رفتارهای جفت گیری در شترمرغ

در پرورش گله شترمرغ حتما باید شترمرغ های گله شماره گذاری شده و سن، نژاد، جنسیت، زمان ورود به گله و سایر اطلاعات آن ها مشخص شود. در پرورش گله مولد شترمرغ، سن شترمرغ ها از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای افراد مبتدی توصیه می شود که شترمرغ های بالغ را خریداری کنند. بسیاری از افراد سعی می کنند شترمرغ های ۱۲ تا ۱۶ ماهه را خریداری کنند زیرا امکان تشخیص جنسیت آن ها وجود دارد. گله این شترمرغ ها پس از ۶ تا ۱۲ ماه به باروری می رسد.

شتر مرغ مولد

شترمرغ های پیر تخم های با نطفه ضعیف می گذارند. تخم های گذاشته شده در اوایل و اواخر تخم گذاری نیز معمولا از نطفه های ضعیف برخوردار می شوند. باید توجه کنید که در سال اول تخم گذاری گله مولد شترمرغ، بین ۹۰ تا ۹۵ درصد تخم ها بدون نطفه و یا با نطفه ضعیف می شوند به همین دلیل توصیه می شود که شترمرغ های نر خریداری شده یک سال از شترمرغ های ماده بزرگتر باشند. همچنین باید توجه کنید که درصد نرب مناسب برای جوجه کشی شترمرغ، یک نر برای دو ماده است.

 

 

دستگاه جوجه کشی 336 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۳۳۶ تایی

تغذیه شتر مرغ مولد

تغذیه نقش مهمی در قوی بودن نطفه تخم های حاصل از جفت گیری گله مولد شترمرغ دارد. در تغذیه گله مولد شترمرغ باید از مواد غذایی مناسب دارای املاح معدنی مانند کلسیم و فسفر و ویتامین ها استفاده شود. همچنین توجه داشته باشید که پس از جوجه درآوری، استفاده از جیره نامتعادل و نامناسب منجر به کاهش وزن، رشد ضعیف پرها، دفرمه شدن استخوان ها و مفاصل و کاهش مقاومت در مقابل عفونت می شود.

جدول جیره غذایی مورد نیاز شتر مرغ

 

جمع آوری و نگهداری تخم های گله مولد شترمرغ

شترمرغ در ۶ تا ۸ ماه از سال تخم گذاری می کند و تعداد تخم های گذاشته در طی این مدت توسط شترمرغ ماده بین ۴۰ تا ۸۰ عدد می باشد. تعداد تخم های گذاشته شده توسط شترمرغ های ماده با توجه سه سن، نژاد، شرایط آب و هوایی و شرایط نگهداری گله مولد شترمرغ متفاوت است. در پرورش گله مولد باید به ازای هر دو ماده یک آشیانه وجود داشته باشد. در صورتی که تعداد آشیانه ها کم باشد، شترمرغ های مادر در مکان های مختلف تخم گذاری می کنند و در جمع کردن آن ها مشکلاتی به وجود می آید.

در روزهای گرم برای جلوگیری از آلودگی باکتریایی باید تخم ها ۲ بار در روز جمع آوری شوند. همچنین استفاده از جعبه های تمیز و پاک کردن پوسته تخم می تواند خطر آلودگی را کاهش دهد. بهتر است از سمباده خشک و نرم به جای دستمال مرطوب استفاده شود. برای ضد عفونی کردن پوسته تخم می توان از پرمنگنات پتاسیم و فرمالین نیز استفاده کرد. به هیچ عنوان تخم ها را قبل از جوجه کشی برای مدت زیادی انبار نکنید زیرا این کار درصد هچ شدن تخم ها کاهش می دهد. برای انبار کردن تخم های شترمرغ، دمای مناسب حداکثر ۱۵ درجه سانتی گراد و رطوبت مناسب در حدود ۷۵ درصد است.

از بین رفتن تخم ها به دلیل حرارت و سرما

در ۳ یا ۴ ساعت پس از تخم گذاری، به دلیل وجود سوراخ در پوسته تخم مرغ امکان ورود باکتری به داخل تخم وجود دارد و در صورت مرطوب بودن و یا کثیف بودن سطح پوسته امکان ورود باکتری به داخل تخم افزایش می یابد. همچنین اگر پس از تخم گذاری، تخم ها در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرد امکان تقسیم سلولی و آغاز رشد جنین وجود دارد که این امر می تواند تلفات جوجه کشی را افزایش دهد. حرارت نور مستقیم خورشید در برای جنین مضر بوده و می تواند باعث مرگ جنین شود. همچنین هوای سرد نیز می تواند منجر به بروز عفونت در داخل تخم شود.

چرخاندن تخم ها

همانطور که می دانید اعم چرخاندن تخم ها در دوران جوجه کشی منجر به چسبیدن نطفه به پوسته می شود. در زمان انبار نیز، اگر مدت زمان نگهداری در انبار بیشتر از ۱۴ روز باشد از باید تخم ها را چرخاند. تخم ها باید از سمت باریک در انبار چیده شوند و و در روز ۲ بار در صبح و عصر ۴۵ درجه روی محور عمودی چرخانده شوند.

عرق کردن تخم ها

عرق کردن تخم ها باعث ورود باکتری به داخل تخم از طریق پوسته می شود.  برای کنترل حرارت داخل انبار جهت جلوگیری از عرق کردن تخم ها نصب کولر در داخل انبار ضروری است. همچنین کنترل رطوبت نیز الزامی است زیرا امکان افزایش رطوبت در این زمان وجود دارد. بزرگ بودن اندازه تخم شترمرغ نیز باعث می شود که امکان آلودگی آن نسبت به تخم سایر پرندگان بیشتر شود.

شستشوی تخم ها

برای شستشوی تخم ها باید از آب حاوی مواد ضدعفونی کننده مانند آمونیوم، کلراید و ید استفاده کرد. دمای آب و مواد عفونی کننده باید ۵ تا ۱۰ درجه بیشتر از دمای محیط باشد و به هیچ وجه از آب سرد برای شستن تخم ها استفاده نشود. شستن تخم ها باید حداکثر ۳ دقیقه طول کشیده و پس از شستشو در مغرض هوا قرار گرفته و خشک شوند.

تخم های نامناسب

تخم های با وزن کمتر از ۱۱۵۰ گرم، تخم های بدشکل و تخم های با رنگ سفید گچی برای جوجه کشی مناسب نیستند. تخم های مناسب برای جوجه کشی باید به رنگ شیری زرد و با سطح صاف و صیقلی و با خلل و فرج های ریز باشد. تخم های با وزن در حدود ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰ گرم، با شکل متقارن و رنگ کرم کم رنگ و صاف برای جوجه کشی بسیار مناسب هستند و تلفات آن ها در جوجه کشی پایین می باشد.

 

زمان جفت گیری شتر مرغ

زمان جفت گیری شتر مرغ

رفتارهای نمایشی قبل از جفتگیری

شتتر مرغ ها معمولا در فصل تابستان در هوای خشک و ترجیحا آفتابی تمایل خود را برای جفت گیری نشان میدهند که معمولا این رفتار با آواز خواندن بلند جفتگیری ابراز میشوند ، شتر مرغ های ماده معمولا برای یک لحظه با دست کشیدن از غذا به این آواز واکنش نشان می دهند. زمان جفت گیزی شتر مرغ با قرمز شدن پوست در ناحیه ساق پا و نوک نیز مشخص میشود.

 

برای خرید دستگاه جوجه کشی شتر مرغی بر روی لینک کلیک کنید

 

 

 


پیشنهادات میکنیم مطالب زیر را در نیز در مورد  جوجه کشی مطالعه نمایید:

 

     

     

    ینک های مفید محصولات :

     

     

    فیلم از پرورش و جفت گیری شتر مرغ

     

     

    سایت دستگاه جوجه کشی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    تلگرام دستگاه جوجه کشی
    تویتر دستگاه جوجه کشی
    فیس بوک دستگاه جوجه کشی
    آپارات دستگاه جوجه کشی
    اینستاگرام دستگاه جوجه کشی
    یورتیوب دستگاه جوجه کشی

     

    ۰ ۰ votes
    امتیازدهی به مقاله