ مادر به جنین، می تواند سلامت کل گله را به خطر بیندازد. به همین دلیل توصیه می کنیم نکات مهم زیر را در هنگام خرید تخم نطفه دار حتما به خاطر داشته باشید و حتی الامکان از تخم های نطفه دار گله خودتان برای جوجه کشی استفاده کنید.

تخم های نطفه دار تازه بخرید

مهمترین نکته در زمینه خرید تخم های نطفه دار تازه بودن تخم هاست. تخم هایی که برای جوجه کشی می خرید باید تازه باشند زیرا تخم های کهنه در هنگام جوجه کشی از احتمال تلف شدن بالایی برخوردارند. برای اطمینان از سالم بودن تخم ها می توانید از فروشنده بخواهید که محل نگهداری پرنده ها را به شما نشان دهد. اگر تعداد پرنده های فروشنده کم و تخم هایی که به شما می فروشد زیاد باشد، احتمالا این تخم ها کهنه هستند.

بازدید از محل نگهداری مرغ های مادر

همانطور که اشاره کردیم حتما از فروشنده بخواهید که محل نگهداری مرغ های مادر را به شما نشان دهد. با بازدید از محل نگهداری تخم ها علاوه بر این که از تازه بودن تخم ها مطمئن می شوید، بلکه می توانید مرغ های مادر را از لحاظ تغذیه، سلامت و درصد باروری بررسی کنید. بیماری مرغ مادر می تواند به تخم ها نیز منتقل شود و علاوه بر کاهش بازدهی جوجه کشی، با تولد جوجه های بیمار سلامت گله شما را نیز به خطر بیندازد. در مورد درصد نرب نیز باید بدانید که به ازای سه مرغ مادر باید یک پرنده نر وجود داشته باشد تا تخم ها نطفه دار شوند.

دستگاه جوجه کشی درنا 3
دستگاه جوجه کشی درنا ۳

خرید از یک فروشنده به جای چند فروشنده

سعی کنید به جای خرید از چند فروشنده، تخم های نطفه دار را از یک فروشنده که دارای مجوزهای لازم از اداره جهاد کشاورزی و یا دامپزشکی باشد خریداری کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که پرداخت مقداری هزینه بیشتر برای تهیه تخم های با کیفیت فروشندگان دارای مجوز بهتر از خرید تخم از فروشندگانی است که مجوزهای لازم را ندارند و استفاده از تخم های آن ها برای جوجه کشی می تواند منجر به کاهش جوجه کشی شده و زیان اقتصادی به دنبال داشته باشد.

عدم خرید از فواصل دور

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که تخم های نطفه دار را از فواصل دور خریداری نکنید. زیرا با توجه به پایین بودن استانداردهای وسایل نقیله در ایران، پرده زرده یا سفیده و یا پوسته تخم های خریداری شده در حین حمل و نقل ممکن است آسیب دیده و تخم ها از بین بروند.

عدم خرید از سایت های اینترنتی

در خرید تخم نطفه دار برای جوجه کشی به هیچ عنوان از سایت های اینترنتی استفاده نکنید. به جرات می توان گفت صد در صد سایت های اینترنتی فروشنده تخم های نطفه دار کلاهبردار هستند و در صورت واریز وجه یا تخم ها را ارسال نمی کنند و یا تخم های پرنده دیگری را به مشتری ارسال می کنند.

احتمال کلاهبرداری فروشندگان تخم های پرندگان زینتی

تخم های پرندگان زینتی

در خرید تخم نطفه دار باید توجه داشته باشید که اغلب فروشندگان تخم های پرندگان زینتی مانند طاووس و نژادهای خاص قرقاول و سایر پرندگان زینتی گران قیمت کلاهبردار هستند زیرا اکثر افرادی که این پرندگان را پرورش می دهند، تخم های نطفه دار آن ها را خود جوجه کشی می کنند.

فیلمی از کنلدینگ یا نطفه سنجی

دانلود ویدیو  | مشاهده فیلم در آپارات

۳ ۱ vote
امتیازدهی به مقاله