جوجه کشی مصنوعی

جوجه کشی مصنوعی به فرایندی گفته می شود که در آن شرایط جوجه کشی طبیعی با استفاده از مرغ مادر شبیه سازی شده و با بکارگیری دستگاه جوجه کشی یا انکوباتور جوجه از تخم نطفه دار پرنده خارج می شود. امروزه برای جوجه کشی مصنوعی دستگاه های جوجه کشی مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. این دستگاه ها شامل انکوباتورهای ظرفیت پایین برای جوجه کشی مصنوعی در خانه، انکوباتورهای با ظرفیت متوسط و انکوباتورهای با ظرفیت های بسیار بالا و در حد هزاران عدد تخم برای مصارف صنعتی و تامین نیازهای بشری هستند.

جوجه-کشی-طبیعی

جوجه-کشی-طبیعی

جوجه کشی طبیعی

در جوجه کشی طبیعی مرغ مادر برای تبدیل تخم نطفه دار به جوجه روی تخم می خوابد. به خوابیدن مرغ مادر بر روی تخم کرچ گفته می شود. دما مطلوب برای جوجه کشی ۳۷ درجه سانتی گراد و رطوبت مطلوب بین ۵۵ تا ۶۵ درصد است. مرغ مادر با خوابیدن بر روی تخم شرایط دمایی و رطوبت لازم برای تبدیل شدن به جوجه را فراهم می آورد. مدت زمان جوجه کشی از تخم مرغ ۲۱ روز است که در ۱۸ روز اول که به آن ستر گفته می شود تخم ها برای جلوگیری از چسبیدن نطفه به پوسته توسط مرغ چرخانده می شوند. در ۳ روز پایانی که به آن هچر گفته می شود باید تخم ها ثابت نگه داشته شوند. عدم نطفه سنجی و ظرفیت محدود مرغ مادر در جوجه کشی تخم ها از معایب جوجه کشی طبیعی است.

جوجه کشی مصنوعی

در جوجه کشی مصنوعی دستگاه جوجه کشی یا انکوباتور با شیبه سازی شرایط جوجه کشی طبیعی مانند تنظیم دما و رطوبت بهینه و چرخاندن تخم ها، تخم های نطفه دار را به جوجه تبدیل می کند. اگرچه مکانیزم عملکرد دستگاه های جوجه کشی از زمان آغاز جوجه کشی مصنوعی توسط انسان تا به امروز یکسان بوده است، اما انکوباتورهای امروزی از لحاظ فناوری به کار رفته در آن ها، قابلیت ها، ابعاد و ظرفیت تفاوت بسیاری با دستگاه های جوجه کشی ابتدایی دارند. امروزه دستگاه های جوجه کشی مصنوعی در ظرفیت های کم (مینی) برای مصارف خانگی، ظرفیت های متوسط (مینی) و بالا (ماکرو) برای مصارف صنعتی و تامین نیازهای جوامع انسانی تولید می شوند.

معرفی محصولات:

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1 ارزان
دستگاه جوجه کشی خانگی ۴۸ تایی

دستگاه جوجه کشی ارزان

دستگاه جوجه کشی خانگی

دستگاه جوجه کشی حرفه ای

دستگاه جوجه کشی بزرگ

 دستگاه جوجه کشی مصنوعی خانگی

دستگاه جوجه کشی مصنوعی خانگی (مینی) نوع خاصی از انکوباتورهاست که معمولا با ظرفیت کمتر از ۲۰۰ عدد تخم مرغ برای مصارف خانگی تولید می شوند. انکوباتورهای خانگی امروزی طوری ساخته می شوند که با استفاده از آن ها بتوان از تخم های انواع مختلف پرندگان جوجه کشی کرد. لازم به ذکر است که به دلیل اندازه بزرگ تخم شترمرغ، دستگاه های جوجه کشی مصنوعی مخصوص برای جوجه کشی مصنوعی از تخم شترمرغ (دستگاه جوجه کشی شتر مرغی)تولید می شوند. در بازارهای جهانی کارخانه هایی مانند آرکام کره، ویکتوریای ایتالیا و BRINSEA برتانیا تولیدکنندگان معروف دستگاه های جوجه کشی مصنوعی خانگی هستند.

در ایران نیز گروه صنعتی اسکندری با تولید دستگاه های جوجه کشی مصنوعی خانگی با برند ایزی باتور بیشترین بازار فروش انکوباتور را در ایران دارد. ایزی باتورهای خانگی این کارخانه قابل رقابت با انکوباتورهای خانگی کارخانه های معروف خارجی است، برای مثال در بین کارخانه های تولید کننده انکوباتور در دنیا، فقط کارخانه های آرکام کره، جیمزوی کانادا و گروه صنعتی اسکندری در ایران از سنسورهای بسیار حساس SHT کایبره شده در سوئیس استفاده می کنند که کاربرد نظامی و پزشکی دارند.

 

دستگاه های جوجه کشی مصنوعی نیمه صنعتی (مدیوم)

ظرفیت این دستگاه های جوجه کشی مصنوعی بیشتر از انکوباتورهای خانگی و کمتر از انکوباتورهای صنعتی است و معمولا بین ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ عدد تخم مرغ است. در بین کارخانه های تولید کننده انکوباتور در جهان، انکوباتورهای نیمه صنعتی کارخانه های آرکام و BRINSEA طرفداران بسیاری دارند. در ایران نیز گروه صنعتی اسکندری به عنوان بزرگترین تولیدکننده انکوباتور در خاورمیانه دستگاه های جوجه کشی نیمه صنعتی را با برند سوپرمینیاتور تولید و به بازار عرضه می کند.

سوپرمینیاتورهای تولیدی گره صنعتی اسکندری با بکارگیری بردها مجهز به الگوریتم منطق فازی و سنسورهای فوق حساس SHT SENSIRION دقت بالایی در تنظیم دما و رطوبت بهینه داخل دستگاه دارند. همچنین استفاده از بدنه های PVC، برد هوشمند و سخنگو، سیستم ستر و هچر همزمان، شانه های همه کاره، کنترل کیفی چندمرحله ای و خدمات پس از فروش مناسب از قابلیت های این دستگاه هاست که آن ها را قابل رقابت با برندهای آرکام و BRINSEA می کند.

دستگاه های جوجه کشی ماکرو

دستگاه های جوجه کشی ماکرو

دستگاه های جوجه کشی مصنوعی صنعتی (ماکرو)

 

دستگاه جوجه کشی مصنوعی صنعتی یا ماکرو به دستگاهی گفته می شود که با ظرفیت بالای ۲۰۰۰ عدد تخم مرغ ساخته شود. ظرفیت این دستگاه ها می تواند تا چند صد هزار برای رفع نیازهای غذایی یک منطقه یا کشور افزایش یابد. در بین سازندگان دستگاه های جوجه کشی در جهان فقط کارخانه های ویکتوریای ایتالیا، جیمزوی کانادا و پیترسام بلژیک دستگاه جوجه کشی مصنوعی صنعتی تولید می کنند.

کارخانه پیترسام در تولید انکوباتور از سنسورهای HHD استفاده می کند. اما جیمزوی همانند آرکام و گروه صنعتی اسکندری از سنسورهای SHT برای تولید انکوباتور بهره می گیرد. لازم به ذکر است که در میان تولیدکنندگان دستگاه های جوجه کشی صنعتی، ویکتوریای ایتالیا به دلیل حضور انکوباتورهای خانگی این برند در بازار ایران شناخته شده تر است.

 

 

پیشنهادات میکنیم مطالب زیر را در نیز در مورد  جوجه کشی مطالعه نمایید:

 

     

     

    لینک های مفید محصولات :

     

    سایت دستگاه جوجه کشی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    تلگرام دستگاه جوجه کشی
    تویتر دستگاه جوجه کشی
    فیس بوک دستگاه جوجه کشی
    آپارات دستگاه جوجه کشی
    اینستاگرام دستگاه جوجه کشی
    یورتیوب دستگاه جوجه کشی

     

     

     

    ۰ ۰ votes
    امتیازدهی به مقاله