خواص تخم بوقلمون | منبع غنی ویتامین

تخم بوقلمون در مقایسه با تخم سایر پرندگان از فواید بیشتری برخوردار است . تخم بوقلمون از نظر اندازه نسبتاً بزرگتر از تخم مرغ می باشد و این در حالی است که بوقلمون هایی که در اندونزی پرورش داده می شوند از نظر اندازه بسیار بزرگ تر از مرغ می باشند .  به دلیل مصرف بالای گوشت و تخم بلدرچین و مرغ توجه بخش اعظمی از پرورش دهندگان به این دو پرنده بوده از این رو کمتر کسی به پرورش بوقلمون می پردازد . این در حالی است که در بیشتر کشور ها از جمله کشور های اروپایی پرورش بوقلمون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و سود آوری بالایی دارد .

خواص تخم بوقلمون

گوشت بوقلمون به دلیل خواص و فواید بالا مورد توجه بسیار از مصرف کنندگان و صاحب نظران فعال در زمینه سلامت می باشند . علاوه بر این تخم بوقلمون نیز به دلیل خواص و فواید بسیار و ارزش غذایی بالا نه تنها در کشور های خارجی بلکه در ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است . از این رو بر آن شدیم که در این مقاله خواص تخم بوقلمون به طور کامل برای شما عزیزان توضیح دهیم …

مزیت ها و فواید تغذیه از تخم بوقلمون

ویتامین B9 و ویتامین B12

تخم بوقلمون از میزان ویتامین بسیار بالایی برخوردار است از این رو شما می توانید آن را به عنوان منبع بزرگ پروتئین علی الخصوص پروتئینهای B9 و B12 مورد استفاده قرار دهید . این پروتئین ها در واقع بدن را در ساختن یاخته های قرمز خون یاری می کنند .

دستگاه جوجه کشی ارزان - ایزی باتور
دستگاه جوجه کشی ارزان – دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی (آماتور)

حائز اهمیت است بدانید که ویتامین B9 با نام فولات نیز شناخته می شود که علاوه بر کمک در تولید یاخته های خون ، نقش بسزایی در رشد جنین را نیز دارا می باشد . باید به این نکته نیز توجه شود که نبود یا کمبود ویتامین B9 باعث بروز نقص های مادرزادی عصبی می شود .

ویتامین B12 که با نام کبالالین شناخته می شود در واقع پشتیبان کارکرد عصبی می باشد که خطر ابتلا به بیماری هایی چون سرطان را در بدن به میزان قابل توجهی پایین می آورد .

تخم بوقلمون دارای :

  • ۱۴ درصد مصرف روزانه ویتامین B9
  • ۵۵ درصد مصرف روزانه ویتامین B12

خواص تخم بوقلمون

حاوی پروتئین ، چربی و کربوهیدرات

بخش اعظمی از کالری های موجود در تخم بوقلمون از چربی پدید می آیند به طوری که هر تخم بوقلمون دارای ۹.۵ گرم چربی می باشد . حائز اهمیت است بدانید که این مقدار چربی تامین کننده حدوداً ۶۵ درصد کالری تخم بوقلمون می باشد که انرژی لازم را برای رشد جوجه تامین می کند .

توجه داشته باشید که این نوع از چربی ها در واقع یک منبع اساسی تامین کننده همه اسید های چرب حیاتی است که وظیفه یاری رسانی به غشای یاخته های سلولی جهت جذب مواد مغذی می باشد . تخم بوقلمون یک منبع بزرگ پروتئین است که نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدنه داشته و همچنین باعث کیفیت و میزان رشد بافت های بدن را به مقدار قابل توجهی بالا می برد .

یک تخم بوقلمون دارای حدوداً ۱۱ گرم پروتئین می باشد که در واقع سازنده تقریباً ۳۰ درصد از کالری بدن می باشد . مصرف تخم بوقلمون نقش بسزایی در رشد عضلات بدن دارد .

فروش انواع ماشین های جوجه کشی بوقلمون

دارای سلنیوم و آهن

یکی از بهترین ویژگی های تخم بوقلمون حضور غنی آهن (Ferrum) و سلنیوم (Selenium) در آن می باشد . افرادی که از گوشت بوقلمون تغذیه می کنند در واقع نشاط و جوانی را به به بدن خود عرضه می کنند چرا که دارای سلنیوم می باشد و سلنیوم از خاصیت ضد پیری برخوردار است .

حضور مقدار بالای آهن در تخم بوقلمون باعث رفع بخش اعظمی از نیاز های بدن شما به آهن می شود و به همین دلیل است که تخم بوقلمون برای افرادی که از بیماری کم خونی رنج می برند توصیه می شود . علاوه بر موارد ذکر شده مصرف تخم بوقلمون باعث افزایش باروری در مرد ها می شود .

مصرف تخم بوقلمون به دلیل وجود میزان سلنیم بالا در عملکرد تیروئید نقش بسزایی داشته و همچنین باعث افزایش میزان رشد یاخته های سالم در بدن می شود . خوردن یک تخم بوقلمون می تواند ۵۰ درصد نیاز روزانه بدن به سلنیوم را تامین نماید .

در هر یک تخم بوقلمون حدود ۳.۲۴ میلی گرم آهن (Fe) وجود دارد . حائز اهمیت است بدانید که خوردن یک تخم بوقلمون تقریباً ۴۰ درصد نیاز مرد و ۲۰ درصد زن از آهن را برطرف می نماید .

آهن مهمترین عامل جهت انتقال گاز اکسیژن توسط گلبول های قرمز خون می باشد از این رو پایین بودن میزان آهن میتواند باعث کاهش میزان رشد در فرد و پایین آمدن میزان مقاومت بدنی می شود .

خواص تخم بوقلمون

مضرات : کلسترول و چربی

تنها عیبی که برای تخم بوقلمون می توان در نظر گرفت چربی آن می باشد . بر اساس بررسی انجام گرفته توسط انجمن قلب ایالات متحده یک تخم بوقلمون حاوی تقریباً ۳ گرم چربی اشباع شده به همراه حدوداً ۷۴۰ میلی گرم کلسترول است که این مقدار در واقع دو برابر میزان استاندارد مصرف روزانه می باشد . علاوه بر این یک تخم بوقلمون دارای در حدود ۱۳ درصد چربی بیشتر از مقدار استاندارد است .

از این رو مصرف تخم بوقلمون برای افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند و همچنین دارای کلسترول می باشند به هیچ عنوان توصیه نمی شود . توجه داشته باشید تخم بوقلمون در مقایسه با تخم اردک و تخم غاز از کلسترول پایینی برخوردار است .     

همچنین بخوانید :   

خواص گوشت بوقلمون

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله