پرورش بلدرچین

بلدرچین ها پرندگانی وحشی و البته ترسو هستند که گوشت و تخم حاصل از آن ها ارزش غذایی و دارویی بسیار بالایی دارد. این پرندگان را می توان در فضاهای کوچک مانند اتاق یک خانه نیز نگهداری کرد. برای کار باید شرایط مناسب محیطی برای پرورش بلدرچین مهیا شده و مکان مناسب برای زیست آن ها فراهم شود.

قفس مخصوص پرورش بلدرچین

معمولا از قفس های مخصوص پرورش بلدرچین برای نگهداری این پرندگان استفاده می شود. قفس های بلدرچین در طبقات با اندازه های مختلف ساخته می شوند. در خرید قفس مناسب برای نگهداری بلدرچین باید توری های قفس بلدرچین ، آبخوری ها ، دانخوری ها ، سینی تخلیه کود شرایط مناسبی داشته باشند.

توری کف قفس بلدرچین باید با استفاده از مفتول های ۱.۵ تا ۳ میلی ساخته شود و شیب ۱۰ تا ۱۲ درصد داشته باشد. توری جلویی نیز باید دارای درب هایی باشد که پرندگان بتوانند به راحتی از آن داخل یا خارج شوند. همچنین فاصله بین مفتول های توری ها به اندازه ای بزرگ نباشند که بلدرچین های ریز از آن ها خارج شوند.

جوجه های تازه متولد شده

جوجه های تازه خارج شده از تخم باید در دمای ۳۵ تا ۳۶ درجه سانتی گراد نگهداری شوند و دمای محیط نگهداری باید به در عرض سه هفته به ۲۰ درجه سانتی گراد کاهش پیدا کند. نوررسانی مناسب نیز از دیگر شرایط لازم برای نگهداری و پرورش بلدرچین است. در مواقع خیلی روشن مقدار نوردهی به میزان ۶۰ تا ۷۰ لوکس است که در هفته سوم به ۱۰ لوکس می رسد. نوررسانی برای تخم گذاری بلدرچین های ماده نیز مهم است. برای رسیدن به حداکثر میزان تخم گذاری باید روزانه بین ۱۴ تا ۱۶ ساعت به بلدرچین های ماده نوررسانی شود.
بلدرچین ها دارای نژادهای مختلفی هستند. برخی از گونه های این پرنده در طبیعت مهاجر هستند و قادرند در فواصل طولانی مهاجرت کنند. اما بلدرچین های معمولی و ژاپنی که در ایران پرورش آن ها متداول است قادر به پرواز نیستند.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی

مقاوم بالای بلدرچین در برابر بیماری ها

این پرندگان کوچک جثه طبیعت وحشی دارند و در برابر بیماری ها بسیار مقاوم هستند. اما با این حال جوجه های یک روزه این پرنده را پس از خارج شدن از تخم معمولا در برابر بیماری هایی نظیر نیوکاسل واکسینه می شوند. اما در طول پرورش این پرنده نیازی به واکسیناسیون وجود ندارد که هزینه های پرورش این پرنده را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.

بلوغ بلدرچین

دوره بلوغ این پرنده بسیار کوتاه است به طوری که در مدت ۳۵ تا ۴۰ روز به بلوغ کامل می رسد و می توان نوع گوشتی آن را پس از این مدت برای کشتار به کشتارگاه داد. به همین دلیل هزینه پرورش این پرنده نسبتا پایین تر و دوره بازگشت سرمایه آن کوتاهتر است.

بسیاری از افراد با تشکیل گله مولد در پی جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرنده هستند. نسبت نر به ماده در گله مولد بلدرچین باید به صورت ۱ به ۴ یا ۱ به ۵ باشد در غیر این صورت تخم های حاصل از این پرنده در نطفه قوی نخواهند داشت. تخم های حاصل در این صورت می تواند به صورت عدم وجود نطفه و یا وجود نطفه ضعیف در داخل تخم باشد که در هر دو صورت جوجه کشی از این تخم ها موفقیت آمیز نخواهد بود.

جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرنده می تواند به صورت طبیعی و یا مصنوعی انجام پذیرد. در جوجه کشی طبیعی شرایط لازم برای جوجه کشی از این پرنده توسط بلدرچین های ماده تامین می شود. اما در جوجه کشی مصنوعی از دستگاه جوجه کشی برای پرورش آن استفاده می شود. بلدرچین های ماده (به استثنای بلدرچین ژاپنی) ۲۳ روز بر روی تخم های نطفه دار خود می خوابد در حالی که بلدرچین های ماده ژاپنی برای تبدیل شدن تخم های نطفه دار به جوجه حدود ۱۷ – ۱۸ روز بر روی تخم های نطفه دار می خوابند. رطوبت لازم برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار بلدرچین چیزی حدود ۵۲ تا ۶۲ درصد است.

جوجه کشی بلدرچین

از آنجایی که گله مولد بلدرچین معمولا از هزاران قطعه بلدرچین تشکیل می شود و تخم های نطفه دار حاصل از این گله مولد معمولا بالای چند صد تخم می شود ، برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار این پرنده باید از دستگاه های جوجه کشی صنعتی استفاده کرد. دستگاه های جوجه کشی صنعتی دستگاه های هستند که ظرفیت بیشتری نسبت به دستگاه های جوجه کشی خانگی دارند. معمولا ظرفیت این دستگاه ها بیش از ۱۵ عدد تخم نطفه دار مرغ می شود.

دستگاه های جوجه کشی صنعتی EIG عرضه شده توسط فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP این قابلیت را دارند که به صورت تمام اتوماتیک از تخم های نطفه دار بلدرچین جوجه کشی کنند. در استفاده از این دستگاه ها کافی است تخم های نطفه دار بلدرچین را در داخل دستگاه قرار داده و نوع پرنده را بلدرچین انتخاب کنید. دستگاه به صورت کاملا خودکار دما و رطوبت مورد نیاز برای جوجه کشی تخم ها را فراهم کرده و آن ها را خواهد چرخاند. برای جوجه کشی از بلدرچین میتوان از یک دستگاه جوجه کشی خانگی استفاده نمود

پس از جوجه کشی بلدرچین

پس از خارج شدن جوجه های بلدرچین از تخم های نطفه دار به هیچ عنوان نباید آن ها را به مدت یک شبانه روز از دستگاه خارج کنید. در طی این مدت جوجه ها از ذخیره زرده که در داخل بدنشان قرار گرفته است تغذیه می کنند. در طی این مدت نباید به هیچ عنوان به جوجه بلدرچین ها غذا دهید چون که می تواند منجر به فساد شدن ذخیره زرده شده و تلف شدن جوجه ها را به دنبال داشته باشد.

پس از خارج کردن بلدرچین ها از دستگاه جوجه کشی و انتقال آن ها به محیط مناسب حتما دستگاه جوجه کشی را ضدعفونی کنید. در غیر این صورت باید شاهد کاهش راندمان جوجه کشی دستگاه در دوره های بعدی باشید.

 

مقالات مرتبط به جوجه کشی :

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله