دمای دستگاه جوجه کشی

دراین مقاله قصد داریم انواع سیستم های کنترل دما در دستگاه های جوجه کشی را بررسی و تحلیل نماییم.

تعریف ترموستات نرمال

ترموستات نرمال به طور پیش فرض با اختلاف دمایی یک درجه ، دمای داخل دستگاه را تنظیم میکند  از این نوع ترموستات ها با وجود اختلاف دمایی شدید هنوز هم  در ایران گاها در ساخت  دستگاهای جوجه کشی استفاده می شود. طبیعتا این نوع ترموستات مناسب دستگاه جوجه کشی نیست و برخلاف ایران در هیچ جای دنیا از این برای ساخت ماشین جوجه کشی استفاده نمیشود.

تعریف ترموستات دقیق

ترموستات دقیق وسیله است برای کنترل دمای دقیق دمای محیط ، ولی نه برای دستگاه های جوجه کشی ، چون هوشمند نیست

نحوه عملکرد این ترموستات به گونه ای است که با اختلاف دمایی مینم یک دهم درجه تنظیم میشود و با توجه به دمای انتخابی ما یک دهم درجه بیشتر یا کمتر پیش میرود با این وجود نسبت به ترموستات نرمال خطای کمتری دارد و ازدقت دمایی بالاتری برخوردارمیباشد.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی حرفه ای
دستگاه جوجه کشی خانگی ۹۶ تایی

برای مثال زمانی که شما میخواهید دمای دستگاه را روی  ۳۷.۷ درجه تنظیم کنید المنت دستگاه در دمای ۳۷.۶ روشن میشود ودر دمای ۳۷.۸ خاموش میشود.  قابل توجه این که وقتی المنت خاموش میشود هنوز مقداری گرما داخل بدنه المنت وجود دارد و باعث میشود دما به ۳۸ درجه یا حتی بالاتر نیزبرسد این مورد در دستگاهای جوجه کشی کوچک تر بیشتر تاثیر گذار ودر دستگاهای بزرگترکمتر تاثیر می گذارد  به همین دلیل دستگاه های که از ترموستات دقیق استفاده میکنند راندمان به مراتب پایینی دارند چون دائما در حال شوک دادن به تخم های نطفه دار هستند. اگر بخواهیم نمونه ازاین ترموستات ها را نام ببریم میتوان به برند سام وان اشاره کرد که تولید کننده کنترلرهای میباشدکه برای تنظیم دمای محیط مورد استفاده قرار میگیرد با این وجود برخی شرکت های سازنده دستگاه جوجه کشی برای کنترل دمایی داخل دستگاه جوجه کشی از این ترموستات بهره میگیرند که در نهایت کاهش راندمان  جوجه کشی را موجب میشود.

برد دستگاه جوجه کشی دقیق

برد مخصوص دستگاه جوجه کشی

برد مخصصوص دستگاه جوجه کشی همانند ، ترموستات دقیق انجام وظیفه میکند با این تفاوت که گرما ساز ( هیتر ) را دائم روشن نگه نمیدارد این بردها دمای دستگاه را به نحوی تنظیم میکنند که در کسری از ثانیه المنت روشن و در کسری از ثانیه المنت خاموش میشود.

مثلا زمانی که دمایی دستگاه ۲۵ درجه هست و دمایی  مطلوب دستگاه شما ۳۷.۷ درجه هست در این زمان المنت  روشن میشود و تا دمایی  ۳۷ درجه المنت ثابت روشن میماند اما هر چه به دمایی ۳۷.۷ نزدیک تر میشوید کنترلر کسر بیشتری از المنت را خاموش میکند(۹۰% خاموش ۱۰ درصد روشن) تاجایی که دستگاه به دمای مطلوب برسد و دمای ثابت حفظ شود به این نوع برد جوجه کشی، ترموستات هوشمند دستگاه جوجه کشی نیزگفته میشود.

برد دستگاه جوجه کشی با منتطق فازیبرد دستگاه جوجه کشی با منطق فازی

در منطق فازی یک سنسور در محیط و یک سنسور در داخل دستگاه تعبیه شده و تاثییرات دمایی محیط بر دمای داخل دستگاه نیز اندازه گیری میشود.

در منطق فازی پس از این که دمای دستگاه به دمای مطلوب رسید با کم یا زیاد شدن دمای محیط دستگاه نیز با کم یا زیاد کردن دما حالت استیبل (ثابت) خود را حفظ میکند  برای مثال اگر شما یکی از دستگاهای جوجه کشی اسکندری (فقط ایزی باتور ۵ و ۶ وکل سری  سوپر مینیاتور) را بخرید و درب دستگاه را مقداری باز بذارید  بعد از گذشت یک ساعت مشاهده می نمایید که دمای دستگاه کاملا تنظیم است (با کمک آزمون و خطا ) و دستگاه حالت استیبل خود را حفظ کرده است.

پیشنهادات میکنیم مطالب زیر را در نیز در مورد  جوجه کشی مطالعه نمایید:

۲ ۱ vote
امتیازدهی به مقاله